sg
Jednym z celów strategicznych Portu Gdańsk jest utrzymanie rangi bałtyckiego hubu kontenerowego, paliwowego i masowego ładunków suchych. Przygotowywana jest właśnie rozbudowa Terminalu Węglowego i budowa Terminalu Suchych Ładunków Masowych, mogącego obsługiwać węgiel, rudę żelaza, kruszywa i zboża w relacji eksportowo-importowej.
W planach rozwojowych port uwzględnia możliwości wynikające z dotychczasowego potencjału. Istotna jego część służy zapewnieniu bezpieczeństwa energetycznego kraju. Rozwój tego potencjału stanowi ważny element strategii. Najbliższe zamierzenia w tym zakresie obejmują budowę w głębokowodnej części portu Bazy Przeładunkowo - Składowej Ropy i Paliw Płynnych PERN. Budowane jest też kolejne stanowisko T1 do obsługi tankowców w Naftoporcie. Dla pozostałego obszaru wzdłuż głębokowodnej części brzegu, ZMPG SA przygotowuje koncepcje kolejnych baz masowych. Powstać ma m.in. Terminal Masowy Artykułów Pochodzenia Roślinnego. Zakłada się także rozbudowę potencjału przeładunkowego DCT. Zamierzenia te realizowane będą z reguły przez kapitał zewnętrzny.
W portach świata najbardziej dynamicznie rozwijają się przeładunki kontenerów. Trendowi temu sprostał również Portu Gdańsk. Potencjał obu terminali (Gdańskiego Terminalu Kontenerowego w Porcie Wewnętrznym i Deepwater Container Terminal Gdańsk), aktualnie umożliwiający przeładunek ok. 900 000 TEU rocznie, będzie w kolejnych latach rozwijany. Podejmowana właśnie rozbudowa terminalu – wraz z budową nowego stanowiska statkowego – pozwoli zwiększyć potencjał przeładunkowy DCT do 1,5 mln TEU. Szacuje się, że DCT dysponuje możliwościami rozwojowymi do zdolności obsługiwania rocznie 4-5 milionów TEU.
Poza funkcjonującym Basenem Górniczym, nabrzeżami służącymi przeładunkom zbóż, kruszyw, chemii przemysłowej i drobnicy, w Porcie Wewnętrznym rozwijane są lub budowane inne istotne dla perspektyw Gdańska bazy. Na Nabrzeżu Bytomskim podejmie wkrótce pracę nowy Gdański Terminal Masowy (GBT), mający zaktywizować pomorskich producentów jęczmienia. Terminal wyposażony będzie w magazyny, dysponujące kompleksowym systemem suszenia ziarna magazyny o łącznej pojemności składowania 35 tysięcy ton. Przy samym niemal wejściu do Basenu Władysława IV natomiast spółka Północnoatlantycka Organizacja Producentów podjęła inwestycję Chłodni Składowej – Dalekomorski Port Rybacki Gdańsk. Terminal Ładunków Mrożonych zajmie powierzchnię 10 000 m2, a statki obsługiwane będą przy Nabrzeżu WOC.
Niebagatelne znaczenie dla rozwoju głębokowodnej części portu mają inwestycje podejmowane przez Gdański Urząd Morski. Przewiduje się modernizację toru podejściowego do Portu Zewnętrznego z nową obrotnicą i przedłużonym falochronem wyspowym. Podejmowana jest też niezbędna dla Portu Zewnętrznego budowa nowego falochronu wyspowego wschodniego.
Istotnym narzędziem, służącym rozwojowi potencjału Portu Wewnętrznego, będzie natomiast prywatyzacja największego operatora portowego Spółki Akcyjnej „Port Gdański Eksploatacja”. Konkretne plany rozwojowe w obszarze jej funkcjonowania będą uzgadniane z inwestorami zainteresowanymi nabyciem akcji „PGE”.
Realizacja zaplanowanych przedsięwzięć, w tym budowa centrum logistyczno-dystrybucyjnego, w sposób zasadniczy zmienić powinna oblicze portu.