Partner serwisu
Intermodal i logistyka

Porty: Rozwijające się, ale wciąż zdekapitalizowane

Dalej Wstecz
Partner działu

Aarsleff

Data publikacji:
20-10-2013
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Infrastruktury

Podziel się ze znajomymi:

INTERMODAL I LOGISTYKA
Porty: Rozwijające się, ale wciąż zdekapitalizowane
fot. RI
Największe polskie porty morskie odeszły od specjalizacji w obsłudze wybranych grup ładunkowych i obecnie są strukturami znacznie bardziej uniwersalnymi niż miało to miejsce w 1989 r. Tak brzmi jedna z głównych konkluzji „portowej” części opublikowanej w tym tygodniu Białej Księgi Infrastruktury, która powstała z inspiracji Stowarzyszenia „Inicjatywa dla Infrastruktury”. Autorem rozdziału podejmującego problematykę portową jest Michał Pluciński z Wydziału Zarządzania i Ekonomiki Usług Uniwersytetu Szczecińskiego.

Zwiększenie uniwersalności nie postępuje jednak – jak stwierdza Pluciński – w parze z poprawą stanu infrastruktury w najważniejszych polskich portach morskich, w Gdańsku, Gdyni, Szczecinie i Świnoujściu (te dwa ostatnie porty posiadają obecnie jeden zarząd i de facto należy je traktować jak jeden podmiot). W opracowaniu przywołany został raport NIK z 2011 r., w którym bardzo krytycznie oceniono stan portowej infrastruktury, zwracając uwagę, iż jest ona przestarzała i nie odpowiada współczesnym standardom transportu i przeładunku towarów. W raporcie zasygnalizowano m.in. zbyt małe głębokości basenów portowych, niedostateczne obciążenie dopuszczalne nabrzeży, szczupłe zaplecze nabrzeży przeładunkowych, nierozwiązaną w wielu wypadkach kwestię własności gruntów i infrastruktury w portach czy też ślimaczące się inwestycje zwiększające potencjał polskich portów i podnoszące ich konkurencyjność względem innych portów zlokalizowanych na południowym brzegu Morza Bałtyckiego. 

Jednocześnie Michał Pluciński przytoczył wyniki obliczeń własnych dotyczących stopnia zużycia głównych elementów infrastruktury portowej. Wynika z niego, że w perspektywie od 2004 r., czyli od momentu wejścia Polski do Unii Europejskiej, stopień dekapitalizacji głównych elementów infrastruktury portowej uległ zmniejszeniu, co wynika wprost z dokonanych inwestycji współfinansowanych z Unii Europejskiej. Według stanu na 2012 r., stopień zużycia infrastruktury w porcie w Gdańsku wynosił 53,36%, w Gdyni 56,01%, a w kompleksie Szczecin/Świnoujście 50,60%. W 2004 r. wskaźniki dla Gdańska i Gdyni były o kilka procent wyższe, natomiast w przypadku kompleksu Szczecin/Świnoujście były mniejsze (wynosiły 44,3%), jednak, jak podkreśla Pluciński, statystyki te nie uwzględniają obecnie toczących się prac inwestycyjnych w najważniejszym kompleksie portowym woj. zachodniopomorskiego.

Jednym z atutów polskich portów jest rozwój znajdujących się na ich terenie terminali kontenerowych. Pluciński zwrócił uwagę, że w 1989 r. w polskich portach funkcjonował tylko jeden specjalistyczny terminal (w Gdyni), obecnie jest ich pięć (po dwa w Gdańsku i Gdyni oraz jeden w Szczecinie). Od momentu zmiany ustroju, w istotny sposób rozwinęła się również infrastruktura związaną z obsługą żeglugi promowej oraz usługami dystrybucyjno-logistycznymi, poddano rewitalizacji zarówno istniejącą infrastrukturę specjalistycznych terminali portowych, jak i nabrzeża uniwersalne, a w ostatnich latach podejmowane są również działania związane z rozbudową i modernizacją infrastruktury drogowej i kolejowej zlokalizowanej na terenie portów.

Zapisy „Białej Księgi Infrastruktury” będziemy sukcesywnie w najbliższym czasie przybliżać czytelnikom naszego portalu. Jej pełną wersję można znaleźć tutaj.

Partner działu

Aarsleff

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Chocian: Korolec musiał zawierać zgniłe kompromisy

Intermodal i logistyka

Chocian: Korolec musiał zawierać zgniłe kompromisy

Arek Kowalczyk 21 listopada 2013

Kontrolowany blackout? Czemu nie!

Intermodal i logistyka

Kontrolowany blackout? Czemu nie!

Arek Kowalczyk 29 listopada 2013

Nowi członkowie Stowarzyszenia Inicjatywa dla Infrastruktury

Drogi i autostrady

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Chocian: Korolec musiał zawierać zgniłe kompromisy

Intermodal i logistyka

Chocian: Korolec musiał zawierać zgniłe kompromisy

Arek Kowalczyk 21 listopada 2013

Kontrolowany blackout? Czemu nie!

Intermodal i logistyka

Kontrolowany blackout? Czemu nie!

Arek Kowalczyk 29 listopada 2013

Nowi członkowie Stowarzyszenia Inicjatywa dla Infrastruktury

Drogi i autostrady

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5