sg
Poważny wpływ na dalszy rozwój portu wywrze realizacja Trasy Sucharskiego z tunelem pod kanałem Martwej Wisły oraz budowa nowego mostu kolejowego na trasie z Portu Zewnętrznego do głównej magistrali kolejowej łączącej Gdańsk z południem Polski. Oba projekty są na liście podstawowej europejskiego, pomocowego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Realizacja Trasy Sucharskiego wiąże się z koniecznością przebudowy części wewnętrznego układu komunikacyjnego portu, w szczególności związanego z dostępem do ważnego eksploatacyjnie obszaru Basenu Górniczego. Projekt, którego partnerem będzie Gmina Gdańsk, znajduje się na liście rezerwowej POIiŚ.
Niebagatelne znaczenie dla rozwoju głębokowodnej części portu mają inwestycje podejmowane przez Gdański Urząd Morski. Przewiduje się modernizację toru podejściowego do Portu Zewnętrznego z nową obrotnicą i przedłużonym falochronem wyspowym. Podejmowana jest też niezbędna dla Portu Zewnętrznego budowa nowego falochronu wyspowego wschodniego.