Łukasz Malinowski
Jak informuje portal, PKP PLK ma poważne kłopoty z uzyskaniem decyzji lokalizacyjnej dla inwestycji, mimo, że przetarg na wybór wykonawcy toczy się już od pół roku. PKP PLK miała już decyzję środowiskową z 2009 r., ale urzędnicy wojewody w ubiegłym roku – tuż przed wydaniem decyzji lokalizacyjnej inwestycji – stwierdzili, że decyzja środowiskowa wydana przez Regionalną Dyrekcję Ochrony Środowiska wymaga zmian. – W naszym przypadku "stara decyzja środowiskowa" zbyt dokładnie określała lokalizację inwestycji poprzez podanie numerów działek. Taka "precyzja administracyjna" na wczesnym etapie planowania jakim jest Studium Wykonalności, z inżynierskiego punktu widzenia jest nieuzasadniona, gdyż zmiany podyktowane uwarunkowaniami technicznymi, formalnymi, ekonomicznymi, czy społecznymi są w projektach budowlanych naturalne. Dalsze prace projektowe, które przebiegały bez zakłóceń w latach 2011 i 2012 potwierdziły bezwzględną konieczność zlokalizowania elementów projektowanej infrastruktury na nieruchomościach nieujętych w "starej decyzji środowiskowej" – tłumaczy portalowi Michał Książek, kierownik kontraktu przebudowy linii 226 z firmy CH2M Hill, która przygotowuje pełną dokumentację dla inwestycji na zlecenie PKP PLK.
Inwestor musiał skierować nowy wniosek o wydanie kolejnej decyzji środowiskowej do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Gdańsku, która wydała "nową decyzję środowiskową" po prawie roku. To wciąż nie koniec formalności - Niebawem, zgodnie z procedurą według ustawy o Transporcie Kolejowym, złożymy ponownie wniosek o ustalenie lokalizacji linii kolejowej do wojewody. Urzędnicy mają na jej wydanie 90 dni. Potem należy jeszcze uzyskać od Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej pozwolenia wodno-prawne, niezbędne do określania warunków korzystania z wód powierzchniowych i podziemnych - wylicza Michał Książek. Do czasu uzyskania decyzji PKP PLK nie roszstrzyga przetargu. Ma to nastąpić jesienią.
Modernizacja linii kolejowej prowadzącej do portu w Gdańsku zakłada trzykrotne zwiększenie przepustowości. Jednym z istotnych elementów prac, jakie mają zostać wykonane, jest budowa nowego dwutorowego mostu nad Martwą Wisłą, który będzie wyższy niż dotychczasowy, co w konsekwencji pozwoli na swobodną żeglugę statków w kierunku Gdańska. Linia kolejowa Pruszcz Gdański - Gdańsk Port Północny jest typową linią dedykowaną dla ruchu towarowego. Jej długość wynosi ponad 16 km, a ze względu na zły stan techniczny - od 2002 r. - ruch odbywa się tylko po jednym torze. Obecnie jej przepustowość pozwala na przejazd 82 pociągów na dobę. Z uwagi na parametry eksploatacyjne prędkość maksymalna na linii wynosi 60 km/h, jednak w niektórych miejscach ze względu na zły stan techniczny torów pociągi muszą zwalniać do 20 km/h. Po zakończeniu inwestycji pociągi towarowe mają jeździć z prędkością 100 km/h, a czas jazdy do portu skrócić się o ponad połowę. Ważnym efektem inwestycji będzie również możliwość wjazdu na linię cięższych pociągów niż dotychczas. Szacowany koszt inwestycji to około 505 mln zł.