Partnerzy serwisu:
Polityka i prawo

Amerykanie z sojusznikami zapewnią bezpieczeństwo na Morzu Czerwonym

Dalej Wstecz
Data publikacji:
19-12-2023
Ostatnia modyfikacja:
28-12-2023
Źródło:
Rynek Infrastruktury

Podziel się ze znajomymi:

POLITYKA I PRAWO
Amerykanie z sojusznikami zapewnią bezpieczeństwo na Morzu Czerwonym
fot. U.S. Secretary of Defense (Flickr) / lic. CC BY 2.0
Po atakach terrorystycznych jemeńskiego ruchu Huti na przepływające przez Morze Czerwone kontenerowce amerykański sekretarz obrony Lloyd Austin wydał oświadczenie, w którym zapowiedział, że zawiązana została koalicja, która w ramach operacji Prosperity Guardian zapewni bezpieczeństwo ruchu morskiego. Inicjatywa będzie realizowana przez łącznie dziesięć państw. Tymczasem kolejni armatorzy czasowo wstrzymują operacje przez Morze Czerwone.

Morze Czerwone wraz z Kanałem Sueskim tworzy jeden z najważniejszych w światowym transporcie morskim szlaków żeglugowych. Wojna Izraela z Hamasem przyniosła jednak nieprzewidziane konsekwencje w postaci ataków terrorystycznych jemeńskiego ruchu Huti, który popiera działania Hamasu, początkowo na statki pod banderą izraelską, a ostatnio także na kontenerowce Maersk i MSC, globalnych potentatów na światowym rynku intermodalnym i żeglugowym. W konsekwencji wyżej wskazani armatorzy, a także CMA CGM i Hapag-Lloyd, postanowili czasowo wstrzymać przewozy przez rzeczony szlak żeglugowy, o czym informowaliśmy na łamach “Rynku Infrastruktury”.

W ślad za ich decyzjami transport ropy naftowej przez ów korytarz zawiesiło także BP. – Bezpieczeństwo i ochrona naszych pracowników i osób pracujących w naszym imieniu jest priorytetem BP. W świetle pogarszającej się sytuacji w zakresie bezpieczeństwa żeglugi BP zdecydowało się tymczasowo wstrzymać wszystkie tranzyty przez Morze Czerwone – oświadczył brytyjski koncern. Przewozy przez Morze Czerwone do odwołania wstrzymały także tajwański Evergreen oraz OOCL z siedzibą w Hongkongu.

Zagrożenie dla globalnych łańcuchów dostaw, potencjalny impuls inflacyjny

Zaistniała sytuacja może stanowić ogromne zagrożenie dla stabilności łańcuchów dostaw na całym świecie, ponieważ stwarza poważne ryzyko radykalnego wzrostu kosztów operacyjnych oceanicznej żeglugi morskiej. Rzeczony szlak żeglugowy jest zresztą krytycznie istotny nie tylko dla ruchu kontenerowego, ale także transportu ropy naftowej i paliw płynnych. Jest dodatkowo skokowo krótszy niż alternatywne korytarze.

Przykładowo w przypadku relacji z Rotterdamu do Singapuru trasa wokół Przylądka Dobrej Nadziei jest dłuższa o 3,28 tys. mil morskich, czyli o 38%, co oznacza dodatkowe 2-3 tygodnie. W tym kontekście trzeba także wspomnieć o ryzyku wzrostu i tak wysokich cen polis ubezpieczeniowych dla armatorów, a także ryzyko destabilizacji rynków surowcowych. W odpowiedzi podjęcie pilnych działań ukierunkowanych na przywrócenie swobody żeglugi przez Morze Czerwone zapowiedział amerykański sekretarz obrony.

Lloyd Austin: Ogłaszam rozpoczęcie operacji Prosperity Guardian

– Eskalacja lekkomyślnych ataków Huti zagraża swobodnemu handlowi międzynarodowemu, narażając na niebezpieczeństwo niewinnych marynarzy i naruszając prawo międzynarodowe. Morze Czerwone to szlak żeglugowy o krytycznym znaczeniu. Jest bowiem głównym korytarzem ułatwiającym handel międzynarodowy. Państwa dążące do podtrzymania fundamentalnej zasady wolności żeglugi muszą się zjednoczyć, aby stawić czoła wyzwaniu, jakie stanowi ten niepaństwowy podmiot, który wystrzeliwuje pociski balistyczne i bezzałogowe statki powietrzne na statki handlowe z wielu państw, przepływające przez wody międzynarodowe – oświadczył amerykański sekretarz obrony Lloyd Austin.

Sekretarz obrony Stanów Zjednoczonych zapowiedział, że w obliczu międzynarodowego charakteru wyzwania operacja Prosperity Guardian (ang. Strażnik Dobrobytu), ukierunkowana na zapewnienie bezpieczeństwa żeglugi przez Morze Czerwone, będzie realizowana w ramach inicjatywy wielonarodowej pod kierownictwem Połączonych Sił Morskich i dowództwa Grupy Zadaniowej 153. W inicjatywie uczestniczyć będą oprócz Stanów Zjednoczonych także Wielka Brytania, Bahrajn, Kanada, Francja, Włochy, Holandia, Norwegia, Seszele i Hiszpania.

Operacja ma być realizowana na południowej części Morza Czerwonego i na Zatoce Adeńskiej. Obydwa akweny łączy cieśnina Bab al-Mandab, popularnie określana mianem Bramy Łez. Jej szerokość oscyluje w przedziale 26-50 kilometrów, co ułatwia dokonywanie ataków terrorystycznych. Ów obszar uchodził od dawna za dość niebezpieczny, jednak dotychczas charakter zagrożeń, wynikający m.in. z obecności piratów somalijskich był zupełnie inny. Nie dochodziło do ostrzeliwania cywilnych jednostek pływających pociskami balistycznymi, czy bezzałogowymi systemami latającymi… Przedstawiciele ruchu Huti deklarują jednak, że ataki będą kontynuowane do czasu wstrzymania działań w Strefie Gazy przez Izrael.

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Zgoda KE na dofinansowanie terminala w Zduńskiej Woli - Karsznicach

Intermodal i logistyka

Zgoda KE na dofinansowanie terminala w Zduńskiej Woli - Karsznicach

inf. prasowa PKP Cargo 19 grudnia 2023

PKP LHS testuje transport naczep z ciągnikami siodłowymi

Intermodal i logistyka

PKP LHS otwiera nowy terminal przeładunkowy

Inżynieria i innowacje

PKP LHS otwiera nowy terminal przeładunkowy

Mikołaj Kobryński 29 listopada 2023

Zobacz również:

Czy Korytarz Środkowy podkopie polskie interesy w ruchu towarowym z Chin do UE?

Intermodal i logistyka

Czy Korytarz Środkowy podkopie polskie interesy w ruchu towarowym z Chin do UE?

Jacek Płaza/Magazyn Kontra 28 grudnia 2023

Kolejny paraliż w transporcie morskim?

Intermodal i logistyka

Kolejny paraliż w transporcie morskim?

Mikołaj Kobryński 18 grudnia 2023

Belgia: Pierwszy holownik napędzany wodorem [zdjęcia]

Inżynieria i innowacje

Belgia: Pierwszy holownik napędzany wodorem [zdjęcia]

Mikołaj Kobryński 16 grudnia 2023

Pozostałe z wątku:

Zgoda KE na dofinansowanie terminala w Zduńskiej Woli - Karsznicach

Intermodal i logistyka

Zgoda KE na dofinansowanie terminala w Zduńskiej Woli - Karsznicach

inf. prasowa PKP Cargo 19 grudnia 2023

PKP LHS testuje transport naczep z ciągnikami siodłowymi

Intermodal i logistyka

PKP LHS otwiera nowy terminal przeładunkowy

Inżynieria i innowacje

PKP LHS otwiera nowy terminal przeładunkowy

Mikołaj Kobryński 29 listopada 2023

Zobacz również:

Czy Korytarz Środkowy podkopie polskie interesy w ruchu towarowym z Chin do UE?

Intermodal i logistyka

Czy Korytarz Środkowy podkopie polskie interesy w ruchu towarowym z Chin do UE?

Jacek Płaza/Magazyn Kontra 28 grudnia 2023

Kolejny paraliż w transporcie morskim?

Intermodal i logistyka

Kolejny paraliż w transporcie morskim?

Mikołaj Kobryński 18 grudnia 2023

Belgia: Pierwszy holownik napędzany wodorem [zdjęcia]

Inżynieria i innowacje

Belgia: Pierwszy holownik napędzany wodorem [zdjęcia]

Mikołaj Kobryński 16 grudnia 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5