Łukasz Malinowski
Jest wiele przyczyn dla, których gospodarka wodna wymaga zmian. Wynikają one m.in. ze skutków przystąpienia Polski do UE i obowiązku implementacji unijnego prawodawstwa w tym dyrektywy wodnej, przepisów dotyczących zmniejszenia emisji gazów cieplarnianych, zwiększenia udziału wykorzystywania odnawialnych źródeł energii, obowiązku przerzucenia części ładunków na transport ekologiczny.
Dyrektywa wodna zakłada integrację gospodarki wodnej z innymi dziedzinami takimi jak energetyka, transport, rolnictwo, rybołówstwo, polityka regionalna, polityka przestrzenna czy turystyka. Wiele miejsca poświęca nie tylko osiąganiu dobrego potencjału ekologicznego i chemicznego wód ale także ekonomii i zarządzaniu gospodarką wodną. Znajdujemy tu takie zwroty i definicje jak: korzystanie z wód, usługi wodne, zwrot kosztów za usługi wodne, polityka opłat za wodę, zasada „zanieczyszczający płaci”, plany gospodarowania wodami, obszar dorzecza jako główna jednostka gospodarowania wodami, międzynarodowy obszar dorzecza, analiza ekonomiczna korzystania z wód, morskie wody przybrzeżne, instrumenty ekonomiczne jako części programu działań.
Założenia dyrektywy wskazują, że gospodarka wodna powinna być traktowana komplementarnie w aspektach: woda jako element środowiska, woda jako surowiec dla przemysłu, rolnictwa i mieszkańców; woda jako usługi wodne, woda i usługi wodne jako element współpracy międzynarodowej na wodach granicznych morskich i śródlądowych. Aspekty poruszane w dyrektywie wodnej są ważne dla transportu wodnego na Odrze, gdyż jest to rzeką leżącą na terenie trzech państw UE a transport rzeczny jest jedną z wielu usług wodnych.
Wiele uwagi dotyczącej konieczności wprowadzenia zmian w gospodarce wodnej poświęca minister Stanisław Gawłowski [wiceminister środowiska odpowiedzialny w resorcie za gospodarkę wodną - red.]. Jak podkreśla celem nowych założeń gospodarki wodnej jest uwzględnienie wszystkich aspektów zarówno środowiskowych, jak i gospodarczych według zasady zrównoważonego rozwoju. Ogólnie ujmując proponowane zmiany gospodarki wodnej dotyczą zasad funkcjonowania administracji oraz dochodzenia do samofinansowania gospodarki wodnej.
Całkowita zmiana struktury urzędów centralnych
Założenia do nowego Prawa wodnego zakładają utworzenie w formie agencji gospodarujących mieniem skarbu państwa dwóch zarządów dorzeczy Wisły i Odry, które zajmą się utrzymaniem tzw. rzek rządowych. Zarządy będą uzyskiwały głównie z opłat środowiskowych środki na utrzymanie tych rzek. Założenia zakładają podział na rzeki rządowe (Wisła i Odra oraz ich główne dopływy) oraz samorządowe (pozostałe rzeki).