Partner serwisu
Intermodal i logistyka

Solidny rok w portach morskich Szczecin i Świnoujście

Dalej Wstecz
Data publikacji:
18-01-2024
Ostatnia modyfikacja:
18-01-2024
INTERMODAL I LOGISTYKA
Solidny rok w portach morskich Szczecin i Świnoujście
fot. Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście
Zespół portów morskich Szczecin – Świnoujście w 2023 roku odnotował spadek przeładunków o 4% w porównaniu z poprzednim rokiem. Osiągnięty wynik był jednak drugi najwyższy w historii funkcjonowania spółki Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście. W transporcie towarów w głąb kraju systematycznie rośnie rola transportu drogowego i rurociągowego. Przewozy kolejowe spadają, a w przypadku żeglugi śródlądowej mamy do czynienia z prawdziwym tąpnięciem.

Przez cały rok 2023 w portach morskich w Szczecinie i Świnoujściu wielkość przeładunków wyniosła 35,3 mln ton. Oznacza to spadek o 4% w porównaniu z rekordowym rokiem 2022, kiedy m.in. za sprawą wzmożonego importu węgla kamiennego do Polski osiągnięto przeładunki w wysokości 36,8 mln ton. Wówczas, wobec wprowadzenia embarga na import węgla kamiennego z Federacji Rosyjskiej i niemożności szybkiego zwiększenia wydobycia w kraju, zaczęto sprowadzać bardzo duże wolumeny tego surowca z takich kierunków jak Stany Zjednoczone, Republika Południowej Afryki, czy Wenezuela.

Węgiel kamienny i rudy w dół, paliwa płynne i zboża w górę

I tak o ile w 2023 roku do portów morskich Szczecin i Świnoujście dotarło 2,9 mln ton węgla kamiennego, o tyle rok wcześniej aż 4,3 mln ton. W porównaniu z 2022 rokiem w roku 2023 odnotowano również istotny spadek przeładunków rud – 2,1 do 1,1 mln ton. Jak poinformował redakcję “Rynku Infrastruktury” Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście, spadek przeładunków węgla kamiennego zrekompensował w pewnym zakresie wzrost przeładunków paliw płynnych oraz zbóż, które przewyższyły poziom odnotowany w 2023 roku.

W przypadku paliw płynnych odnotowano wzrost z 7,5 mln ton do 8,6 mln ton, w tym skroplonego gazu ziemnego (LNG) z 4,4 do 4,8 mln ton. Przeładunki zbóż wzrosły z 1,7 mln ton do aż 2,6 mln ton – za wzrost odpowiadają przede wszystkim ukraińska pszenica oraz ukraińska kukurydza. W roku 2023 na relatywnie zbliżonym poziomie do roku 2022 kształtowały się przeładunki drewna – oscylują cały czas w okolicach 0,2 mln ton. Znacznie wzrosły pozostałe przeładunki masowe – z 3,3 mln ton w 2022 roku do 4 mln ton w minionym roku. ZMPSiŚ wskazuje, że za duży wzrost w tym zakresie odpowiadają zwiększone przeładunki wyrobów metalurgicznych i nawozów sztucznych z Ukrainy. Wyraźnie spadła drobnica promowa – z 14,5 mln ton do 12,9 mln ton.

Słaby intermodal, głębokowodny terminal kontenerowy w Świnoujściu na horyzoncie

Przeładunki kontenerów w obydwu portach morskich odgrywają cały czas niewielką rolę, choć trzeba tu dodać, że na horyzoncie widać perspektywę powstania głębokowodnego terminala kontenerowego w Świnoujściu o zdolnościach przeładunkowych na poziomie 1,5 mln TEU z możliwością zwiększenia przepustowości do 2 mln TEU. Na razie jednak mówimy o śladowych wolumenach – w 2022 roku przeładowano ponad 75 tys. TEU, a w minionym roku jeszcze mniej, bo niespełna 68 tys. TEU. Jak wielokrotnie informowaliśmy na łamach “Rynku Infrastruktury”, projekt budowy głębokowodnego terminala kontenerowego w Świnoujściu wzbudza coraz większą uwagę.

Krytyczne głosy na temat inwestycji płyną z Niemiec – aktywiści ekologiczni i samorządowcy z Meklemburgii-Pomorza Przedniego, a także władze tego kraju związkowego, obawiają się jej negatywnego oddziaływania na środowisko naturalne i sektor turystyczny na wyspie Uznam. Nie brakuje jednocześnie pytań o realność projektu w zakładanych ramach czasowych. Sam terminal kontenerowy ma powstać w 2028 roku, co wydaje się realne, jednak nie będzie mógł obsługiwać kontenerowców oceanicznych o zanurzeniu na poziomie 15 metrów bez budowy nowego toru wodnego podejściowego.

Miałaby ona zostać ukończona już w 2029 roku, jednak obecnie daleko do prac projektowych, nie wspominając o robotach budowlanych – administracja morska ogłasza dopiero pierwsze przetargi dotyczące prac analitycznych i studialnych. Problemem pozostaje także przepustowość linii kolejowych – linia kolejowa nr 273, czyli tzw. Nadodrzanka, łącząca Szczecin z Wrocławiem przez Zieloną Górę, od lat nie może doczekać się kompleksowej modernizacji.

Słaby transport kolejowy, upadek żeglugi śródlądowej

Zapytaliśmy Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście o udział poszczególnych gałęzi transportu śródlądowego w przewozach towarów w głąb lądu. Choć dane za 2023 rok nie są jeszcze dostępne, informacje dotyczące lat 2014-2022 nie napawają optymizmem – od 2014 roku udział transportu kolejowego spadł z blisko 46% do nieco ponad 21%, zaś barek – z blisko 5% do zaledwie 0,5%. Pociągi towarowe jeszcze w 2014 roku przewoziły z portów morskich w Szczecinie i Świnoujściu 8,9 mln ton. 8 lat później – 6,8 mln ton. To ogromny regres, mając na uwadze wzrost przeładunków o ponad 50% w rzeczonym okresie.

 Rok Transport drogowy  Transport kolejowy  Transport rurociągowy  Transport wodny śródlądowy 
 2014  9,7 mln ton / 50,1% 8,9 mln ton / 45,8% - 0,8 mln ton / 4,1%
 2015 11,8 mln ton / 61,1% 6,6 mln ton / 34,2% - 0,9 mln ton / 4,7%
 2016 12,0 mln ton / 59,1% 6,5 mln ton / 32,2% 0,8 mln ton / 4,0% 1,0 mln ton / 4,7%
 2017 13,1 mln ton / 61,6% 6,1 mln ton / 28,8% 1,3 mln ton / 5,9% 0,8 mln ton / 3,7%
 2018 12,2 mln ton / 49,5% 9,9 mln ton / 40,3% 2,0 mln ton / 8,0%  0,6 mln ton / 2,2%
 2019 17,5 mln ton / 62,0% 7,9 mln ton / 28,0% 2,4 mln ton / 8,5% 0,4 mln ton / 1,4%
 2020 18,4 mln ton / 66,9% 6,0 mln ton / 21,7% 2,8 mln ton / 10,0% 0,4 mln ton / 1,1%
 2021 19,2 mln ton / 66,7% 6,4 mln ton / 22,3% 2,9 mln ton / 10,0% 0,3 mln ton / 1,1%
 2022 20,6 mln ton / 64,2% 6,8 mln ton / 21,4% 4,4 mln ton / 13,9% 0,2 mln ton / 0,5%

Za sprawą oddania do użytku terminala LNG w Świnoujściu w 2015 roku odnotowano istotny wzrost udziału transportu rurociągowego, który wynosi obecnie ok. 14% – praktycznie cały skroplony gaz ziemny po regazyfikacji jest tłoczony do sieci gazociągów przesyłowych. Udział transportu samochodowego w obsłudze przeładunków w latach 2014-2022 wzrósł z 50% do ponad 64%. 

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Ważny przetarg dla głębokowodnego terminala kontenerowego w Świnoujściu

Inżynieria i innowacje

Ważny przetarg dla głębokowodnego terminala kontenerowego w Świnoujściu

Mikołaj Kobryński 29 lutego 2024

Jarosław Siergiej na czele portów morskich Szczecin i Świnoujście

Biznes i przemysł

Szczecin: Kolejne wyładunki sprzętu wojskowego

Intermodal i logistyka

Szczecin: Kolejne wyładunki sprzętu wojskowego

Mikołaj Kobryński 23 lutego 2024

Zobacz również:

Gdynia: Drugi operator promowy (znowu) poszukiwany

Intermodal i logistyka

Gdynia: Drugi operator promowy (znowu) poszukiwany

Mikołaj Kobryński 08 marca 2024

Stanisław Iwan został p.o. prezesa zarządu ZMPSiŚ

Polityka i prawo

Stanisław Iwan został p.o. prezesa zarządu ZMPSiŚ

Mikołaj Kobryński 01 lutego 2024

Duże zmiany w radzie nadzorczej portów morskich Szczecin i Świnoujście

Polityka i prawo

Pozostałe z wątku:

Ważny przetarg dla głębokowodnego terminala kontenerowego w Świnoujściu

Inżynieria i innowacje

Ważny przetarg dla głębokowodnego terminala kontenerowego w Świnoujściu

Mikołaj Kobryński 29 lutego 2024

Jarosław Siergiej na czele portów morskich Szczecin i Świnoujście

Biznes i przemysł

Szczecin: Kolejne wyładunki sprzętu wojskowego

Intermodal i logistyka

Szczecin: Kolejne wyładunki sprzętu wojskowego

Mikołaj Kobryński 23 lutego 2024

Zobacz również:

Gdynia: Drugi operator promowy (znowu) poszukiwany

Intermodal i logistyka

Gdynia: Drugi operator promowy (znowu) poszukiwany

Mikołaj Kobryński 08 marca 2024

Stanisław Iwan został p.o. prezesa zarządu ZMPSiŚ

Polityka i prawo

Stanisław Iwan został p.o. prezesa zarządu ZMPSiŚ

Mikołaj Kobryński 01 lutego 2024

Duże zmiany w radzie nadzorczej portów morskich Szczecin i Świnoujście

Polityka i prawo

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5