Partner serwisu
Intermodal i logistyka

Stańczuk: Potrzebny jest dialog branży ze stroną publiczną

Dalej Wstecz
Partner działu

Aarsleff

Data publikacji:
08-04-2014
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Infrastruktury

Podziel się ze znajomymi:

INTERMODAL I LOGISTYKA
Stańczuk: Potrzebny jest dialog branży ze stroną publiczną
fot. Włodzimierz Włoch
Maciej Stańczuk, wiceprezes Polimeksu-Mostostalu, dyrektor ds. strategii i rozwoju podkreśla, że w obliczu nowej perspektywy unijnej konieczny jest dialog między wykonawcami i stroną publiczną. – To ona jest też głównym zamawiającym – mówi Stańczuk w rozmowie z portalem „RynekInfrastruktury.pl”.

Jaka jest sytuacja branży budowlanej przed nową perspektywą unijną?

Konieczny jest dialog między wykonawcami i stroną publiczną. Wiem, w jakim kraju działamy, nie oczekuję jakichś rewolucyjnych zmian w przepisach, natomiast bardzo dużo zależy od szefów instytucji publicznych. Jeśli wykażą oni więcej zrozumienia dla mitygacji ryzyk, z jakimi wiąże się generalne wykonawstwo – jak to poważna sprawa świadczy historia ostatnich pięciu lat – byłby to duży krok do przodu.

Wypracowanie standardów FIDIC też nie polegało na tym, że ktoś usiadł i napisał mądry dokument, który został następnie wprowadzony w życie, tylko był to efekt wielu lat doświadczeń z generalnym wykonawstwem. Dlatego tym bardziej należy się nad tym pochylić i, w moim przekonaniu, jak największa część międzynarodowego FIDIC powinna być włączona do kształtowania kontraktów w Polsce. Nie ma tutaj żadnego ryzyka.

Czy rzeczywiście minister Bieńkowska może być tutaj gwarantem? Czy nie jest tak, że to ona jest osobą, która przede wszystkim odpowiada za wydatkowanie środków unijnych i na dobrą sprawę nie było istotne na co konkretnie pójdą pieniądze, tylko to, żeby je wydać i by nie było oskarżenia, że jakieś pieniądze zostały zmarnowane?

Jeśli nie zmienimy zasad współpracy z zamawiającym publicznym, jeśli harmonogramy prac nie będą dotrzymywane, bo spółki nie będą sobie radzić z nadmiernymi ryzykami i będą schodziły z placu budowy, to też będą problemy z wykorzystaniem środków unijnych i temat wróci. Tutaj jest interes wszystkich stron, żeby nie nękać branży i nie doprowadzać do bankructwa – a nie oczekujemy wielkich, rewolucyjnych zmian, tylko ludzkiego zrozumienia prostego faktu, że proces budowy dróg i autostrad nie jest prosty.

Pozwolę sobie dopytać jeszcze o kwestię kontraktów kolejowych. Rozumiem, że Polimex z Torpolem się rozstaje, ale czy zamierza w jakiś sposób jeszcze podchodzić do projektów kolejowych w ograniczonym zakresie?

 

Torpol ma oczywiście uzasadnione miejsce na rynku wykonawstwa kolejowego, jest bardzo dobrą spółką, bardzo dobrze zarządzaną, dysponującą bardzo rentownym portfelem zamówień. Gdyby nas było stać to oczywiście chciałbym, żeby Torpol był zachowany w grupie, ale czy to nam się uda, to zobaczymy. Najbliższa przyszłość pokaże. Natomiast jakichś wielkich synergii między naszym corebiznesem w Polimeksie-Mostostalu, a wykonawstwem kolejowym tak bardzo nie widzę.

 
Jeśli chodzi o wydzielanie spółek to któraś z nich może podążyć śladem Torpolu?

W najbliższym roku, nie sądzę. A co będzie później, czas pokaże.

  


 

Piersza część rozmowy - Stańczuk: Polimex był za Jaskóły absolutnie przerośniętą spółką

Druga część rozmowy - Stańczuk: Musimy osiągnąć porozumienie z wierzycielami

Trzecia część rozmowy - Stańczuk: Chcemy specjalizować się jako generalny wykonawca w energetyce

Czwarta część rozmowy - Stańczuk: Elektrownia jądrowa nie jest projektem dla samodzielnego wykonawcy

Piąta część rozmowy - Stańczuk: Polimex-Mostostal jest otwarty na współpracę z PIR

Partner działu

Aarsleff

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Spółka zależna Polimeksu-Mostostalu podwykonawcą na S3

Drogi i autostrady

Spółka zależna Polimeksu-Mostostalu podwykonawcą na S3

Edyta Wsół 09 listopada 2015

Polimex-Mostostal: Ostateczne pożegnanie z rynkiem drogowym

Drogi i autostrady

Polimex-Mostostal prezentuje nową strategię i wraca do budownictwa przemysłowego

Intermodal i logistyka

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Spółka zależna Polimeksu-Mostostalu podwykonawcą na S3

Drogi i autostrady

Spółka zależna Polimeksu-Mostostalu podwykonawcą na S3

Edyta Wsół 09 listopada 2015

Polimex-Mostostal: Ostateczne pożegnanie z rynkiem drogowym

Drogi i autostrady

Polimex-Mostostal prezentuje nową strategię i wraca do budownictwa przemysłowego

Intermodal i logistyka

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5