Rynek Infrastruktury
Realizacja projektu ma na celu zwiększenie możliwości przeładunkowych portu. Dzięki temu zostaną stworzone dogodne warunki do rozwoju przeładunków drobnicowych i masowych, co przyczyni się do poszerzenia oferty i wzrostu konkurencyjności Portu Gdynia w rejonie Morza Bałtyckiego.
Wartość inwestycji wynosi blisko 95 mln zł brutto. Umowa na realizację prac budowlanych została podpisana 5 września br., zakończenie inwestycji planowane jest na marzec 2015 r. – Byliśmy w stanie przygotować najkorzystniejszą ofertę, a zatem także zaoferować najniższą cenę przy spełnieniu wszystkich wymogów przetargu – mówi Rainer Steindl, Dyrektor Finansowy Budownictwa Ogólnego Strabag. – Wybraliśmy taką sekwencję prac, która pozwoli nam zrealizować to przedsięwzięcie w ciągu 18 miesięcy. Dołożymy jednak wszelkich starań, aby oddać Inwestorowi budowę jeszcze przed terminem – dodaje.
Inwestycja zlokalizowana jest w zachodniej części Portu Gdynia, jednego z trzech głównych portów morskich w Polsce, o podstawowym znaczeniu dla gospodarki. Zakres prac obejmuje budowę dwóch nabrzeży - przedłużenia Nabrzeża Bułgarskiego i budowę nowego Nabrzeża Zamykającego. Projekt przewiduje także powstanie dróg i placów manewrowo-składowych z infrastrukturą nadziemną i podziemną. W ramach inwestycji planowana jest również zabudowa ujścia rzeki Chylonki z konstrukcją nabrzeża postojowego i nowymi powierzchniami manewrowymi.
Projekt stawia przed Strabag wysokie wymagania związane z prowadzeniem robót z zakresu morskiego budownictwa hydrotechnicznego. Realizowany będzie przez spółkę w oparciu o wiedzę i szerokie doświadczenia grupy Strabag przy realizacji projektów w kraju i za granicą, m. in. budowa nabrzeża w porcie zewnętrznym w Świnoujściu, Nabrzeża Fińskiego w Szczecinie, odbudowa i budowa umocnień brzegu morskiego w Kołobrzegu czy budowa nabrzeży w Porcie Morskim w Kłajpedzie.
Zakres robót hydrotechnicznych na akwenie wodnym w gdyńskim porcie obejmuje m. in. prace palowe, wbijanie stalowej ścianki szczelnej na głębokość do 23 m oraz prace czerpalne związane z pogłębianiem kanału portowego do głębokości 10,50 m. Do wykonania zadania zostanie wykorzystany własny, nowoczesny sprzęt specjalistyczny, m.in. prace czerpalne będą wykonane za pomocą pogłębiarki ssąco-refulującej z głowicą tnącą, pomiar wykonanych prac przeprowadzi sonda wielowiązkowa, a pozyskany z dna akwenu urobek będzie transportowany na pola składowe przez półtorakilometrowy rurociąg refulacyjny.