Torpol podpisał z PKP PLK i Zarządem Morskich Portów Szczecin i Świnoujście umowy o łącznej wartości 1,44 mld zł netto (niemal 1,8 mld zł brutto). Celem jest poprawa dostępu kolejowego do portów morskich. Inwestycja według pierwotnych planów miała się zakończyć w 2020 roku.
Pierwszy kontrakt obejmuje opracowanie projektów oraz wykonanie robót budowlanych na stacji Szczecin Port Centralny za ok. 936 mln zł netto (1,2 mld zł brutto), natomiast drugi na stacji Świnoujście za ok. 508 mln zł (625 mln zł brutto). Termin realizacji zamówień wynosi 31 miesięcy od następnego dnia po zawarciu umowy. Okres gwarancji jakości i rękojmi za wady został ustalony na 60 miesięcy od dnia odbioru końcowego.
– Realizacja tak dużych zamówień wymaga odpowiedniego finansowania oraz zaangażowania odpowiedniej kadry inżynierskiej i parku maszynowego. Jesteśmy dobrze przygotowani do realizacji tego zadania. W przypadku kontraktów w Szczecinie i Świnoujściu, udzielane są zaliczki wynoszące w sumie 10% brutto ich wartości (ok. 177 mln zł), ułatwiające finansowanie tego zadania i sprawną jego realizację. Ponadto mamy już zarezerwowanych większość podstawowych materiałów oraz podstawowych podwykonawców robót specjalistycznych koniecznych do wykonania tych zamówień – mówi Grzegorz Grabowski, prezes grupy Torpol.
Ogromne projekty w portach opóźnioneNa koniec pierwszego kwartału 2019 roku wartość portfela zamówień Torpolu wynosiła niemal 2 mld zł. W II kwartale Spółka w ramach konsorcjów podpisała kontrakty na
dokończenie po Astaldi prac na linii E-59 na odcinku Rawicz – Leszno za ok. 0,46 mld zł netto (0,56 mld zł brutto) oraz na
poprawę dostępu do portu Gdańsk Port Północny i Gdańsk Zaspa Towarowa łącznie za ok. 1,15 mld zł netto (1,42 mld zł brutto). Aktualnie wartość portfela zamówień wynosi ponad 4 mld zł netto.
Projekty poprawy dostępu kolejowego do polskich portów zgodnie z zapisami programu CEF powinny się zakończyć w 2020 roku. Nie ma już na to szans, ale Polska
stara się o wydłużenie terminu realizacji. Problemem okazały się nieudane przetargi na zakup materiałów oraz rosnące koszty realizacji inwestycji. Żeby je zrealizować, rząd
znacząco podniósł wartość Krajowego Programu Kolejowego. Umowy na poprawę infrastruktury w Gdańsku i Gdyni
udało się, po wielu próbach, podpisać przed miesiącem.
Jaki zakres inwestycji?
Jak informują PKP Polskie Linie Kolejowe, zakres prac obejmie stacje Szczecin Port Centralny i Świnoujście - infrastrukturę kolejową w zarządzie PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. oraz terminal kontenerowy Ostrów Grabowski (teren Portu Szczecin), a także tory zdawczo-odbiorcze (teren Portu Świnoujście). Po przebudowie porty będą mogły obsługiwać dłuższe pociągi. Przewoźnicy towarowi zwiększą możliwości dzięki skróceniu do kilkudziesięciu minut czasu załadunku i rozładunku towarów. W Szczecinie i Świnoujściu planowane prace obejmują przebudowę ok. 100 km torów, 3 wiadukty i most. Planowana jest także elektryfikacja niektórych torów.
W ramach projektu, na stacji Szczecin Port wybudowanych zostanie 61 km torów, z czego blisko 5 km na terenie Portu Szczecin. Zmodernizowanych zostanie 12 przejazdów kolejowo-drogowych. Nowe 177 rozjazdów będzie miało urządzenia elektrycznego ogrzewania, co umożliwi bezawaryjne działanie podczas niskich temperatur. Wartość tej umowy to 936 589 360,94 zł netto.
Na stacji Świnoujście zostanie wybudowanych 34 km torów, z czego 2 km na terenie Portu Morskiego w Świnoujściu. Zmodernizowanych zostanie 10 przejazdów oraz wymienione 108 rozjazdów. Zamontowane zostaną nowoczesne urządzenia sterowania ruchem kolejowym, które zwiększą poziom bezpieczeństwa przewozów. Ta umowa ma wartość 508 049 119,47 zł netto.