Łukasz Malinowski
Wielkość pracy przewozowej może osiągnąć poziom 416,9 mln tonokilometrów, stanowiąc wzrost przewozów, w porównaniu z 2011 rokiem, o 62,3%.
W pierwszym półroczu 2012 roku przewoźnicy kolejowi przetransportowali 851,5 tysiąca ton biomasy, co stanowiło około 72% całkowitego wolumenu tego rodzaju przewozów z 2011 roku.
Rynek mierzony wykonaną pracą przewozową cechuje analogiczna tendencja. Przewoźnicy wykonali 196,6 mln tonokilometrów, co stanowiło około 77% pracy przewozowej z 2011 roku. Udział przewozów biomasy w całkowitym wolumenie transportu kolejowego wyniósł w I półroczu 2012 roku, wg masy – 0,76%, wg pracy przewozowej – 0,83%.
W 2011 roku udział ten wynosił analogicznie: dla masy i pracy – 0,47%. W przewozie biomasy dominują przewozy w komunikacji międzynarodowej, które w I półroczu 2012 roku stanowiły 74,8% masy i 60,1% wykonanej przez przewoźników pracy przewozowej. W 2011 roku udział ten wyniósł 67,7% i 64,9%. Łącznie w tej komunikacji przetransportowano w I półroczu 2012 roku 636,7 tysięcy ton biomasy, wykonując pracę na poziomie 118,1 mln tonokilometrów.
Przewozy biomasy w Polsce realizowało trzynastu licencjonowanych przewoźników kolejowych, względem siedmiu w 2011 roku. Rok wcześniej taką działalność deklarowało zaledwie trzech przedsiębiorców.
Do biomasy zaliczamy między innymi stałe i ciekłe substancje pochodzenia roślinnego lub zwierzęcego, które ulegają biodegradacji, pochodzące z produktów, odpadów i pozostałości z produkcji rolnej oraz leśnej, a także przemysłu przetwarzającego ich produkty, a także części pozostałych odpadów, które ulegają biodegradacji. W I półroczu 2012 roku dominowały przewozy produktów pochodzenia leśnego, w tym: drewno, trociny, ścinki, wióry, zrębki drzewne, brykiety, które stanowiły 34,44% wolumenu masy, makuchy (wytłoki roślin) – 31,97% oraz inne produkty pochodzenia roślinnego – 30,58%.
Prognozy przewozowe.