Partner serwisu
Intermodal i logistyka

W obliczu wojny w Ukrainie i kryzysu energetycznego, strategiczna rola Portu Gdańsk zyskuje na znaczeniu

Dalej Wstecz
Partner działu

Aarsleff

Data publikacji:
14-10-2022
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Infrastruktury

Podziel się ze znajomymi:

Port Gdańsk zakończył osiem miesięcy br. wynikiem na poziomie ok. 42 mln ton przeładunków, co oznacza blisko 22 proc. wzrost rok do roku. Wszystko wskazuje na to, że pod koniec roku padnie historyczny rekord.

Kryzys w Ukrainie sprawił, że Port Gdańsk stał się głównym portem eksportującym ukraińskie zboże, surowce i wyroby stalowe oraz głównym punktem przeładunku sprzętu wojskowego, docierającego do Gdańska drogą morską. Wojna wywołała kryzys energetyczny. Blokada czarnomorskich portów, sankcje na surowce energetyczne, spadek obrotów na Nowym Jedwabnym Szlaku, zaburzyły łańcuchy dostaw i wymusiły radykalne zmiany w spedycji i logistyce. Polskie porty wzięły na siebie ciężar przyjmowania ukraińskich towarów, ale także surowców energetycznych, takich jak węgiel czy paliwa płynne.

W ciągu 8 miesięcy br. znacznie wzrosły przeładunki rudy – o 156 proc. Na sporym plusie są surowce energetyczne. Paliwa płynne podskoczyły o ok. 37 proc., a węgiel o 83 proc. Tylko w sierpniu przez portowe nabrzeża przeszło ponad 1,1 mln ton „czarnego złota” (o 222 proc. więcej niż w sierpniu ub.r.). Obecnie na placach składowych Portu Gdańsk znajduje się 1,4 mln ton tego surowca.
- Wojna w Ukrainie spowodowała, że musieliśmy włączyć dodatkowe nabrzeża, w oparciu o które jest możliwy rozładunek węgla. Co do zasady, w porcie realizujemy rozładunek przy wykorzystaniu sprzętu, który znajduje się na nabrzeżach. Ale dynamiczny wzrost przeładunku tej grupy ładunkowej jaką jest węgiel, spowodował że posługujemy się również urządzeniami statkowymi. Na dobę obsługujemy ok. 500 samochodów i ok. 20 składów pociągów z węglem. Możliwe, że w tej grupie ładunkowej zakończymy rok wynikiem niespotykanym do tej pory, bo aż 13 mln ton. Przypomnę tylko, że średnie przeładunki węgla sięgały dotychczas ok. 4,8 mln ton rocznie – wylicza Łukasz Greinke, prezes Portu Gdańsk.

Primorsk w tyle
- Dzięki dotychczasowym wynikom pokonaliśmy rosyjski Port Primorsk i jesteśmy na drugim miejscu na Bałtyku w przeładunkach ogółem. Mamy realną szansę zakończyć ten rok na poziomie ponad 63 mln ton – wyjaśnia Łukasz Greinke, prezes Portu Gdańsk. – Sytuacja geopolityczna wymusiła na nas szybkie działania. Musieliśmy stanąć na wysokości zadania. Błyskawicznie podjęliśmy decyzję o modernizacji nawierzchni placów składowych w porcie, przewidując, co będzie się działo, gdy do portu zacznie wjeżdżać ciężki sprzęt wojskowy. Dziś strategiczna rola portów zyskuje jeszcze bardziej na znaczeniu. Uważam, że inwestycje w portach morskich powinny być prowadzone na wyrost, aby w każdym momencie można było wykorzystać infrastrukturę portową do przeładunków zapewniających bezpieczeństwo energetyczne, żywnościowe czy militarne kraju. Dzięki zrealizowanym w ostatnich latach dużym projektom inwestycyjnym, możemy sprawnie realizować wzmożone przeładunki.

W ub.r. zakończona została rozbudowa i modernizacja sieci drogowej i kolejowej w Porcie Zewnętrznym. Inwestycja polegała na doprowadzenie ruchu kolejowego oraz samochodowego do terminali przeładunkowych zlokalizowanych w głębokowodnej części portu, w tym do największego na Bałtyku terminalu kontenerowego DCT Gdańsk. Wybudowano 7 km dróg, 10 km torów, 16 rozjazdów, 7 obiektów inżynierskich, parking buforowy dla aut ciężarowych. Drugi, zrealizowany w tym roku projekt, to modernizacja toru wodnego, rozbudowa nabrzeży oraz poprawa warunków żeglugi w Porcie Wewnętrznym. Na odcinku o długości 7 km pogłębiany został tor wodny, dzięki czemu poprawiła się dostępność do wewnętrznej części Portu dla większych statków. Modernizacja większości nabrzeży (o długości blisko 5 km) doprowadziła m. in. do wydłużenia ich linii cumowniczych.

Kluczową dla rozwoju portu jest inwestycja realizowana przez PKP PLK pod nazwą „Poprawa dostępu kolejowego do Portu Gdańsk”. Trwają jej końcowe odbiory. Dzięki temu przedsięwzięciu pociągi jeżdżą po zmodernizowanych torach z nową siecią trakcyjną m. in. w obrębie stacji Gdańsk Zaspa Towarowa i Gdańsk Port Północny. Zabudowano 72 km nowych torów i 233 rozjazdy. Od grudnia 2021 r. kierowcy korzystają z nowego wiaduktu drogowego w ciągu ul. Ku Ujściu, który poprawił bezpieczeństwo w ruchu drogowym i kolejowym oraz usprawnił komunikację w tej części miasta.

Kolejne długofalowe przedsięwzięcia, które są planowane na najbliższe lata, wprowadzą Gdańsk w nową erę przeładunków. Jedną z kluczowych inwestycji w obszarze polskiej gospodarki morskiej, dzięki której mamy szansę stać się intermodalnym węzłem transportowym, pełniącym rolę hubu w rejonie Morza Bałtyckiego oraz centrum dystrybucyjno-logistycznym dla Europy Środkowo-Wschodniej ma być zalądowienie obszaru morskiego położonego w granicach administracyjnych portu. Budowa Baltic Hub 3, to inwestycja DCT Gdańsk. Na wodach Zatoki Gdańskiej powstanie trzecie nabrzeże głębokowodne o długości 717 m, głębokości 18 m oraz plac składowy o powierzchni 36 ha. Dzięki temu zdolności przeładunkowe DCT wzrosną do 4,5 mln TEU. Koszt inwestycji to ok. 2 mld zł. Niebawem Port Gdańsk zyska też nowe, strategiczne znaczenie z punktu widzenia dostaw gazu. Wspólnie z Gaz-Systemem planowana jest inwestycja w pływający terminal regazyfikacji LNG typu FSRU. To statek magazynujący gaz w stanie ciekłym i posiadający instalację zmieniającą surowiec z formy skroplonej na gazową.
Partner działu

Aarsleff

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Port Gdańsk: Jest przetarg na rozbudowę Nabrzeża Węglowego

Intermodal i logistyka

Port Gdańsk: Jest przetarg na rozbudowę Nabrzeża Węglowego

Mikołaj Kobryński 25 sierpnia 2023

Port Gdańsk przygotowuje się na dużo większe wolumeny zboża

Intermodal i logistyka

Port Gdańsk idzie na rekord. "Bardzo dobre półrocze"

Intermodal i logistyka

Port Gdańsk idzie na rekord. "Bardzo dobre półrocze"

Redakcja/inf. pras. 09 sierpnia 2023

Nabrzeże Przemysłowe w Porcie Gdańsk. Roboty drogowe wykonane w 90 proc.

Intermodal i logistyka

Kolejne inwestycje w gdańskim porcie morskim

Intermodal i logistyka

Kolejne inwestycje w gdańskim porcie morskim

Mikołaj Kobryński 04 lipca 2023

Zobacz również:

Port Gdańsk: Jest przetarg na rozbudowę Nabrzeża Węglowego

Intermodal i logistyka

Port Gdańsk: Jest przetarg na rozbudowę Nabrzeża Węglowego

Mikołaj Kobryński 25 sierpnia 2023

Port Gdańsk przygotowuje się na dużo większe wolumeny zboża

Intermodal i logistyka

Port Gdańsk idzie na rekord. "Bardzo dobre półrocze"

Intermodal i logistyka

Port Gdańsk idzie na rekord. "Bardzo dobre półrocze"

Redakcja/inf. pras. 09 sierpnia 2023

Nabrzeże Przemysłowe w Porcie Gdańsk. Roboty drogowe wykonane w 90 proc.

Intermodal i logistyka

Kolejne inwestycje w gdańskim porcie morskim

Intermodal i logistyka

Kolejne inwestycje w gdańskim porcie morskim

Mikołaj Kobryński 04 lipca 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5