Partner serwisu
Inżynieria i innowacje

Brytyjska droga do elektromobilności

Dalej Wstecz
Data publikacji:
23-04-2018
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RynekInfrastruktury.pl/ PSPA

Podziel się ze znajomymi:

INŻYNIERIA I INNOWACJE
Brytyjska droga do elektromobilności
fot. Pixabay
Obserwatorium Rynku Paliw Alternatywnych ORPA.PL analizuje najnowszy raport Izby Gmin podsumowujący stan rozwoju elektromobilności oraz infrastruktury ładowania pojazdów elektrycznych w Wielkiej Brytanii. W zakresie inicjatyw rządowych mających na celu popularyzację EV, Polska ma skąd czerpać wzorce.

Wielka Brytania, pod względem liczby rejestracji samochodów elektrycznych zajęła w 2017 r. trzecie miejsce w Europie (zarejestrowano 47 298 EV), zaraz po Norwegii (62 313) i Niemczech (54 617). Ogólna liczba pojazdów elektrycznych poruszających się po brytyjskich drogach wyniosła po koniec ubiegłego roku 130 tys. Liczba publicznie dostępnych ładowarek przekroczyła 2.700. Niemal 460 z nich to ładowarki szybkie, zlokalizowane w pobliżu głównych dróg Wielkiej Brytanii, dzięki czemu aż 55 proc. dalekdystansowych podróży samochodem elektrycznym na Wyspach można zrealizować bez konieczności odbywania dłuższych postojów na ładowanie.

– Według szacunków Izby Gmin, aby nadążyć za wzrostem liczby EV do 2030 r., Wielka Brytania potrzebuje w sumie 1 170 szybkich ładowarek oraz 27 tys. punktów publicznie dostępnych. Szacowany koszt rozwoju tej infrastruktury, bez uwzględnienia kosztów przyłączeń, to 530 mln funtów, z czego 400 mln funtów ma na ten cel przeznaczyć brytyjski rząd – mówi Maciej Mazur, Dyrektor Zarządzający Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych (PSPA).

Na Wyspach prowadzone są obecnie prace legislacyjne nad Ustawą o pojazdach zautomatyzowanych i elektrycznych. Nowy akt prawny m.in. umożliwi rządowi uregulowanie przemysłu EV w nadchodzących latach, zapewni wsparcie rozwoju infrastruktury ładowania, a także jej rozbudowę w kluczowych lokalizacjach, m.in. przy autostradach.
 
– W zakresie legislacyjnym można zidentyfikować wiele punktów wspólnych, co do rozwoju elektromobilności w Polsce i Wielkiej Brytanii. Podobna Ustawa o elektromobilności i paliwach alternatywnych została przyjęta w Polsce. W październiku 2017 r. rząd Wielkiej Brytanii przyjął dokument „Strategia czystego wzrostu. Droga do niskoemisyjnej przyszłości”, którego jednym z elementów jest przyspieszenie przejścia na transport niskoemisyjny. W lutym 2017 r. rząd Polski przyjął natomiast podstawowy dokument wyznaczający średniookresowy kierunek rozwoju kraju do roku 2030, tj. „Strategię na rzecz odpowiedzialnego rozwoju”, która także zakłada rozwój elektromobilności. Możemy sobie tylko życzyć, aby rozwój rynku EV w Polsce przebiegał podobnie jak na Wyspach, ale nie tylko na poziomie przepisów, lecz także konkretnych programów wsparcia - mówi Maciej Mazur.

Jak czytamy w opracowaniu, władze Wielkiej Brytanii już od 2009 r. starają się zapewnić odpowiednie wsparcie dla ekologicznego transportu. Dekarbonizacja tego sektora, zarówno w zakresie pojazdów służących do przewozu pasażerów, jak i towarów, stanowi klucz do osiągnięcia celów klimatycznych oraz poprawy jakości powietrza w dużych miastach, z Londynem na czele.

– Obecny rząd uważa, że rozbudowa infrastruktury przebiega w najbardziej efektywny sposób na szczeblu lokalnym, dzięki władzom publicznym, przedsiębiorcom oraz osobom fizycznym, dlatego zapewnia im odpowiednie wsparcie. W Wielkiej Brytanii dostępne są oddzielne dotacje na ekologiczne samochody prywatne, taksówki oraz autobusy. Rząd zapewnia ponadto lokalne pakiety finansowania w ramach programu „Go Ultra Low", we współpracy z przemysłem motoryzacyjnym – mówi Maciej Mazur z PSPA.

Dotacje do samochodów osobowych i vanów przysługują od 2011 r. Wysokość dofinansowania zależy od modelu pojazdu. Maksymalna wysokość dotacji wynosi 8 tys. funtów. Zarejestrowani właściciele, leasingobiorcy lub główni użytkownicy pojazdów elektrycznych mogą także otrzymać dotację w wysokości 75 proc. (maksymalnie 700 funtów z VAT) kosztów i zakupu ładowarek do EV przeznaczonych do użytku domowego. Miliony funtów przeznaczane są także na wsparcie elektrycznych autobusów i taksówek, a także na badania i rozwój technologii elektromobilnych.

Starania rządu przynoszą na Wyspach wymierne efekty. Wielka Brytania znajduje się w ścisłej czołówce państw europejskich pod względem liczby sprzedawanych samochodów elektrycznych oraz jest jednym z liderów w zakresie wdrażania innowacyjnych technologii związanych z elektromobilnością.

Brytyjski rząd planuje wprowadzić zakaz sprzedaży samochodów spalinowych od 2040 r., a w 2050 r. prawie każdy samochód i van na drogach Wielkiej Brytanii ma być zeroemisyjny.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

IKEA, Raben i Volvo rozwijają wspólnie bezemisyjny transport ciężki

Inżynieria i innowacje

IKEA, Raben i Volvo rozwijają wspólnie bezemisyjny transport ciężki

Mikołaj Kobryński 07 września 2023

Chińskie cmentarzyska samochodów elektrycznych

Biznes i przemysł

Chińskie cmentarzyska samochodów elektrycznych

Mateusz Kieruzal 20 sierpnia 2023

MI: w 2025 roku nawet 40 tysięcy punktów ładowania samochodów elektrycznych

Inżynieria i innowacje

Zobacz również:

Elektrykiem na wakacje? Mity a rzeczywistość

Inżynieria i innowacje

Elektrykiem na wakacje? Mity a rzeczywistość

inf prasowa 16 lipca 2023

DB Schenker. Elektryczne ciężarówki wyjadą w długie trasy

Inżynieria i innowacje

MI: Proponowane przepisy unijne grożą wykluczeniem komunikacyjnym

Inżynieria i innowacje

Pozostałe z wątku:

IKEA, Raben i Volvo rozwijają wspólnie bezemisyjny transport ciężki

Inżynieria i innowacje

IKEA, Raben i Volvo rozwijają wspólnie bezemisyjny transport ciężki

Mikołaj Kobryński 07 września 2023

Chińskie cmentarzyska samochodów elektrycznych

Biznes i przemysł

Chińskie cmentarzyska samochodów elektrycznych

Mateusz Kieruzal 20 sierpnia 2023

MI: w 2025 roku nawet 40 tysięcy punktów ładowania samochodów elektrycznych

Inżynieria i innowacje

Zobacz również:

Elektrykiem na wakacje? Mity a rzeczywistość

Inżynieria i innowacje

Elektrykiem na wakacje? Mity a rzeczywistość

inf prasowa 16 lipca 2023

DB Schenker. Elektryczne ciężarówki wyjadą w długie trasy

Inżynieria i innowacje

MI: Proponowane przepisy unijne grożą wykluczeniem komunikacyjnym

Inżynieria i innowacje

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5