Partner serwisu
Inżynieria i innowacje

Dzięki rządowym dopłatom najtańsze auto elektryczne zwróci się po… 4-6 latach

Dalej Wstecz
Data publikacji:
18-07-2019
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
WysokieNapiecie.pl

Podziel się ze znajomymi:

INŻYNIERIA I INNOWACJE
Dzięki rządowym dopłatom najtańsze auto elektryczne zwróci się po… 4-6 latach
fot. pixabay.com/pl
Rząd zamierza dopłacać tylko do najtańszych samochodów elektrycznych. Dziś kupimy je wyłącznie w… salonach Mercedesa. Problem w tym, że „tani” elektryczny smart EQ ma tak mały zasięg, że realnie zwróci się dopiero po 4-6 latach. Dużo lepiej kalkulacja wypadałaby np. w przypadku większego elektrycznego Mini Coopera SE. Jego zakup z dopłatą wychodziłby taniej od wersji spalinowej, a na podróżach właściciel mógłby oszczędzać ok. 4 tys. zł rocznie. Jednak on w limicie się nie zmieści. Podobnie może być też z popularnym Renault ZOE.

Najtańszy samochód elektryczny na polskim znajdziemy… w salonach Mercedesa. To oferowany przez koncern Daimlera za 94,5 tys. zł elektryczny smart EQ fortwo. W tym modelu nie zmieścimy nawet nieco większych zakupów, ale ma ono – o czym mało kto wie – swoją czteroosobową wersję. Smart EQ forfour ma już bagażnik (i to całkiem rozsądny jak na małe miejskie auto), pięć drzwi oraz niewiele wyższą cenę – 96 tys. zł brutto.

Z rządowego wsparcia skorzystałyby dziś tylko Daimler

Oba smarty to dziś najtańsze auta elektryczne na polskim rynku i obecnie… jedyne jakie mogłyby skorzystać z rządowego wsparcia do zakupu samochodów elektrycznych. Zgodnie z projektem rozporządzenia Ministra Energii, które ma określić zasady na jakich mogłyby być przyznawane dopłaty do zakupu aut elektrycznych przez prywatnych klientów, pieniądze (30 proc. ceny auta) mogłyby pójść jedynie na zakup „elektryka” o wartości do 125 tys. zł brutto. W tych widełkach nie mieści się dziś nic oprócz „maluchów” Daimlera.

Ładując elektrycznego Smarta EQ w taryfie antysmogowej koszt podróży nim może wynosić zaledwie 3,6 zł/100 km, czyli tyle, ile kosztowałaby podróż samochodem benzynowym palącym 0,7 l/100 km. Jego największym problemem pozostaje jednak bardzo niewielki zasięg, odstający już na tle konkurencji.

Do końca roku konkurencja nie będzie dużo większa

Dopiero za kilka miesięcy pięciodrzwiowy smart dorobi się ponownie konkurenta, bo Volkswagen jeszcze w tym roku wypuści odświeżonego elektrycznego e-up’a. Jego cena – jak wynika z informacji WysokieNapiecie.pl – będzie znana w drugiej połowie sierpnia i ma oscylować w okolicach 90 tys. zł. Na nich na razie lista aut do rządowego wsparcia może się skończyć. Szanse na dobicie do stawki ma ewentualnie Renault ZOE drugiej generacji, ale francuski koncern nie podał jeszcze jego ceny (pierwsza generacja kosztowała co najmniej 133,9 tys. zł).

Dziennikarze WyokieNapiecie.pl sprawdzili jak spisuje się zatem najrozsądniejsze z aut elektrycznych do których rząd mógłby dziś dopłacić, czyli smart EQ forfour. Policzyliśmy także po jakim czasie realnie może się zwrócić różnica w cenie pomiędzy wersją elektryczną i benzynową. Oczywiście z uwzględnieniem rządowej dopłaty.

Jak wypadły testy najtańszego auta elektrycznego na polskim rynku? Czy zmiana zasad wyznaczania dopłat miałaby sens? O tym w dalszej części artykułu na portalu WysokieNapiecie.pl

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

IKEA, Raben i Volvo rozwijają wspólnie bezemisyjny transport ciężki

Inżynieria i innowacje

IKEA, Raben i Volvo rozwijają wspólnie bezemisyjny transport ciężki

Mikołaj Kobryński 07 września 2023

Chińskie cmentarzyska samochodów elektrycznych

Biznes i przemysł

Chińskie cmentarzyska samochodów elektrycznych

Mateusz Kieruzal 20 sierpnia 2023

MI: w 2025 roku nawet 40 tysięcy punktów ładowania samochodów elektrycznych

Inżynieria i innowacje

Zobacz również:

Elektrykiem na wakacje? Mity a rzeczywistość

Inżynieria i innowacje

Elektrykiem na wakacje? Mity a rzeczywistość

inf prasowa 16 lipca 2023

DB Schenker. Elektryczne ciężarówki wyjadą w długie trasy

Inżynieria i innowacje

MI: Proponowane przepisy unijne grożą wykluczeniem komunikacyjnym

Inżynieria i innowacje

Pozostałe z wątku:

IKEA, Raben i Volvo rozwijają wspólnie bezemisyjny transport ciężki

Inżynieria i innowacje

IKEA, Raben i Volvo rozwijają wspólnie bezemisyjny transport ciężki

Mikołaj Kobryński 07 września 2023

Chińskie cmentarzyska samochodów elektrycznych

Biznes i przemysł

Chińskie cmentarzyska samochodów elektrycznych

Mateusz Kieruzal 20 sierpnia 2023

MI: w 2025 roku nawet 40 tysięcy punktów ładowania samochodów elektrycznych

Inżynieria i innowacje

Zobacz również:

Elektrykiem na wakacje? Mity a rzeczywistość

Inżynieria i innowacje

Elektrykiem na wakacje? Mity a rzeczywistość

inf prasowa 16 lipca 2023

DB Schenker. Elektryczne ciężarówki wyjadą w długie trasy

Inżynieria i innowacje

MI: Proponowane przepisy unijne grożą wykluczeniem komunikacyjnym

Inżynieria i innowacje

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5