fot. Tadeusz Urbaniak / Zarząd Morskiego Portu Gdynia
MV Pyxis Ocean, masowiec wyposażony w specjalne żagle zbudowane ze stali i włókna szklanego, który został niedawno oddany do użytku po przebudowie, pojawił się w Gdyni. To pierwszy port morski w Europie, do którego zawinęła innowacyjna jednostka. Stało się to w ramach pierwszego komercyjnego rejsu, w ramach którego do Polski dotarło 63 tys. ton śruty sojowej.
W efekcie zużycie paliwa żeglugowego może zostać zredukowane nawet o 30%. Podczas dziewiczego rejsu wykazano, że w przypadku użycia siły wiatru możliwe jest stabilne utrzymywanie prędkości na poziomie 16,2 węzła przy minimalnych obrotach konwencjonalnej jednostki napędowej. Żagle są składane w przypadku postoju, sztormu, niekorzystnego kierunku wiatru, czy też przeprawy kanałem bądź pod mostami. MV Pyxis Ocean to jednostka typu kamsarmax – ma 229 metry długości oraz 32 metry szerokości. 13-metrowe zanurzenie umożliwia swobodny dostęp do infrastruktury portowej w Gdańsku, Gdyni i Świnoujściu, choć już nie w Szczecinie, czy małych portach morskich.
Nie minął nawet kwartał od momentu oddania do użytku przebudowanej jednostki, by pojawiła się w Polsce. Zarząd Morskiego Portu Gdynia poinformował o jej zawinięciu do Nabrzeża Szwedzkiego, które miało miejsce w dniu 29 października, dwa dni później. – Bardzo cieszymy się, że jako miejsce pierwszego zawinięcia tego typu jednostki wybrano nasz terminal i Port Gdynia. Jest to dla nas duże wydarzenie i wyraz dużego zaufania ze strony klienta, który tutaj skierował do nas tę jednostkę. Musieliśmy przeanalizować warunki techniczne statku, jego konstrukcję, aby móc bezpiecznie rozładowywać i operować na tego typu jednostce – mówi cytowany w komunikacie prasowym Tomasz Pietrewicz, prezes zarządu HES Gdynia Bulk Terminal. Warto dodać, że krótko po oddaniu do użytku Gdynię odwiedził także pierwszy kontenerowiec napędzany metanolem we flocie Maersk, czołowego gracza na rynkach żeglugi morskiej i przewozów intermodalnych.
Technologia WindWings może mieć istotne znaczenie w procesie dekarbonizacji transportu morskiego. Na ograniczenie emisji CO2 i coraz szersze zastosowanie paliw alternatywnych stawiają kolejni najwięksi gracze na globalnym rynku żeglugowym. Coraz popularniejszym rozwiązaniem staje się metanol syntetyczny, zielony metanol produkowany z biomasy, czy też ester metylowy przepracowanego oleju spożywczego. Ceny paliw alternatywnych pozostają jednak relatywnie wysokie, dlatego być może właśnie dzięki rozwiązaniom bazujących na energii wiatru możliwa będzie zielona transformacja transportu morskiego bez tak dużego wzrostu kosztów jego funkcjonowania. Wiatr jest bowiem bezpłatnym źródłem energii i właściwie jedyną jego wadą jest ograniczona przewidywalność. Na wykorzystanie wiatru w transporcie komponentów wykorzystywanych do produkcji samolotów postawił Airbus, który będzie wykorzystywał jednostki wyposażone w rotory Flettnera.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.