Partner serwisu
Inżynieria i innowacje

Masowiec wspomagany siłą wiatru w Gdyni

Dalej Wstecz
Data publikacji:
02-11-2023
Ostatnia modyfikacja:
02-11-2023
Źródło:
Rynek Infrastruktury/ZMPG

Podziel się ze znajomymi:

INŻYNIERIA I INNOWACJE
Masowiec wspomagany siłą wiatru w Gdyni
fot. Tadeusz Urbaniak / Zarząd Morskiego Portu Gdynia
MV Pyxis Ocean, masowiec wyposażony w specjalne żagle zbudowane ze stali i włókna szklanego, który został niedawno oddany do użytku po przebudowie, pojawił się w Gdyni. To pierwszy port morski w Europie, do którego zawinęła innowacyjna jednostka. Stało się to w ramach pierwszego komercyjnego rejsu, w ramach którego do Polski dotarło 63 tys. ton śruty sojowej.

Jak informowaliśmy na łamach “Rynku Infrastruktury” latem, w dniu 21 sierpnia z Singapuru do Brazylii wypłynął masowiec MV Pyxis Ocean, który został doposażony w specjalne żagle WindWings o wysokości 37,5 metra, skonstruowane ze stali i włókna szklanego. Powstały one dzięki zaangażowaniu BAR Technologies oraz Yara Marine Technologies. Sama jednostka została zwodowana jako konwencjonalny masowiec w 2017 roku. Jej właścicielem jest Mitsubishi Corporation, zaś armatorem – Cargill, amerykański potentat na rynkach rolno-spożywczych.W czasie rejsu żagle obracają się automatycznie w sposób zgodny z kątem wiatru, co umożliwia ograniczenie wykorzystania konwencjonalnego układu napędowego.

W efekcie zużycie paliwa żeglugowego może zostać zredukowane nawet o 30%. Podczas dziewiczego rejsu wykazano, że w przypadku użycia siły wiatru możliwe jest stabilne utrzymywanie prędkości na poziomie 16,2 węzła przy minimalnych obrotach konwencjonalnej jednostki napędowej. Żagle są składane w przypadku postoju, sztormu, niekorzystnego kierunku wiatru, czy też przeprawy kanałem bądź pod mostami. MV Pyxis Ocean to jednostka typu kamsarmax – ma 229 metry długości oraz 32 metry szerokości. 13-metrowe zanurzenie umożliwia swobodny dostęp do infrastruktury portowej w Gdańsku, Gdyni i Świnoujściu, choć już nie w Szczecinie, czy małych portach morskich.



Nie minął nawet kwartał od momentu oddania do użytku przebudowanej jednostki, by pojawiła się w Polsce. Zarząd Morskiego Portu Gdynia poinformował o jej zawinięciu do Nabrzeża Szwedzkiego, które miało miejsce w dniu 29 października, dwa dni później. – Bardzo cieszymy się, że jako miejsce pierwszego zawinięcia tego typu jednostki wybrano nasz terminal i Port Gdynia. Jest to dla nas duże wydarzenie i wyraz dużego zaufania ze strony klienta, który tutaj skierował do nas tę jednostkę. Musieliśmy przeanalizować warunki techniczne statku, jego konstrukcję, aby móc bezpiecznie rozładowywać i operować na tego typu jednostce – mówi cytowany w komunikacie prasowym Tomasz Pietrewicz, prezes zarządu HES Gdynia Bulk Terminal. Warto dodać, że krótko po oddaniu do użytku Gdynię odwiedził także pierwszy kontenerowiec napędzany metanolem we flocie Maersk, czołowego gracza na rynkach żeglugi morskiej i przewozów intermodalnych.

Technologia WindWings może mieć istotne znaczenie w procesie dekarbonizacji transportu morskiego. Na ograniczenie emisji CO2 i coraz szersze zastosowanie paliw alternatywnych stawiają kolejni najwięksi gracze na globalnym rynku żeglugowym. Coraz popularniejszym rozwiązaniem staje się metanol syntetyczny, zielony metanol produkowany z biomasy, czy też ester metylowy przepracowanego oleju spożywczego. Ceny paliw alternatywnych pozostają jednak relatywnie wysokie, dlatego być może właśnie dzięki rozwiązaniom bazujących na energii wiatru możliwa będzie zielona transformacja transportu morskiego bez tak dużego wzrostu kosztów jego funkcjonowania. Wiatr jest bowiem bezpłatnym źródłem energii i właściwie jedyną jego wadą jest ograniczona przewidywalność. Na wykorzystanie wiatru w transporcie komponentów wykorzystywanych do produkcji samolotów postawił Airbus, który będzie wykorzystywał jednostki wyposażone w rotory Flettnera.

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

OT Logistics z dużym wzrostem wyników finansowych

Biznes i przemysł

OT Logistics z dużym wzrostem wyników finansowych

Mikołaj Kobryński 20 września 2023

Gdynia: Rekordowe przeładunki sprzętu wojskowego i zboża

Intermodal i logistyka

Gdynia: Rekordowe przeładunki sprzętu wojskowego i zboża

Mikołaj Kobryński 13 września 2023

Port Gdynia zakończył rok 2020 ze wzrostem przeładunków

Intermodal i logistyka

Port Gdynia zakończył rok 2020 ze wzrostem przeładunków

Magdalena Romanowska 23 stycznia 2021

Zobacz również:

Airbus stawia na niskoemisyjne statki w transporcie komponentów

Inżynieria i innowacje

Airbus stawia na niskoemisyjne statki w transporcie komponentów

Mikołaj Kobryński 26 października 2023

Maersk stawia na Gdynię w obliczu zatorów w Baltic Hub

Intermodal i logistyka

Maersk stawia na Gdynię w obliczu zatorów w Baltic Hub

Mikołaj Kobryński 23 października 2023

Gdańsk: Zatory w Baltic Hub

Intermodal i logistyka

Gdańsk: Zatory w Baltic Hub

Mikołaj Kobryński 20 października 2023

Pozostałe z wątku:

OT Logistics z dużym wzrostem wyników finansowych

Biznes i przemysł

OT Logistics z dużym wzrostem wyników finansowych

Mikołaj Kobryński 20 września 2023

Gdynia: Rekordowe przeładunki sprzętu wojskowego i zboża

Intermodal i logistyka

Gdynia: Rekordowe przeładunki sprzętu wojskowego i zboża

Mikołaj Kobryński 13 września 2023

Port Gdynia zakończył rok 2020 ze wzrostem przeładunków

Intermodal i logistyka

Port Gdynia zakończył rok 2020 ze wzrostem przeładunków

Magdalena Romanowska 23 stycznia 2021

Zobacz również:

Airbus stawia na niskoemisyjne statki w transporcie komponentów

Inżynieria i innowacje

Airbus stawia na niskoemisyjne statki w transporcie komponentów

Mikołaj Kobryński 26 października 2023

Maersk stawia na Gdynię w obliczu zatorów w Baltic Hub

Intermodal i logistyka

Maersk stawia na Gdynię w obliczu zatorów w Baltic Hub

Mikołaj Kobryński 23 października 2023

Gdańsk: Zatory w Baltic Hub

Intermodal i logistyka

Gdańsk: Zatory w Baltic Hub

Mikołaj Kobryński 20 października 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5