Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) ogłosiła przetarg na pilotażowy odcinek „zielonej drogi” na którym mają znajdować się punkty ładowania samochodów elektrycznych. Obejmuje on dwa odcinki dróg łączące duże aglomeracje miejskie: A4 Wrocław – Katowice i S8 Wrocław – Łódź i dotyczy dzierżawy miejsc pod budowę ogólnodostępnych punktów ładowania pojazdów elektrycznych na trzynastu MOP-ach kategorii I.
13 MOPów na „zielonej drodze”
Na potencjalnych dzierżawców czekają miejsca na ośmiu MOP-ach na A4 (Krajków Południe, Krajków Północ, Przysiecz, Jankowice Wielkie, Wierzbnik, Prószków, Proboszczowice i Chechło) oraz pięciu na S8 (Gózew Północ, Chojny, Dąbrowa Wielka, Jonas Północ i Jonas Południe).
W celu zachowania konkurencyjności pomiędzy dzierżawcami poszczególnych lokalizacji będą oni mogli składać oferty na co drugi MOP znajdujący się po tej samej stronie drogi (zgodnie z zasadą ABAB).
– Ogłoszony przetarg jest zaplanowany tak aby żaden dzierżawca nie mógł mieć monopolu na tych trasach. Jeżeli któryś z oferentów obejmie swoja propozycją wszystkie 13 MOPów, to musi wskazać które dla niego są preferowane (przy czym musi być to co drugie miejsce) i jeżeli na te niepreferowane będą inne, nawet niżej ocenione, oferty to ta niżej oceniona propozycja i tak wygra ponieważ jedna firma nie może wydzierżawić wszystkich miejsc objętych postępowaniem – mówi w rozmowie z portalem „RynekInfrastruktury.pl” Jan Krynicki, rzecznik prasowy GDDKiA.
W przetargu mogą startować firmy, które pełnią funkcję operatora punktów ładowania samochodów elektrycznych lub dostawcy usługi ładowania dla tych punktów na minimum dwóch punktach przez okres co najmniej sześciu miesięcy od dnia złożenia oferty. Kolejnym wymogiem jest uzyskanie średniego rocznego przychodu za ostatni pełny rok obrotowy w wysokości nie mniejszej niż milion zł. Oferenci mogą składać propozycje zapłaty półrocznego czynszu dzierżawnego nie niższego niż 2920 zł netto.
Zamawiający czeka na oferty do 29 marca br. Zadaniem wyłonionego w przetargu dzierżawcy, z którym umowa zostanie podpisana na 10 lat (z możliwością wydłużenia o dodatkowe 5 lat), będzie wybudowanie dwóch ogólnodostępnych punktów ładowania pojazdów elektrycznych, pełnienie roli operatora i dostawcy usługi ładowania dla tych punktów oraz dostosowanie miejsc przeznaczonych na postój pojazdów elektrycznych w czasie ładowania poprzez jego odpowiednie oznakowanie pionowe i poziome. Dzierżawca będzie płacił GDDKiA czynsz określony w złożonej ofercie.
– Planujemy w połowie roku podpisać umowy z dzierżawcami w ramach ogłoszonego przetargu i chcemy aby ładowarki na MOPach zaczęły działać w wakacje 2020 roku. Później zobaczymy jak to się będzie sprawdzać i możliwe, że ogłaszać kolejne postępowania – informuje Jan Krynicki.
W przyszłości ładowarka na każdym MOPie
– Docelowo chcemy wdrożyć punkty ładowania aut elektrycznych na wszystkich Miejscach Obsługi Podróżnych na trasach szybkiego ruchu – mówi przedstawiciel Generalnej Dyrekcji.
Jak podaje Jan Krynicki – rozwojem takiej sieci interesują się również koncerny paliwowe. – Obecnie zajmujemy się tymi MOPami, którymi zarządzamy w całości, czyli I kategorii. Dodatkowo, równolegle prowadzimy rozmowy z koncernami paliwowymi, które dzierżawią od nas tereny na Miejscach Obsługi Podróżnych II i III kategorii. One również są zainteresowane budową sieci stacji ładowania – mówi rzecznik GDDKiA.