Porr chce wykorzystać recykling łopat turbin wiatrowych do produkcji mieszanek mineralno-asfaltowych. Otrzymał dofinansowanie z Narodowego Centrum Badań i Rozwoju.
Dotacja ze środków unijnych przyznana została na projekt Laboratorium Technologicznego Porr ,,Innowacyjna nawierzchnia asfaltowa redukująca emisję CO₂ o zwiększonej trwałości wykorzystująca WMA oraz włókna z recyklingu łopat turbin wiatrowych”.
Celem jest opracowanie nowej innowacyjnej mieszanki mineralno-asfaltowej. Wykonawca chce zbadać wpływ zastosowania dodatku włókien węglowych (WW) pozyskanych w procesie recyklingu łopat turbin wiatrowych oraz środków obniżających temperatury technologiczne i asfaltów WMA na ograniczenie emisji CO₂ w procesie produkcji i wykonania nawierzchni asfaltowej, przy jednoczesnym poprawieniu parametrów funkcjonalnych mieszanek.
Dodatkowym pozytywnym aspektem obniżenia temperatur technologicznych ma być ich wpływ na zwiększenie komfortu pracy na etapie układania nawierzchni z WMA oraz zmniejszenie powstającego zadymienia.
W planie jest przeprowadzenie wielu badań laboratoryjnych, które pozwolą wybrać optymalne warianty pod względem zastosowania w recepturach na mieszanki mineralno-asfaltowe stosowane przez Porr. Ocenione zostaną także rzeczywiste korzyści z zastosowania dodatków WMA do mieszanek mineralno-asfaltowych obniżających temperatury technologiczne oraz asfaltu WMA.
Jak poinformował wykonawca, mieszanki mineralno-asfaltowe będą oceniane przy zastosowaniu różnych ilości dodatku, rodzaju dodatku oraz asfaltu. W zakresie zastosowania włókien węglowych (WW) przeprowadzone zostaną badania w zakresie charakterystyki mechaniczno-reologicznej włókien, badania w celu określenia ich optymalnej zawartości w MMA oraz w celu określenia wpływu ich zastosowania na właściwości funkcjonalne warstwy podbudowy asfaltowej.
Projekt został podzielony na 4 zadania. Będą one prowadzone równoległe w Laboratorium Podwykonawcy i Laboratorium Centralnym Porr przy wykorzystaniu zaawansowanego sprzętu i zasobów kadrowych obu instytucji.
W ramach poszczególnych zadań będą wykonywane badania lepiszczy, badania projektowe, funkcjonalne i właściwości mechanicznych mieszanek mineralno-asfaltowych. W ostatnim zadaniu wykonane zostaną odcinki testowe na bazie opracowanych w ramach projektu receptur. Przeprowadzone zostaną również szczegółowe badania kontrolne w zakresie nośności i trwałości eksploatacyjnej gotowej nawierzchni.
Dzięki zastosowaniu technologii WMA możliwe jest obniżenie temperatury produkcji i układania asfaltu, co zmniejsza zużycie energii i emisje szkodliwych substancji, a także poprawia komfort pracy na budowie – tłumaczy wykonawca. Wprowadzenie włókien węglowych z recyklingu dodatkowo ma wzmacniać trwałość nawierzchni.
Wartość projektu wynosi ponad 4 mln zł, z tego około połowę stanowi dotacja z funduszy europejskich. Środki z dofinansowania będą współfinansować koszt podwykonawców oraz koszty własne Porr.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.