Od kwietnia na służbie w szczecińskich urzędach i jednostkach miejskich jest już dwanaście elektrycznych aut. Jedno z nich służy prezydentowi miasta. Mimo że minęło dopiero kilka miesięcy, to już płynął pozytywne głosy z użytkowania pojazdów. Na razie nie wiadomo czy są oszczędności ekonomiczne, ale te zdają się być mało istotne, gdy mowa jest o ochronie środowiska.
Od 2017 roku Szczecin wdraża Programu Elektromobilności miasta. Zaczęło się od zakupu ośmiu pojazdów z napędem elektrycznym, które powierzono w użytkowanie miejskim jednostkom, jak ZDiTM, Młodzieżowy Ośrodek Socjoterapii, Domu Pomocy Społecznej czy Młodzieżowego Ośrodka Wychowawczego.
W tym roku w kwietniu zakupiono kolejne samochody. Na cztery auta elektryczne pozyskano 50 proc. dofinansowanie z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Szczecinie. Koszt ich zakupu to 543 826,00 zł, z czego dofinansowanie wyniosło 250 000,00 zł. Dzięki dofinansowaniu udało się zakupić auta w cenie pojazdów z napędem konwencjonalnym, ale spełniające wysokie wymagania w zakresie ochrony środowiska. Kupiono wówczas Nissana Leaf i Renaulta Zoe
Jeden z pojazdów trafił na służbę do prezydenta Tomasza Krzystka. – Pan prezydent bardzo sobie chwali podróże po mieście elektrycznym samochodem. Jest to małe, kompaktowe auto, które w warunkach miejskich w zupełności wystarczy – komentuje Łukasz Kolasa, rzecznik prasowy prezydenta Szczecina.
Samochód jest ładowany albo na parkingu urzędu miasta, albo w domu prezydenta. – Jeśli chodzi o realny, maksymalny dystans pokonywany przez pana prezydenta to oscyluje on w granicach 200 km. Z przyczyn praktycznych unika się pełnego rozładowania baterii, tak by w sposób bezpieczny poruszać się po mieście – zaznacza rzecznik. Jak dodaje pozostałe auta są ładowane w jednostkach miejskich do których należą, jak np. w Zarządzie Dróg i Transportu Miejskiego.
Trudno na razie mówić o oszczędnościach, ze względu na krótki czas użytkowania auta. – By wyliczyć konkretne oszczędności i czy w ogóle one występują, musi upłynąć trochę czasu. W tym przypadku nie o oszczędność jednak chodzi, a o priorytet jakim jest ekologiczne miasto – zaznacza Kolasa.
Zakup nowych aut sprawił, że miasto dysponuje obecnie flotą 12 samochodów elektrycznych – największą wśród jednostek samorządowych w Polsce. Dokonany zakup pozwolił Szczecinowi zrealizować z 8 miesięcznym wyprzedzeniem obowiązek określony w ustawie o elektromobilności i paliwach alternatywnych. Przypomnijmy, że według przepisów udział pojazdów elektrycznych we flocie użytkowanych pojazdów musi od 1 stycznia 2020 r. przekroczyć 10 proc.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.