Partner serwisu
Inżynieria i innowacje

PSPA: warto inwestować w zeroemisyjną flotę

Dalej Wstecz
Data publikacji:
30-11-2019
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
PSPA

Podziel się ze znajomymi:

INŻYNIERIA I INNOWACJE
PSPA: warto inwestować w zeroemisyjną flotę
fot. Pixabay
Dzięki dopłatom z Funduszu Niskoemisyjnego Transportu, inwestycja w elektryczny samochód dostawczy może się opłacić przed upływem dwóch lat od zakupu – wynika z projektu „Flota z energią”. PSPA zbadało całkowite koszty posiadania elektrycznego eVito w trzech różnych scenariuszach eksploatacji.

Po raz pierwszy w Polsce porównano całkowite koszty posiadania (TCO – ang. total cost of ownership) elektrycznego samochodu dostawczego oraz jego konwencjonalnego odpowiednika, w trzech różnych lokalizacjach i przy różnej specyfice pracy. Mercedes eVito z silnikiem elektrycznym o mocy 116 KM i Vito 111 CDI były użytkowane w ramach realizacji prac związanych z utrzymaniem sieci telekomunikacyjnej firmy Polkomtel, w Hotelu Ossa Congress & Spa, a następnie w Zespole Elektrowni Pątnów – Adamów – Konin. Celem było przeprowadzenie analizy porównawczej pojazdów, w rzeczywistych warunkach użytkowania, z uwzględnieniem uwarunkowań flotowych.

Trzy scenariusze badania

Realizacja projektu „Flota z energią” trwała łącznie 6 tygodni. W pierwszym analizowanym scenariuszu samochody były eksploatowane we flocie Polkomtela na trasach mieszanych. Użytkownikami pojazdów byli pracownicy Departamentu Utrzymania Sieci Telekomunikacyjnych, którzy mieli za zadanie zapewnienie prawidłowego działania sieci telekomunikacyjnych. Podczas testów użytkownicy poruszali się pomiędzy stacjami bazowymi, a głównymi ładunkami były urządzenia infrastruktury telekomunikacyjnej: radio LTE, modemy, routery oraz komponenty stacji bazowych. Według przeprowadzanych analiz zgromadzonych danych, TCO w pierwszym scenariuszu bez uwzględnienia dopłat wyrównało się przed upływem siedmiu lat od rozpoczęcia eksploatacji. Dopłaty z FNT przyczyniły się do skrócenia tego czasu do nieco ponad roku.

Drugi scenariusz został zrealizowany przez przeszkolonych pracowników Hotelu Ossa na trasach krajowych. Pojazdy zostały przekazane do obsługi procesu zaopatrzenia gastronomicznego obiektu. Użytkownicy wykorzystywali samochody testowe również do przewożenia przedmiotów wyposażania kompleksu. W tym scenariuszu, dopłaty z FNT pozwoliły na wyrównanie TCO po upływie roku od wdrożenia pojazdów do floty, zaś bez uwzględnienia dopłat zrównanie całkowitego kosztu posiadania, nie nastąpiło to w analizowanym 8-letnim okresie użytkowania samochodów.

Scenariusz trzeci był realizowany przez pracowników Zespołu Elektrowni Pątnów – Adamów – Konin. Samochody wykorzystywano do transportu urządzeń infrastruktury technicznej w procesie wykonywania prac serwisowych w obiektach elektrowni. W tym przypadku wyrównanie TCO z dopłatami również nastąpiło między pierwszym a drugim rokiem eksploatacji, zaś bez dopłat – po upływie sześciu lat.

Podsumowanie badania

Przeprowadzone testy wykazały, że największą oszczędność w kosztach eksploatacji dostawcze pojazdy elektryczne osiągają w mieście. W warunkach aglomeracji wystąpiła największa różnica w koszcie przejechania 100 km samochodem elektrycznym (7,95 zł) i spalinowym (32 zł). To istotna różnica, tym bardziej, że spalanie konwencjonalnego Vito 111 CDI utrzymywało się na ponadprzeciętnie niskim poziomie dla pojazdów podobnej klasy (poniżej 8 l/100 km w każdej z lokalizacji).

W warunkach miejskich, całkowity koszt posiadania Vito z napędem konwencjonalnym oraz modelu eVito zrównuje się bez uwzględniania dopłat po 6 latach eksploatacji. W przypadku wariantu z dopłatami, koszty te we wszystkich trzech scenariuszach eksploatacji zrównują się już po 1-2 latach. Dowodzi to, że flota elektryczna może być realną alternatywą dla każdego typu działalności i że wsparcie ze strony państwa będzie miało istotne znaczenie dla jej rozwoju komercyjnego.

- Wyniki uwidoczniły znaczenie wprowadzenia wsparcia z Funduszu Niskoemisyjnego Transportu. Dzięki dopłatom, całkowity koszt posiadania samochodu elektrycznego i konwencjonalnego wyrównałby się przed upływem 2 lat od rozpoczęcia eksploatacji we wszystkich trzech analizowanych scenariuszach. Dopłaty z FNT przyczynią się do redukcji obciążeń firmowego budżetu wynikających z wyższej ceny zakupu pojazdu elektrycznego - mówi Maciej Mazur, Dyrektor Zarządzający PSPA.

Warto dodać, że samochody zeroemisyjne cechują się wyraźnie niższymi kosztami eksploatacji. Należy przy tym zaznaczyć, że kierowcy pojazdów elektrycznych mogą korzystać z licznych uprawnień, które choć nie mają wpływu na wyliczanie TCO, ale są w stanie w wyraźny sposób wpłynąć na efektywność użytkowania floty – należą do nich możliwość poruszania się po buspasach, darmowe parkowanie w płatnych strefach w centrach miast czy prawo do nieograniczonego wjazdu do stref czystego transportu. Wszystkie te czynniki sprawiają, że samochody z napędem elektrycznym już dzisiaj stanowią dla wielu przedsiębiorców atrakcyjną, uzasadnioną ekonomicznie alternatywę.


Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

IKEA, Raben i Volvo rozwijają wspólnie bezemisyjny transport ciężki

Inżynieria i innowacje

IKEA, Raben i Volvo rozwijają wspólnie bezemisyjny transport ciężki

Mikołaj Kobryński 07 września 2023

Chińskie cmentarzyska samochodów elektrycznych

Biznes i przemysł

Chińskie cmentarzyska samochodów elektrycznych

Mateusz Kieruzal 20 sierpnia 2023

MI: w 2025 roku nawet 40 tysięcy punktów ładowania samochodów elektrycznych

Inżynieria i innowacje

Zobacz również:

Elektrykiem na wakacje? Mity a rzeczywistość

Inżynieria i innowacje

Elektrykiem na wakacje? Mity a rzeczywistość

inf prasowa 16 lipca 2023

DB Schenker. Elektryczne ciężarówki wyjadą w długie trasy

Inżynieria i innowacje

MI: Proponowane przepisy unijne grożą wykluczeniem komunikacyjnym

Inżynieria i innowacje

Pozostałe z wątku:

IKEA, Raben i Volvo rozwijają wspólnie bezemisyjny transport ciężki

Inżynieria i innowacje

IKEA, Raben i Volvo rozwijają wspólnie bezemisyjny transport ciężki

Mikołaj Kobryński 07 września 2023

Chińskie cmentarzyska samochodów elektrycznych

Biznes i przemysł

Chińskie cmentarzyska samochodów elektrycznych

Mateusz Kieruzal 20 sierpnia 2023

MI: w 2025 roku nawet 40 tysięcy punktów ładowania samochodów elektrycznych

Inżynieria i innowacje

Zobacz również:

Elektrykiem na wakacje? Mity a rzeczywistość

Inżynieria i innowacje

Elektrykiem na wakacje? Mity a rzeczywistość

inf prasowa 16 lipca 2023

DB Schenker. Elektryczne ciężarówki wyjadą w długie trasy

Inżynieria i innowacje

MI: Proponowane przepisy unijne grożą wykluczeniem komunikacyjnym

Inżynieria i innowacje

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5