Partner serwisu
Inżynieria i innowacje

Raport KPMG i PSPA: Wsparcie elektromobilności w Polsce niezauważalne przez rynek

Dalej Wstecz
Autor:

Redakcja

Data publikacji:
14-05-2019
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RynekInfrastruktury.pl/ PSPA/ KPMG

Podziel się ze znajomymi:

INŻYNIERIA I INNOWACJE
Raport KPMG i PSPA: Wsparcie elektromobilności w Polsce niezauważalne przez rynek
fot. LD
Jak podają KPMG i PSPA w raporcie pt. „Motoryzacja na prąd. Ocena form wsparcia rozwoju elektromobilności w Polsce w ramach Funduszu Niskoemisyjnego Transportu” – dotychczasowe rodzaje zachęt wspierających rozwój elektromobilności w Polsce są mało efektywne i w praktyce nie są zauważalne przez rynek.

Według sporządzonego raportu – blisko połowa badanych firm nie jest w stanie określić i zidentyfikować ich wpływu na rozwój branży. Zdaniem 60% organizacji największą barierą rozwoju elektromobilności w Polsce jest brak bezpośrednich dotacji do pojazdów elektrycznych. Z nowych rozwiązań ujętych w projekcie rozporządzenia dot. Funduszu Niskoemisyjnego Transportu zamierza skorzystać połowa badanych podmiotów, z których 44% za najbardziej atrakcyjną formę wsparcia uznaje dotację na zakup pojazdów elektrycznych – wynika z najnowszego badania KPMG w Polsce oraz Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych (PSPA).

Niska ocena skuteczności dotychczasowych instrumentów wsparcia rozwoju elektromobilności w Polsce

Blisko połowa ankietowanych podmiotów nie identyfikuje istotnego wpływu dotychczas funkcjonujących instrumentów wsparcia na rozwój elektromobilności w Polsce. Podmioty, które potrafią zidentyfikować istniejące dotychczas instrumenty wsparcia elektromobilności w zdecydowanej większości mają negatywną opinię na ich temat – 60% respondentów ocenia ich skuteczność źle, a 11% bardzo źle. Wśród największych barier utrudniających rozwój branży elektromobilności w Polsce respondenci badania KPMG i PSPA najczęściej wymieniają brak bezpośrednich dotacji do pojazdów elektrycznych, infrastruktury oraz inwestycji w tym obszarze (60%). Co piąta organizacja wskazuje na słabo rozwiniętą infrastrukturę stacji ładowania.

– Dotychczasowe instrumenty wsparcia rozwoju elektromobilności w Polsce nie są oceniane jako wystarczające. Łącznie 71% respondentów oceniło ich skuteczność źle lub bardzo źle. Wynik ten wskazuje, że istniejące dotychczas zachęty nie wpisują się w oczekiwania rynku. Zdaniem większości firm największą barierę stanowi brak dopłat do zakupu samochodów elektrycznych – mówi Mirosław Michna, partner w dziale doradztwa podatkowego, szef zespołu doradców dla branży motoryzacyjnej w KPMG w Polsce.
 
– Wyniki badania jednoznacznie wskazują, jakie znaczenie dla rozwoju elektromobilności w Polsce ma wprowadzenie systemu dopłat, które obok zwolnienia z VAT, są najskuteczniejszą formą zachęt do kupowania samochodów zeroemisyjnych w Europie. Według naszych prognoz, bez wprowadzenia instrumentów wsparcia finansowego wynikającego z Funduszu Niskoemisyjnego Transportu, flota pojazdów elektrycznych w Polsce zwiększyłaby się w 2025 r. jedynie do 60 tys. pojazdów, z 5 tys. obecnie. Natomiast przy optymalnym wykorzystaniu środków FNT, całkowity park EV w Polsce może wynieść w 2025 r ok. 300 tys. pojazdów, a pięć lat później niemal 700 tys. Wprowadzenie dopłat we wskazanej w projekcie rozporządzenia wysokości do 2024 r., rozpędzi polski rynek do niemal ponad 50 tys. EV rocznie – mówi Maciej Mazur, dyrektor zarządzający Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych (PSPA).

Połowa podmiotów chce skorzystać ze wsparcia w ramach Funduszu Niskoemisyjnego Transportu

Co drugi ankietowany podmiot deklaruje, że w latach 2019-2020 będzie chciał skorzystać ze wsparcia, o którym mowa w projekcie Rozporządzenia dotyczącego Funduszu Niskoemisyjnego Transportu. Zadaniem Funduszu będzie finansowanie projektów związanych z rozwojem elektromobilności oraz transportem opartym na paliwach alternatywnych. Nakłady, jakie przedsiębiorstwa planują sfinansować przy wykorzystaniu środków z Funduszu są mocno rozproszone. 21% organizacji zamierza sfinansować nakłady nie wyższe niż 250 tys. złotych. Z kolei finansowanie nakładów przekraczających 10 mln złotych deklaruje 19% respondentów. Podmioty, które nie planują w najbliższym czasie skorzystać ze środków Funduszu wskazują na zbyt niskie kwoty dotacji/pożyczek (46%) oraz na zbyt restrykcyjne warunki skorzystania z finansowania (26%).

– Należy zastanowić się, w jaki sposób można zachęcić podmioty niezainteresowane obecnie skorzystaniem ze wsparcia, o którym mowa w projekcie Rozporządzenia dotyczącego Funduszu Niskoemisyjnego Transportu. W porównaniu do innych krajów UE, projektowana wysokość dopłat znajduje się na dość wysokim poziomie, więc być może warto przemyśleć warunki, na jakich można skorzystać z dofinansowania lub rozszerzyć krąg uprawnionych – mówi Przemysław Szywacz, dyrektor w dziale doradztwa podatkowego, zespół doradców dla branży motoryzacyjnej w KPMG w Polsce.

Dotacje do zakupu pojazdu elektrycznego najbardziej atrakcyjne dla beneficjentów FNT

Najbardziej interesującym rodzajem wsparcia oferowanym w ramach Funduszu Niskoemisyjnego Transportu z punktu widzenia prowadzonej działalności, zdaniem 44% respondentów, jest dotacja do zakupu samochodu elektrycznego. Blisko co czwarty ankietowany wskazał dotacje/pożyczki oferowane w ramach finansowania infrastruktury ładowania. W instytucjach publicznych oraz spółkach z udziałem skarbu państwa częściej preferowanym typem wsparcia jest dotacja do zakupu pojazdów wykorzystywanych w transporcie zbiorowym. Z kolei firmy z kapitałem zagranicznym częściej wskazują na preferencje oferowane w ramach wspierania inwestycji w zakresie wytwarzania środków transportu.

 
– Ponad 80 proc. badanych podmiotów deklaruje dzisiaj zainteresowanie uzyskaniem wsparcia na zakup pojazdów lub budowę infrastruktury. O popularności tego narzędzia w przyszłości zdecydują jednak ostateczne regulacje, w tym regulaminy konkursów. Branża związana z elektromobilnością w Polsce czeka na kluczowy akt prawny w tym zakresie, czyli rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków udzielania oraz rozliczania wsparcia ze środków Funduszu Niskoemisyjnego Transportu. Do czasu jego przyjęcia, rynek cechowała będzie mniejsza dynamika – mówi Maciej Mazur, dyrektor zarządzający Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych (PSPA).

Krąg beneficjentów Funduszu zbyt wąski zdaniem 42% ankietowanych

Zdaniem blisko 6 na 10 respondentów badania, krąg beneficjentów programu wsparcia przez Fundusz jest wystarczający. Jako największych beneficjentów projektu, 31% respondentów wskazuje jednostki samorządu terytorialnego. Co czwarta organizacja uważa, że z programu w największym stopniu mogą skorzystać z kolei podmioty planujące użytkowanie pojazdów elektrycznych, a co szósta – dystrybutorzy tych pojazdów. Spośród 42% organizacji, według których zakres odbiorców programu jest niewystarczający, 26% podmiotów wskazuje na osoby fizyczne (klientów indywidualnych), które powinny zostać dodatkowo objęte programem wsparcia.

Jednocześnie ponad połowa organizacji uważa, że zarówno zakres wsparcia w ramach Funduszu, jak również jego poziom jest wystarczający. Wyjątkiem jest finansowanie zakupu nowego pojazdu elektrycznego. Blisko 60% organizacji wskazuje, że optymalnym zakresem pomocy byłoby zwiększenie finansowania przez Fundusz do ok. 40-50% wartości pojazdu.

– Respondenci, którzy uważają, że krąg beneficjentów jest zbyt wąski, wskazują również, że powinien on zostać poszerzony przede wszystkim o osoby fizyczne, czyli klientów indywidualnych. Takie rozwiązanie mogłoby pozytywnie wpłynąć na popularyzację idei rozwoju elektromobilności w Polsce – mówi Mirosław Michna, partner w dziale doradztwa podatkowego, szef zespołu doradców dla branży motoryzacyjnej w KPMG w Polsce.

Badanie zostało zrealizowane metodą ankiet internetowych oraz wywiadów telefonicznych wśród członków Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych oraz innych podmiotów potencjalnie zainteresowanych skorzystaniem ze wsparcia wskazanego w projekcie rozporządzenia dotyczącego Funduszu Niskoemisyjnego Transportu. Badanie zrealizowano na próbie 84 podmiotów, wśród których znaleźli się: importerzy i producenci samochodów osobowych, importerzy i producenci pojazdów dostawczych o DMC do 3,5t, importerzy i producenci autobusów, producenci i dystrybutorzy ładowarek do pojazdów elektrycznych, sieci handlowe w Polsce, miasta powyżej 100 tys. mieszkańców, firmy leasingowe i wynajmujące samochody, firmy posiadające floty samochodów, dostawcy komponentów (producenci) dla branży motoryzacyjnej, operatorzy ogólnodostępnych stacji ładowania. Badanie przeprowadzono w okresie marzec-kwiecień 2019 roku.

Raport w wersji elektronicznej, można pobrać ze strony kpmg.pl i pspa.com.pl.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

IKEA, Raben i Volvo rozwijają wspólnie bezemisyjny transport ciężki

Inżynieria i innowacje

IKEA, Raben i Volvo rozwijają wspólnie bezemisyjny transport ciężki

Mikołaj Kobryński 07 września 2023

Chińskie cmentarzyska samochodów elektrycznych

Biznes i przemysł

Chińskie cmentarzyska samochodów elektrycznych

Mateusz Kieruzal 20 sierpnia 2023

MI: w 2025 roku nawet 40 tysięcy punktów ładowania samochodów elektrycznych

Inżynieria i innowacje

Zobacz również:

Elektrykiem na wakacje? Mity a rzeczywistość

Inżynieria i innowacje

Elektrykiem na wakacje? Mity a rzeczywistość

inf prasowa 16 lipca 2023

DB Schenker. Elektryczne ciężarówki wyjadą w długie trasy

Inżynieria i innowacje

MI: Proponowane przepisy unijne grożą wykluczeniem komunikacyjnym

Inżynieria i innowacje

Pozostałe z wątku:

IKEA, Raben i Volvo rozwijają wspólnie bezemisyjny transport ciężki

Inżynieria i innowacje

IKEA, Raben i Volvo rozwijają wspólnie bezemisyjny transport ciężki

Mikołaj Kobryński 07 września 2023

Chińskie cmentarzyska samochodów elektrycznych

Biznes i przemysł

Chińskie cmentarzyska samochodów elektrycznych

Mateusz Kieruzal 20 sierpnia 2023

MI: w 2025 roku nawet 40 tysięcy punktów ładowania samochodów elektrycznych

Inżynieria i innowacje

Zobacz również:

Elektrykiem na wakacje? Mity a rzeczywistość

Inżynieria i innowacje

Elektrykiem na wakacje? Mity a rzeczywistość

inf prasowa 16 lipca 2023

DB Schenker. Elektryczne ciężarówki wyjadą w długie trasy

Inżynieria i innowacje

MI: Proponowane przepisy unijne grożą wykluczeniem komunikacyjnym

Inżynieria i innowacje

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5