Partner serwisu
Inżynieria i innowacje

Rekordowy obiekt mostowy na obwodnicy Wałcza

Dalej Wstecz
Data publikacji:
19-08-2017
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Energopol Szczecin

Podziel się ze znajomymi:

Latem przyszłego roku powinna być gotowa obwodnica Wałcza w ciągu S10. W ramach jej budowy, w zaciszu lasu, na południe od miasta, powstaje potężny obiekt mostowy o długości 760 m. Technika i parametry sprawiają, że jest to szczególne rozwiązanie inżynieryjne.

Obiekt powstaje w ramach kontraktu na budowę obwodnicy Wałcza realizowanego przez Energopol Szczecin. Nie będzie wiódł nad żadną drogą. Po co więc go budować? - Ze względów geologicznych i środowiskowych – mówi Wojciech Walkowiak z Energopolu, kierownik budowy obiektu.

W tym miejscu budowana ekspresówka będzie przecinać jar głębokości kilku metrów. Ponadto jest to teren bagnisty, a grunt słabonośny. Gdyby chcieć poprowadzić w tym terenie drogę na nasypie, trzeba by usypać kilkunastometrowej wysokości pryzmę, której szczyt zrównywałby się z koronami drzew. Ponadto nasyp przedzieliłby las i uniemożliwił migrację zwierząt. Dlatego zaprojektowano tak długi most.

- Pierwotnie miał być on budowany w dwóch technologiach: nasuwanej i betonowania wspornikowego. Optymalizując projekt zastosowaliśmy technologię nasuwaną dla całego obiektu. To rozwiązanie korzystniejsze – wyjaśnia prof. Krzysztof Żółtowski, autor ostatecznego projektu mostu.

Obiekt powstaje w technologii nasuwania. Budowany jest na południowym odcinku obwodnicy począwszy od miejscowości Wałcz Drugi i nasuwany w kierunku północnym. Zastosowana technologia oznacza, że na miejscu powstają kolejne elementy, które potem są dołączane do już istniejących, a następnie nasuwane na stojące już filary.

Żeby można było zbudować filary, Energopol w ciągu kilku poprzednich miesięcy musiał palować teren pod podporami. Łącznie w niestabilny grunt wbito ponad 11,5 km pali. Na nich teraz już stoją betonowe podpory, na których będą oparte kolejne przęsła. Wysokość podpór wynosi od 4 do ponad 14 m.

Najdłuższe przęsła nasuwane

Cechą, która wyróżnia obiekt jest długość przęseł. - Nie chcę mówić, że to najdłuższe przęsła na świecie, czy w Polsce, bo już wiele razy czytałem informacje o największych mostach, które największymi nie były – mówi prof. Żółtowski. – Na pewno zastosowane zostaną tu jedne z najdłuższych przęseł nasuwanych w Polsce. Ja o dłuższych nie słyszałem.

Obiekt będzie się składał z 13 przęseł. 11 z nich (te rekordowe) będzie miało długość 61,3 m. Budowane są na miejscu segment po segmencie. W ciągu tygodnia powstają dwa segmenty (po jednym na każdą nitkę dwujezdniowej drogi). Następnie nasuwane są specjalnymi siłownikami na podpory.

By można było nasunąć aż tak długi element bez zagrożenia, że beton pęknie, stosowane są tzw. awanbeki. To element dołączany do czoła nasuwanego przęsła, jednak jego ciężar jest kilkakrotnie mniejszy niż żelbetowa konstrukcja przęsła. Stosowane w Wałczu awanbeki mają 39 m długości. Opierają się więc na filarze znacznie wcześniej niż docelowe przęsło. Tak długich awanbeków też w Polsce dotychczas nie stosowano.

Budowa ponad 760-metrowego obiektu ma się skończyć wiosną przyszłego roku. Przed dopuszczeniem do ruchu obiekt będzie musiał przejść próby obciążeniowe. Do ruchu będzie dopuszczony wraz z uruchomieniem całej obwodnicy Wałcza.

Wałcz odetchnie

Cała obwodnica będzie miała długość 17,8 kilometrów. Ominie Wałcz od północy. Na trasie powstaną trzy węzły drogowe - na początku i końcu obwodnicy oraz na połączeniu z drogą krajową nr 22. Droga wyprowadzi ruch tranzytowy poza miasto. Ja ważna jest to droga dla tego 26-tysięcznego miasta widać szczególnie teraz w okresie wakacyjnym.

DK 10 przebiega bowiem przez centrum miasta, gdzie w celu uspokojenia ruchu pobudowane zostały ronda. W efekcie codziennie w godzinach popołudniowych tworzą się tu korki. Przejazd przez miasto trwa zwykle kilkadziesiąt minut.

Generalny Pomiar Ruchu, czyli badania wykonywane co pięć lat przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad wykazał, że w 2000 r. codzienne przez Wałcz przejeżdżało 11 tys. samochodów, w 2005 r. 12,3 tys. aut, a w 2015 r. już 15 tys. Średnia obejmuje także okresy, kiedy ruch jest znacznie mniejszy. Według pracowników GDDKiA latem natężenie wzrasta w szczycie do 30 tys. aut.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

GDDKiA wybrała wykonawcę S11 Bobolice – Szczecinek!

Drogi i autostrady

GDDKiA wybrała wykonawcę S11 Bobolice – Szczecinek!

Mikołaj Kobryński 06 lipca 2023

Świętokrzyskie: Zburzą 40 domów, aby zbudować obwodnicę?

Drogi i autostrady

Budimex przejmie plac budowy obwodnicy na Mazowszu

Drogi i autostrady

Zobacz również:

Stary most w ciągu DK-19 trzeba wyremontować. Przetarg do powtórki

Drogi i autostrady

Stary most w ciągu DK-19 trzeba wyremontować. Przetarg do powtórki

Elżbieta Pałys 22 sierpnia 2023

Na drogach krajowych będzie 17 tuneli drogowych

Drogi i autostrady

Pozostałe z wątku:

GDDKiA wybrała wykonawcę S11 Bobolice – Szczecinek!

Drogi i autostrady

GDDKiA wybrała wykonawcę S11 Bobolice – Szczecinek!

Mikołaj Kobryński 06 lipca 2023

Świętokrzyskie: Zburzą 40 domów, aby zbudować obwodnicę?

Drogi i autostrady

Budimex przejmie plac budowy obwodnicy na Mazowszu

Drogi i autostrady

Zobacz również:

Stary most w ciągu DK-19 trzeba wyremontować. Przetarg do powtórki

Drogi i autostrady

Stary most w ciągu DK-19 trzeba wyremontować. Przetarg do powtórki

Elżbieta Pałys 22 sierpnia 2023

Na drogach krajowych będzie 17 tuneli drogowych

Drogi i autostrady

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5