W najbardziej wysuniętym na północ kraju związkowym w Niemczech o nazwie Szlezwik-Holsztyn powstanie odcinek elektrycznej autostrady w technologii eHighway. Instalacja zostanie zbudowana przez firmę Siemens, która opracowała technologię, która, dzięki umieszczeniu nad drogą trakcji pozwala na zasilenie ciężarówek wyposażonych w specjalne pantografy.
Nowa elektryczna autostrada ma powstać między miejscowościami Reinfeld i Lubeka i liczyć ok. 8 kilometrów. Jej dokładny początek to węzeł Rienfield na autostradzie A1, a koniec to węzeł przesiadkowy w Lubece. Przewiduje się, że pierwsze TIRy z pantografami na dachach pojadą nią w połowie 2019 roku.
Wyświetl większą mapę
Infrastruktura ma powstać przy współpracy firm Siemens AG oraz SPL Powerlines Germany GmbH. Według założeń jej ekologiczność ma polegać nie tylko na zerowej emisji spalin przez poruszające się po niej ciężarówki, ale także na tym, że będzie ona zasilana wyłącznie z odnawialnych źródeł energii.
– Transport neutralny dla środowiska jest możliwy, a system eHighway jest ważnym wkładem w osiągnięcie celów klimatycznych – mówi Roland Edel, z Siemens AG.
Przy projekcie współpracuje również firma Spedition Bode, która ma siedzibę w Reinfield. Testuje ona hybrydowe ciężarówki, które posiadają silnik diesla oraz elektryczny i są wyposażone w pantograf. Docelowo firma chce korzystać z planowanego odcinka.
– To ważne żebyśmy nie tylko sprawiali aby samochody osobowe były przyjazne dla środowiska, ale także zajęli się ekologicznością w przypadku tranzytu. Mam nadzieję, że testy eHigway dadzą pozytywne wyniki i przyszłości będziemy mogli wydłużyć posiadane odcinki – mówił Bernd Klaus Buchholz, który odpowiada za transport i gospodarkę w landzie Szlezwik-Holsztyn.
Pozostałe elektryczne autostrady od Siemensa
Jest to już druga tego typu
inwestycja w Niemczech. Obecnie trwają prace w okolicy Frankfurtu. Będzie on zaczynał się nieopodal Portu Lotniczego Frankfurt wraz z węzłem Zeppelinheim, a skończy się na węźle Weiterstadt niedaleko miejscowości Darmstadt. Jego długość to ok. 10 km.
Pierwsze testy technologii eHighway rozpoczęły się w Szwecji na drodze szybkiego ruchu E16, na północ od Sztokholmu w czerwcu 2016 roku. Obecnie instalacja jest w fazie 2,5 rocznych testów. Dodatkowo od listopada 2017 roku działa odcinek takiej
autostrady w USA. Siemens ma nadzieję, że w 2019 roku eHighway trafi
do komercyjnego użytku.