Partner serwisu
Inżynieria i innowacje

W ciężkim transporcie niskoemisyjnym przeważa gaz

Dalej Wstecz
Autor:

mr

Data publikacji:
12-07-2020
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RI/PSPA

Podziel się ze znajomymi:

INŻYNIERIA I INNOWACJE
W ciężkim transporcie niskoemisyjnym przeważa gaz
fot. Google Maps
Jak wynika z ,,Licznika elektromobilności” opracowanego przez Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA) oraz Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM), liczba ciężarówek zasilanych CNG lub LNG w Polsce systematycznie rośnie. Technologie oparte na naturalnym gazie ziemnych przyczyniają się do obniżenia stopnia emisyjności pojazdu ciężarowego. Wpływa też na obniżenie kosztów paliwa.

W opublikowanym przez PSPA i PZPM „Liczniku elektromobilności” znalazły się dane mówiące o tym, że pod koniec maja 2020 r. w Polsce było zarejestrowanych 2 956 samochodów ciężarowych zasilanych sprężonym (CNG) lub skroplonym (LNG) gazem ziemnym. W ciągu pięciu pierwszych miesięcy 2020 r. na krajowe drogi wyjechało łącznie 239 ciężarowych NGV (ang. natural gas vehicles).

Z kolei liczba całkowicie elektrycznych ciężarówek zarejestrowanych w Polsce pozostaje daleko w tyle – takich pojazdów jest jedynie 21 sztuk. Gaz ziemny pozostaje więc najpopularniejszym paliwem alternatywnym w segmencie pojazdów ciężarowych.

W kolejnych latach, jak przewidują eksperci z PSPA, sprzedaż zeroemisyjnych, zelektryfikowanych pojazdów ciężarowych będzie dynamicznie rosnąć wraz ze stopniowym wyrównywaniem się cen EV (ang. electric vehicles) oraz ich konwencjonalnych odpowiedników oraz z rozszerzaniem oferty modelowej. Mimo rozwoju elektromobilności, samochody ciężarowe zasilane naturalnym gazem ziemnym jeszcze przez długi czas mogą stanowić atrakcyjną cenowo, ekologiczną alternatywę dla pojazdów z napędami dieslowskimi.

Na przestrzeni ostatnich lat kolejni przewoźnicy decydowali się na inwestycję w niskoemisyjną flotę. . W Polsce dostępne są m.in. niskoemisyjne, zasilane LNG, pojazdy Iveco. 07 grudnia 2018 r. firma EPO-Trans Logistic z siedzibą w Tychach podpisała umowę na dostawę 20 ciągników siodłowych Iveco Stralis NP 460, zasilanych skroplonym gazem ziemnym. NGV Iveco zamówili również tacy przewoźnicy jak bydgoska spółka Don Trucking, Citronex, EPO-Trans Logistic czy Agromex.

Ciężarowe NGV na rynku polskim oferuje również m.in. Scania. 10 szt. zasilanego LNG ciągnika siodłowego R410 zamówiła spółka Sachs Trans International. Z kolei w lutym 2020 r. Elmex Logistics Group Sp. z o.o. otrzymała pierwszą partię 10 pojazdów tego typu. Docelowo firma zamierza dysponować flotą składającą się z kilkudziesięciu pojazdów zasilanych skroplonym gazem ziemnym. Pojedynczy egzemplarz modelu R410 dołączył także do floty podlaskiej firmy Wojtex Transport Międzynarodowy. W 2019 r. ciężarówka Wojtexu przejechała najdłuższą w historii regularną trasę z wykorzystaniem skroplonego gazu ziemnego jako paliwa. Licząca 7 822 km podróż z siedziby firmy zlokalizowanej w okolicy Białegostoku do Hiszpanii trwała 10 dni. Co istotne, spalanie okazało się wyjątkowo niskie – na jednym z odcinków pojazd zużył zaledwie 22,3 kg LNG na 100 km.

Także Poczta Polska przeprowadziła testy ciągników siodłowych z napędem gazowym przeprowadziła. Spółka testowała modele Scania R410 oraz Iveco Stralis Natural Power w rzeczywistych warunkach użytkowania. Projekt stanowił element planu wymiany floty realizowanego przez największego w kraju dostawcę usług pocztowych.

Jak czytamy w zestawieniu PSPA, impuls dla dalszego rozwoju gazomobilności w segmencie pojazdów ciężarowych będzie stanowić rozbudowa sieci tankowania gazu ziemnego, którą przewidują normy Unii Europejskiej. Według najnowszych danych NGVA Europe (European Natural and Bio Gas Vehicles Association – Europejskiego Stowarzyszenia na rzecz Pojazdów Zasilanych Gazem Ziemnym i Biogazem) w UE funkcjonuje obecnie 288 punktów, w których można zatankować pojazdy z napędem LNG. Liczba stacji CNG wynosi 3852. W najbliższych kilku latach ich liczba ma jednak znacząco wzrosnąć. Na podstawie zapisów Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady, 2014/94/UE z dnia 22 października 2014 r. w sprawie rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych, średnia odległość między punktami tankowania gazu ziemnego powinna wynosić maksymalnie ok. 400 km.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

IKEA, Raben i Volvo rozwijają wspólnie bezemisyjny transport ciężki

Inżynieria i innowacje

IKEA, Raben i Volvo rozwijają wspólnie bezemisyjny transport ciężki

Mikołaj Kobryński 07 września 2023

Chińskie cmentarzyska samochodów elektrycznych

Biznes i przemysł

Chińskie cmentarzyska samochodów elektrycznych

Mateusz Kieruzal 20 sierpnia 2023

MI: w 2025 roku nawet 40 tysięcy punktów ładowania samochodów elektrycznych

Inżynieria i innowacje

Zobacz również:

Elektrykiem na wakacje? Mity a rzeczywistość

Inżynieria i innowacje

Elektrykiem na wakacje? Mity a rzeczywistość

inf prasowa 16 lipca 2023

DB Schenker. Elektryczne ciężarówki wyjadą w długie trasy

Inżynieria i innowacje

MI: Proponowane przepisy unijne grożą wykluczeniem komunikacyjnym

Inżynieria i innowacje

Pozostałe z wątku:

IKEA, Raben i Volvo rozwijają wspólnie bezemisyjny transport ciężki

Inżynieria i innowacje

IKEA, Raben i Volvo rozwijają wspólnie bezemisyjny transport ciężki

Mikołaj Kobryński 07 września 2023

Chińskie cmentarzyska samochodów elektrycznych

Biznes i przemysł

Chińskie cmentarzyska samochodów elektrycznych

Mateusz Kieruzal 20 sierpnia 2023

MI: w 2025 roku nawet 40 tysięcy punktów ładowania samochodów elektrycznych

Inżynieria i innowacje

Zobacz również:

Elektrykiem na wakacje? Mity a rzeczywistość

Inżynieria i innowacje

Elektrykiem na wakacje? Mity a rzeczywistość

inf prasowa 16 lipca 2023

DB Schenker. Elektryczne ciężarówki wyjadą w długie trasy

Inżynieria i innowacje

MI: Proponowane przepisy unijne grożą wykluczeniem komunikacyjnym

Inżynieria i innowacje

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5