Partner serwisu
Inżynieria i innowacje

W Niemczech otwarto pierwszą „elektryczną” autostradę

Dalej Wstecz
Data publikacji:
09-05-2019
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RynekInfrastruktury.pl

Podziel się ze znajomymi:

Siemens oddał do użytku pierwszy odcinek eHighway w Niemczech. Dzięki zamontowanej nad jezdnią trakcji, specjalnie przystosowane ciężarówki, mogą być na tej trasie zasilane energią elektryczną. Niemcy są drugim krajem, w którym otwarto tego typu drogę.

Koncepcja eHighway została przedstawiona przez firmę Siemens w 2012 roku. Dzięki niej hybrydowe ciężarówki, posiadające silnik elektryczny oraz diesla, są zasilane energią elektryczną. Nad trasą zamontowana jest trakcja, a pojazdy są wyposażone w pantografy.

Trakcję zamontowano na odcinku autostrady A5 pomiędzy Portem Lotniczym we Frankfurcie, a parkiem przemysłowym w Darmstadt. Fragment liczy ok. 10 km, a pojazdy ciężarowe mogą na zasilaniu elektrycznym rozwinąć na niej prędkość 90 km/h.

Jak podaje Siemens droga ta została wybrana ponieważ na co dzień korzysta z niej wiele ciężarówek, które są napędzane silnikami diesla. Rozwiązanie ma znacznie ograniczyć więc wydzielanie spalin do atmosfery. Ponadto, jak podaje Siemens, ma ono również przynieść zmniejszenie kosztów dla przewoźników. Według danych firmy – na 100 tys. przejechanych kilometrów TIR ma oszczędzać na paliwie ok. 20 tys. euro.

Korzystne rozwiązanie

Zdaniem producenta – ta technologia łączy w sobie wydajność kolei z elastycznością transportu drogowego. – W eHighway bezpośredni przesył energii gwarantuje wyjątkową wydajność. Aż 80-85% energii trafia na koła. To dwa razy więcej niż w konwencjonalnych ciężarówkach. System umożliwia również odzyskiwanie energii podczas hamowania i przechowywania jej na pokładzie pojazdu, zasilanie innych ciężarówek pracujących w systemie lub nawet zwrot nadwyżki energii do sieci publicznej. Oszczędności energii przekładają się na zwiększoną wydajność całego systemu, mniejszą emisyjność i zmniejszony pobór energii. Inne zalety to łatwa integracja z istniejącą infrastrukturą oraz dojrzałość technologiczna systemu – mówił w wywiadzie z portalem „RynekInfrastruktury.pl” Benjamin Wickert, Head of Business Development, eHighway w Siemens AG (całą rozmowę można znaleźć tutaj).

Jak mówią inżynierowie Siemensa, elektryfikowanie autostrad w ten sposób jest idealne na obszarach, gdzie istnieje nieużywana infrastruktura kolejowa, którą można wykorzystać do stworzenia dróg zasilanych prądem.

Testy w Szwecji

Jest to pierwszy odcinek eHighway otwarty w Niemczech. Wcześniej Siemens testował to rozwiązanie w Szwecji w mieście Gävle. Tam Siemens we współpracy z firmą Scania wybudował sieć trakcyjną na odcinku o długości ok. 2 km. Droga została otwarta w lipcu 2016 roku.

Kolejną taką infrastrukturę firma buduje na północy Niemiec w landzie Szlezwik-Holsztyn (więcej na ten temat pisaliśmy tutaj).
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

IKEA, Raben i Volvo rozwijają wspólnie bezemisyjny transport ciężki

Inżynieria i innowacje

IKEA, Raben i Volvo rozwijają wspólnie bezemisyjny transport ciężki

Mikołaj Kobryński 07 września 2023

Chińskie cmentarzyska samochodów elektrycznych

Biznes i przemysł

Chińskie cmentarzyska samochodów elektrycznych

Mateusz Kieruzal 20 sierpnia 2023

MI: w 2025 roku nawet 40 tysięcy punktów ładowania samochodów elektrycznych

Inżynieria i innowacje

Zobacz również:

Elektrykiem na wakacje? Mity a rzeczywistość

Inżynieria i innowacje

Elektrykiem na wakacje? Mity a rzeczywistość

inf prasowa 16 lipca 2023

DB Schenker. Elektryczne ciężarówki wyjadą w długie trasy

Inżynieria i innowacje

MI: Proponowane przepisy unijne grożą wykluczeniem komunikacyjnym

Inżynieria i innowacje

Pozostałe z wątku:

IKEA, Raben i Volvo rozwijają wspólnie bezemisyjny transport ciężki

Inżynieria i innowacje

IKEA, Raben i Volvo rozwijają wspólnie bezemisyjny transport ciężki

Mikołaj Kobryński 07 września 2023

Chińskie cmentarzyska samochodów elektrycznych

Biznes i przemysł

Chińskie cmentarzyska samochodów elektrycznych

Mateusz Kieruzal 20 sierpnia 2023

MI: w 2025 roku nawet 40 tysięcy punktów ładowania samochodów elektrycznych

Inżynieria i innowacje

Zobacz również:

Elektrykiem na wakacje? Mity a rzeczywistość

Inżynieria i innowacje

Elektrykiem na wakacje? Mity a rzeczywistość

inf prasowa 16 lipca 2023

DB Schenker. Elektryczne ciężarówki wyjadą w długie trasy

Inżynieria i innowacje

MI: Proponowane przepisy unijne grożą wykluczeniem komunikacyjnym

Inżynieria i innowacje

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5