Partner serwisu
Inżynieria i innowacje

Wisła: Rząd obiecuje wsparcie budowy stopnia wodnego w Siarzewie

Dalej Wstecz
Data publikacji:
11-10-2023
Ostatnia modyfikacja:
11-10-2023
Źródło:
Rynek Infrastruktury

Podziel się ze znajomymi:

INŻYNIERIA I INNOWACJE
Wisła: Rząd obiecuje wsparcie budowy stopnia wodnego w Siarzewie
wiz. Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody PolskieWizualizacja planowanego stopnia wodnego na wysokości Siarzewa
Wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk zapowiedział, że rząd sfinansuje budowę nowego stopnia na Wiśle na wysokości miejscowości Siarzewo. Realizacja inwestycji jest zapowiadana od wielu lat, a jej zaniechanie może grozić zniszczeniem istniejącego stopnia wodnego we Włocławku, a tym samym powodzią.

Z dniem 10 października rząd podjął uchwałę w sprawie ustanowienia programu wieloletniego “Zagospodarowanie Dolnej Wisły”. Jego kluczowym elementem ma być budowa nowego stopnia wodnego na wysokości miejscowości Siarzewo, która znajduje się w powiecie aleksandrowskim w gminie Raciążek. To lokalizacja poniżej jedynego istniejącego dużego stopnia wodnego na Wiśle we Włocławku. W przeszłości planowano kaskadyzację Dolnej Wisły i budowę – w zależności od koncepcji – od 8 do 10 stopni wodnych. Ostatecznie kryzys ekonomiczny przełomu lat 70. i 80. minionego stulecia spowodował zaniechanie kontynuacji inwestycji.

Zrealizowane w późniejszym czasie badania wykazały, że zaniechanie budowy przynajmniej jednego nowego stopnia wodnego grozi zawaleniem istniejącego obiektu we Włocławku. Mogłoby to spowodować niewyobrażalnych rozmiarów katastrofę gospodarczą, społeczną i środowiskową. Dyskusja o konieczności zażegnania owego ryzyka trwa już wiele lat. Już w 2009 roku Krajowy Zarząd Gospodarki Wodnej i Energa podpisały list intencyjny w sprawie budowy stopnia wodnego w rejonie Nieszawy. Koszt inwestycji szacowano wówczas na 2,5 mld zł, a jej efektem – oprócz zażegnania przywołanego ryzyka – byłoby powstanie stabilnego, zeroemisyjnego źródła energii elektrycznej. Powstałaby bowiem przepływowa elektrownia wodna o mocy na poziomie 60-100 MW. Jak widać, ówczesne rozważania nie przełożyły się na realne działania.

Rząd deklaruje, że tym razem będzie inaczej. Przewidziano bowiem rządowe finansowanie dla tego projektu. – Program wieloletni „Zagospodarowanie Dolnej Wisły” jest kolejnym dokumentem mającym na celu poprawienie żeglowności użytkowanego transportowo odcinka Wisły. Stopień wodny Siarzewo będzie chronić Kujawy przed powodzią, przeciwdziałać suszy, a także wspierać rozwój żeglugi i turystyki. Jest to inwestycja wyczekiwana przez mieszkańców i realizowana z myślą o ich bezpieczeństwie – mówi wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk.

Czy realizacja inwestycji jest realna?

Jak wskazuje Ministerstwo Infrastruktury w komunikacie prasowym, obiekt powstanie do 2032 roku. Będzie składał się z przepływowej elektrowni wodnej o mocy 80 MW, zapory, śluzy żeglugowej, przepławek dla ryb, a także zbiornika wodnego o pojemności 135 mln m3. Inwestycja ma zostać zrealizowana przez Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie. Koszt realizacji oszacowano na kwotę 7,5 mld zł. Według resortu infrastruktury inwestycja zapewni ochronę przeciwpowodziową 100 tys. mieszkańców, 13 tys. budynków mieszkalnych, 726 społecznych oraz 183 zabytkowych.



 Trudno jednak określić, czy realizacja projektu w przedstawionych ramach czasowych jest możliwa. Oprócz trudnych do precyzyjnego oszacowania, ale z całą pewnością wysokich kosztów inwestycji trzeba pamiętać, że budzi ona duże kontrowersje w środowisku aktywistów ekologicznych, a to może mieć wpływ na dalsze losy projektu w zależności od koniunktury politycznej w kraju. – Inwestycja wydrenuje kieszenie podatników, zniszczy ekosystem rzeki, przekreśli szansę na powrót ryb wędrownych i naruszy europejskie dyrektywy, narażając Polskę na kolejny konflikt z Brukselą – twierdzi organizacja WWF Polska. Warto także dodać, że w 2017 roku rząd deklarował rozpoczęcie budowy stopnia wodnego w Siarzewie w roku 2020, by ten został oddany do użytku pięć lat później.

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Świnoujście: Zakończono rozbudowę terminala promowego

Intermodal i logistyka

Świnoujście: Zakończono rozbudowę terminala promowego

Mikołaj Kobryński 06 października 2023

Powstał nowy wiadukt nad linią kolejową nr 65

Drogi i autostrady

Powstał nowy wiadukt nad linią kolejową nr 65

inf. prasowa Ministerstwa Infrastruktury 06 października 2023

Rząd przyjął plan na żeglugę. Program do roku 2030

Intermodal i logistyka

Offshore: 5 nowych koncesji dla Orlenu

Biznes i przemysł

Offshore: 5 nowych koncesji dla Orlenu

Mikołaj Kobryński 02 października 2023

Zobacz również:

Świnoujście: Zakończono rozbudowę terminala promowego

Intermodal i logistyka

Świnoujście: Zakończono rozbudowę terminala promowego

Mikołaj Kobryński 06 października 2023

Powstał nowy wiadukt nad linią kolejową nr 65

Drogi i autostrady

Powstał nowy wiadukt nad linią kolejową nr 65

inf. prasowa Ministerstwa Infrastruktury 06 października 2023

Rząd przyjął plan na żeglugę. Program do roku 2030

Intermodal i logistyka

Offshore: 5 nowych koncesji dla Orlenu

Biznes i przemysł

Offshore: 5 nowych koncesji dla Orlenu

Mikołaj Kobryński 02 października 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5