Partnerzy serwisu:
Polityka i prawo

Klimczak: Mamy się czym pochwalić ws. repolonizacji

Dalej Wstecz
Partner działu

WKB

Data publikacji:
14-05-2025
Ostatnia modyfikacja:
14-05-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RI/TVP Info

Podziel się ze znajomymi:

POLITYKA I PRAWO
Klimczak: Mamy się czym pochwalić ws. repolonizacji
X / Dariusz Klimczak
Minister Infrastruktury Dariusz Klimczak odniósł się do kwestii repolonizacji polskiej gospodarki. Poparł wypowiedź premiera Donalda Tuska, wskazując, że widać w Polsce pierwsze oznaki działania na rzecz polskich przedsiębiorstw. Szef resortu opowiedział również o zbliżających się inwestycjach na autostradach.

Dariusz Klimczak podczas programu „Pytanie dnia” w Telewizji Polskiej odniósł się do wypowiedzianych kilka godzin wcześniej słów premiera, iż repolonizacja ruszyła na serio. Szef rządu w swoim wystąpieniu przed posiedzeniem Rady Ministrów 13 maja odnosił się do przetargów w ramach budowy ponad 16-kilometrowego odcinka A2 w województwie lubelskim, a także na modernizację linii kolejowej Białystok – Ełk. W obu przypadkach wykluczono firmy z państw trzecich powołując się na wyrok TSUE.

Mamy się czym pochwalić?

Jak przekonywał minister infrastruktury, obecny rząd ma się czym pochwalić w kwestii repolonizacji gospodarki.

– Premier Donald Tusk powiedział to na otwarciu rządu, że bardzo go cieszą takie przykłady przetargów, które promują polskie i europejskie firmy, że udaje nam się stosować te zapisy wyroku TSUE, które pozwalają nam odsuwać z przetargów nieuczciwą konkurencję azjatycką – wskazał Klimczak.

Szef resortu zaznaczył również, że polscy przedsiębiorcy, zwłaszcza z branży budowlanej, domagali się tego od dawna. Odniósł się ponadto do działań innych ministerstw – aktywów państwowych i obrony narodowej, które skorzystały z prawa pierwokupu i „uratowali” hutę Częstochowa.

– Nasi poprzednicy nie potrafili sobie z tym poradzić. Czy chociażby słynny CPK, o którym co raz mniej opozycja mówi. Oni mają problem, że na kolej dużych prędkości nie wykupili ani metra ziemi, a my kupujemy. To samo, jeżeli chodzi o repolonizację. Oni zakładali, że międzynarodowe konsorcjum będzie zarządzało nowym lotniskiem i za niewielką kwotę będzie miało praktycznie 50 procent udziału w zarządzaniu lotniskiem. My tę decyzję zmieniliśmy – wymieniał i argumentował Dariusz Klimczak.

Plany autostradowe

W innej części wywiadu Dariusz Klimczak wskazał natomiast, że od początku dojścia do władzy przez koalicję rządzącą, on – jako minister infrastruktury – robi wiele, by zyskać zaufanie obywateli.

- Od rana do nocy pracuję na to, żeby polska infrastruktura mogła być najlepsza w Europie, żebyśmy mogli się pochwalić rzeczywistymi planami, a nie tymi „flamasterplanami”, które rysowali moi poprzednicy. Myślę o wschodniej obwodnicy Warszawy, o aglomeracyjnej obwodnicy Warszawy, ale myślę także o zachodniej obwodnicy Szczecina i mniejszych miejscowościach, które walczą z wykluczeniem komunikacyjnym – mówił.

Odniósł się również do kwestii remontów na autostradzie A4, a także koncesji, która niebawem się kończy i – jak zapewnił – nie zostanie przedłużona.

- Wiemy, jak wygląda sytuacja między Krakowem a Katowicami. To nie jest jedyny przykład, bo jest ich wiele w Polsce, gdzie ze względu na brak pieniędzy wiele lat temu decydowano się na koncesję i zarządzanie przez prywatny podmiot. W 2027 roku kończy się koncesja na tę drogę i dzisiaj wiemy, że chcemy sami nią zarządzać. Chcemy jeden porządny remont, bo tę drogę trzeba poszerzyć o kolejne pasy i nie tylko na odcinku Kraków – Katowice, ale przede wszystkim od Balic w kierunku zjazdu na Zakopane i do Rzeszowa i to się dzieje. Niedawno na odprawie z Dyrektorem regionalnym ustaliliśmy szczegóły, w jaki sposób ma się to odbywać, gdzie ma być poszerzenie mostu, w jaki sposób zjeżdżać na lotnisko w Balicach i tak dalej – oznajmił.

Przypomniał również, że przez lata wiele mówiło się o konieczności poszerzenia autostrady A2 między Łodzią i Warszawą, jednak dopiero teraz udało się poprowadzić tę sprawę do konkretnych działań.

– Pamiętam: PiS osiem lat to obiecywał. Nic z tym nie zrobili. Dziś mamy decyzję ZRID, decyzje środowiskowe, niebawem ogłosimy przetargi i poszerzymy autostradę o trzeci i czwarty pas. Tam wreszcie będzie można normalnie jeździć – zapewnił Dariusz Klimczak.
Partner działu

WKB

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

D. Tusk: Repolonizacja ruszyła na serio!

Polityka i prawo

D. Tusk: Repolonizacja ruszyła na serio!

Damian Kelman 13 maja 2025

Inwestorzy powinni zadbać o wymóg lokalnych dostawców

Biznes i przemysł

Zobacz również:

D. Tusk: Repolonizacja ruszyła na serio!

Polityka i prawo

D. Tusk: Repolonizacja ruszyła na serio!

Damian Kelman 13 maja 2025

Repolonizacja gospodarki. „To mnie zaskakuje, ale…”

Polityka i prawo

Pozostałe z wątku:

D. Tusk: Repolonizacja ruszyła na serio!

Polityka i prawo

D. Tusk: Repolonizacja ruszyła na serio!

Damian Kelman 13 maja 2025

Inwestorzy powinni zadbać o wymóg lokalnych dostawców

Biznes i przemysł

Zobacz również:

D. Tusk: Repolonizacja ruszyła na serio!

Polityka i prawo

D. Tusk: Repolonizacja ruszyła na serio!

Damian Kelman 13 maja 2025

Repolonizacja gospodarki. „To mnie zaskakuje, ale…”

Polityka i prawo

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5