Partner serwisu
Polityka i prawo

GDDKiA: Słuchamy rynku, zmieniamy waloryzację

Dalej Wstecz
Data publikacji:
01-06-2023
Ostatnia modyfikacja:
01-06-2023
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Infrastruktury

Podziel się ze znajomymi:

POLITYKA I PRAWO
GDDKiA: Słuchamy rynku, zmieniamy waloryzację
fot. GDDKiA
GDDKiA zapewnia, że nie jest głucha na postulaty branży i dalej pracuje nad zmianami zasad waloryzacji. Analizowane są projekty, gdzie wykonawca zbliża się do przekroczenia granicy 10 proc. Na finiszu są również rozmowy z branżą projektową i nadzorcami kontraktów.

Branżę drogową w ostatnim okresie dotknęły dwa gwałtowne i niespotykane wcześniej skoki cen – jeden związany z pandemią COVID-19, drugi z wojną na Ukrainie. Po pierwszym z nich maksymalny pułap waloryzacji wpisywany do nowo zawieranych umów na budowę dróg został podniesiony z 5 do 10 proc. Szybko okazało się, że waloryzacji wymagają także wcześniej zawierane kontrakty. Po rozmowach GDDKIA zgodził się na aneksowanie "starych" umów. W efekcie także w umowach już zawartych limit indeksacji został zwiększony do 10 proc.

Obecnie także i to okazuje się rozwiązaniem niewystarczającym i firmy budowlane mówią o tym co raz głośniej. O ile na kontraktach drogowych działania zostały podjęte dość szybko, o tyle na kontraktach PKP PLK waloryzacji doczekaliśmy się dopiero na początku tego roku.

Ostatnio na naszych łamach o konieczności wprowadzenia kolejnych zmian w waloryzacji zgodnie mówili m.in. Wojciech Trojanowski ze Stabaga, Cezary Łysenko z Budimexu czy Jerzy Mirgos z Mirdbudu.

GDDKiA: Setki podpisanych aneksów

– Dane potwierdzają, że mechanizm waloryzacji odpowiednio reaguje na zmiany cen na rynku. Od lipca 2022 r. podpisaliśmy aneksy waloryzacyjne łącznie dla 117 inwestycji realizowanych przez 26 wykonawców. Podpisywane aneksy dotyczą inwestycji realizowanych w ramach rządowych programów: Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.) oraz Budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030. Aneksy obejmują wynagrodzenie za prace wykonane po 24 lutego 2022 r., czyli po agresji Rosji na Ukrainę i związanych z tym skutków ekonomicznych – wyjaśnia GDDKiA

GDDKiA podkreśla także, że znając potrzeby rynku, w ubiegłym roku rozpoczęła również proces podwyższania limitu waloryzacyjnego bądź wprowadzenia klauzuli waloryzacyjnej do już zawartych umów na bieżące utrzymanie dróg oraz na mniejsze zadania inwestycyjne (poza PBDK oraz PB100). –– Do tej pory do GDDKiA wpłynęło 386 wniosków o waloryzację wynagrodzenia. Rozpatrujemy kolejne wnioski. Aktualnie podpisano 256 aneksów waloryzacyjnych – informuje biuro prasowe Dyrekcji.

Będzie waloryzacja w branży projektowej

GDDKiA zwraca również uwagę na to, że obecnie prowadzone są rozmowy z branżą projektową oraz z nadzorami, nad mechanizmem waloryzacji, celem wypracowania jednolitego standardu umownego. – Jesteśmy na dobrej drodze, aby również ten obszar w najbliższych tygodniach sfinalizować – informuje biuro prasowe. O takie rozwiązania od kilku miesięcy apelowały firmy prowadzące działalność w zakresie tego rodzaju prac.

– Brak waloryzacji starych kontraktów, przy jednoczesnym braku nowych zamówień, może być dla branży projektowej i inżynieryjnej zabójczy – ostrzegała jeszcze w marcu Renata Mordak, z Multiconsult Polska.

Trwają rozmowy o limicie ponad 10 proc.

Generalna Dyrekcja informuje także o tym, że ciągle prowadzone są rozmowy z branżą o limitach waloryzacyjnych, a zamawiający jest świadomy o zgłaszanych przez firmę postulatach i zbliżaniu się niektórych kontraktów do ustalonego limitu. – Wsłuchujemy się w głosy płynące z rynku. Stale współpracujemy z organizacjami branżowymi, m.in. Ogólnopolską Izbą Gospodarczą Drogownictwa i Polskim Związkiem Pracodawców Budownictwa. Obecnie analizujemy też sytuację na tych kontraktach, gdzie zbliżamy się do przekroczenia granicy 10 proc. – przyznaje GDDKIA.

– Należy jednak podkreślić, że żadne rozwiązania, w tym mechanizm waloryzacji, nie zwalniają wykonawców z analizy ryzyka i rzetelnej wyceny ofert. Tylko należyta wycena usług, kalkulacja ceny na etapie składania oferty gwarantuje stabilną realizację danego kontraktu. Dzięki niej wszystkie prace prowadzone przy inwestycjach zostaną wykonane terminowo i z zachowaniem odpowiedniej jakości, a zasady waloryzacyjne zbilansują wahania rynkowe cen – podkreśla Generalna.

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Gorzów Wielkopolski: Przetarg na rozbudowę układu komunikacyjnego

Miasto

Gorzów Wielkopolski: Przetarg na rozbudowę układu komunikacyjnego

Mikołaj Kobryński 06 września 2023

Droga do Centralnego Poligonu Lotniczego zostanie przebudowana

Drogi i autostrady

Sławków: Euroterminal i LHS z lepszym połączeniem drogowym. Jest przetarg

Drogi i autostrady

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Gorzów Wielkopolski: Przetarg na rozbudowę układu komunikacyjnego

Miasto

Gorzów Wielkopolski: Przetarg na rozbudowę układu komunikacyjnego

Mikołaj Kobryński 06 września 2023

Droga do Centralnego Poligonu Lotniczego zostanie przebudowana

Drogi i autostrady

Sławków: Euroterminal i LHS z lepszym połączeniem drogowym. Jest przetarg

Drogi i autostrady

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5