Ministerstwo Budownictwa i Infrastruktury przekazało do konsultacji publicznych projekt kolejnej ustawy „towarzyszącej” projektowi Kodeksu urbanistyczno-budowalnego, tzw. ustawy inwestycyjnej. Projekt ustawy modyfikuje siedem ustaw ściśle związanych z procesem budowlano-inwestycyjnym. Jedną z nowelizowanych ustaw, której projektodawca poświęca najwięcej uwagi jest ustawa o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Konsultacje publiczne zakończą się 6 października br., a projekt ma zostać przekazany do Sejmu w styczniu 2018 r. Projektodawcom zależało na wyeliminowaniu z dotychczasowej praktyki łatania dziur specustawami w oderwaniu od planowania gminnego. Czy projekt spełnia zamierzony skutek?
Obszary zorganizowanego inwestowania
Zmiany wprowadzane w ustawie o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym obejmują wprowadzenie nowego instrumentu planistycznego, jakim będzie obszar zorganizowanego inwestowania (OZI). Nowe narzędzie ma na celu zacieśnić współpracę jednostek samorządu terytorialnego (gmin) z inwestorami przy realizacji „wielkoformatowych” projektów urbanistycznych, ale przy jednoczesnej kontroli nadzorczej wojewody. Głównym celem nowych rozwiązań jest przyspieszenie procesu administracyjnego w stosunku do aktualnych rozwiązań opierających się o każdorazowe uzyskiwanie warunków zabudowy oraz ustalanie lokalizacji inwestycji celu publicznego.
Ustalenie przeznaczenia terenu, lokalizacji inwestycji celu publicznego oraz określenie sposobu zagospodarowania i warunków zabudowy OZI następować będzie w planie regulacyjnym. Plan ten obejmować będzie m.in. określenia granic OZI, listy zadań inwestycyjnych ze wskazaniem, czy stanowią celu publiczny, rozmieszczenia inwestycji celu publicznego oraz kompozycji przestrzennej nowej zabudowy wraz z harmonizacją planowanej zabudowy z zabudową istniejącą. Uchwalenie planu będzie mogło nastąpić wbrew ustaleniom planu miejscowego i studium, a za jego przygotowanie planu odpowiadać będzie inwestor lub Prezes Krajowego Zasobu Nieruchomości.
Ponadto, projekt zawiera ideę zintegrowanego pozwolenia na budowę, obejmującego ustalenia w zakresie dostosowania struktury nieruchomości, nabycia praw do nieruchomości w trybie administracyjno-prawnym oraz zagadnień dotyczących wycinki drzew i krzewów, w czym upodabnia się do rozwiązań przewidzianych w specustawach inwestycyjnych. Dodatkowo, pomiędzy inwestorem a właściwym organem zawierana będzie umowa urbanistyczna określająca warunki finansowe i wykonawcze inwestycji. Umowa będzie mogła określać także obowiązki poszczególnych inwestorów związane z realizacją inwestycji celu publicznego.
Inwestycje celu publicznego dwutorowo?
Projekt Kodeksu urbanistyczno-budowlanego (KUB) opublikowany we wrześniu ubiegłego roku wprowadzał odrębne zasady dla lokalizacji i realizacji inwestycji celu publicznego, wśród których wyróżniano szczególny rodzaj inwestycji strategicznych o dużym znaczeniu dla państwa. Lokalizacja inwestycji celu publicznego następować miała w drodze planu miejscowego, a w razie jego braku - w decyzji środowiskowo-lokalizacyjnej oraz decyzji zintegrowanej.
Obszary zorganizowanego inwestowania zgodnie z projektem ustawy inwestycyjnej obejmować będą obszary i nieruchomości przewidziane do realizacji inwestycji, w tym inwestycji celu publicznego. Jednakże, projekt ten nie wspomina o rozwiązaniach zaproponowanych w ubiegłorocznym projekcie KUB.
Nasuwa się wątpliwość co przyniesie uaktualniony na skutek przeprowadzonych konsultacji publicznych projekt KUB. Czy wprowadzenie nowych rozwiązań w postaci planu regulacyjnego i zintegrowanego pozwolenia na budowę oznaczać będzie całkowitą rezygnację z pierwotnych rozwiązań KUB, czy też procedura lokalizacji inwestycji celu publicznego będzie drogą alternatywną w stosunku do trybu procedowania w ramach obszaru zintegrowanego inwestowania? Projekt ustawy inwestycyjnej nie odnosi się także bezpośrednio do kwestii specustaw inwestycyjnych i ich dalszych losów. Na efekty prac nad nowym brzmieniem projektu KUB czekamy z niecierpliwością.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.