Partner serwisu
Polityka i prawo

Powinniśmy ograniczać, a nie dotować zużycie paliw

Dalej Wstecz
Data publikacji:
07-08-2022
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
WysokieNapiecie.pl

Podziel się ze znajomymi:

POLITYKA I PRAWO
Powinniśmy ograniczać, a nie dotować zużycie paliw
fot. Pixabay
Unijne sankcje na import surowców energetycznych miały rzucić Rosję na kolana. Tymczasem nigdy wcześniej Moskwa nie zarobiła na sprzedaży do Europy (w tym do Polski), takich pieniędzy, jak w ostatnich miesiącach.

Embargo na eksport technologii działa, na import paliw nie

Dzięki dodatkowym miliardom petrodolarów Rosja i jej armia miałyby się świetnie, gdyby nie embargo Zachodu na eksport do Rosji technologii. Za nadzwyczajne zyski na sprzedaży nam paliw Rosja nie może kupować wielu podzespołów niezbędnych do utrzymania produkcji w swoich fabrykach zbrojeniowych, samochodowych czy AGD. Pokazowe próby wznowienia produkcji Łady rodem z lat 90. nie zastąpią w większym stopniu dziury po wstrzymaniu prac fabryk zachodnioeuropejskich inwestorów. Te sankcje rzeczywiście działają. Ich efekty widać też już w sektorze paliwowo-energetycznym, choćby poprzez spadek wydobycia ropy w Rosji. Dlaczego więc sankcje na import paliw przynoszą, na razie, odwrotne skutki od zamierzonych?

fot. WysokieNapiecie.pl
Zachód sam nie pozbawi Rosji pieniędzy z eksportu

Polska i reszta Europy uznały, że wprowadzając embargo na import surowców z Rosji pozbawią ten kraj wpływów z nich i doprowadzą do rychłego bankructwa. To mogłoby się udać gdyby: a) takie embargo zaczęło obowiązywać szybko i oznaczało całkowite odcięcie Rosji od możliwości eksportu, b) poza Rosją istniałyby tak duże wolne moce wydobycia, przerobu i transportu surowców energetycznych, aby równie szybko w całości zastąpić rosyjski eksport. W ostateczności nawet sam punkt a by wystarczył, choć reszta świata po prostu poniosłaby bardzo wysokie koszty odcięcia Rosji.

Niestety, żaden z tych warunków nie został spełniony. Co gorsza, ze względu na pandemię i spadek popytu na surowce, zdolności ich wydobycia poza Rosją się skurczyły, a zapotrzebowanie na paliwa kopalne − wraz z odbudową światowej gospodarki − wróciło na starą ścieżkę wzrostu. W efekcie ceny surowców energetycznych rosły już przed wojną, a atak Rosji na Ukrainę i zapowiedź odcięcia się Europy od dostaw z tego kraju, tylko wywindowały je do niebotycznych poziomów. Co więc otrzymaliśmy?

Świat wciąż kupuje paliwa z Rosji, tyle, że znacznie drożej

Europa, nie mając jak szybko zrezygnować z dostaw ropy, gazu i węgla z Rosji, kupuje je dziś po znacznie wyższych cenach niż przed wojną. Czy odczuwa to Rosja? Nie, bo ceny surowców są znacznie wyższe niż wcześniej, a ich eksport spadł tylko częściowo. Czy całkowite odcięcie się Zachodu od importu z Rosji coś zmieni? Tankowce, które wcześniej woziły ropę i LNG do Europy, podobnie jak masowce z węglem, teraz płyną do Indii, Chin, Turcji czy Japonii. Na Atlantyku mijają się po prostu ze statkami z USA i Zatoki Perskiej, które wcześniej zaopatrywały Azję, a teraz płyną do Europy.

Czy to wszystko ma wpływ na Rosję? Co tak naprawdę podnosi ceny surowców? Czy zamrożenie cen prądu doprowadzi do stopni zasilania. Co rząd powinien zrobić w obliczu spadku podaży paliw z Rosji? O tym w dalszej części artykułu na portalu WysokieNapiecie.pl


Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

UTLC ERA traci na wojnie

Intermodal i logistyka

UTLC ERA traci na wojnie

Roman Czubiński 26 sierpnia 2023

PERN zwiększa powierzchnię magazynową w Dębogórzu

Biznes i przemysł

PERN zwiększa powierzchnię magazynową w Dębogórzu

Mikołaj Kobryński 24 sierpnia 2023

Zobacz również:

Ustawa Sankcyjna- konsekwencje i zagrożenia

Polityka i prawo

Ustawa Sankcyjna- konsekwencje i zagrożenia

art. sponsorowany 17 czerwca 2022

Remont torów wcale nie wstrzymał ruchu pociągów z Rosji. Jeszcze.

Polityka i prawo

Pozostałe z wątku:

UTLC ERA traci na wojnie

Intermodal i logistyka

UTLC ERA traci na wojnie

Roman Czubiński 26 sierpnia 2023

PERN zwiększa powierzchnię magazynową w Dębogórzu

Biznes i przemysł

PERN zwiększa powierzchnię magazynową w Dębogórzu

Mikołaj Kobryński 24 sierpnia 2023

Zobacz również:

Ustawa Sankcyjna- konsekwencje i zagrożenia

Polityka i prawo

Ustawa Sankcyjna- konsekwencje i zagrożenia

art. sponsorowany 17 czerwca 2022

Remont torów wcale nie wstrzymał ruchu pociągów z Rosji. Jeszcze.

Polityka i prawo

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5