Partner serwisu
Polityka i prawo

Sankcje są nieszczelne? W Polsce nadal działają firmy transportowe ze wschodnim kapitałem

Dalej Wstecz
Data publikacji:
11-06-2023
Ostatnia modyfikacja:
02-06-2023
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RI

Podziel się ze znajomymi:

POLITYKA I PRAWO
Sankcje są nieszczelne? W Polsce nadal działają firmy transportowe ze wschodnim kapitałem
fot. Sean Gallup/Getty Images
W Polsce działają 1474 spółki, w których co najmniej jednym z udziałowców jest rosyjski podmiot gospodarczy lub osoba będąca obywatelem Rosji. 97 podmiotów prowadzi działalność dotyczącą transportu drogowego towarów – poinformował Rafał Weber, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.

– Wystarczy, że firma (ze wschodu – aut.) zarejestruje w Polsce ciągnik i może obsługiwać zlecenia rugując z rynku polską firmę transportową – komentują posłowie Mirosław Suchoń i Tomasz Zimoch, którzy ocenili, że w Polsce panuje „asymetria w obsługiwaniu kierunków wschodnich”. - Zostały one w dużej mierze zamknięte dla polskich firm, podczas gdy oddziały firm zza wschodniej granicy otwierane w Polsce skutecznie przejmują dotychczasowe kontrakty – komentują parlamentarzyści.

Ich zdaniem „faktyczne, ciche przyzwolenie rządu PiS na ten proceder sprzyja wypychaniu polskich firm z rynku”. – Istnieje obawa, że przy całkowitej bierności rządu w kontaktach z państwami UE, firmy pochodzące z krajów objętych sankcjami zastąpią polski transport na rynkach europejskich – ocenili parlamentarzyści, którzy napisali w tej sprawie interpelację do premiera. Ich zdaniem „proceder pokazuje na łatwość obejścia unijnych sankcji o zakazie wjazdu białoruskich i rosyjskich ciężarówek, ale już nie naczep”. Posłowie zaapelowali o podanie statystyk dotyczących firm z rosyjskim lub białoruskim kapitałem.

Rafał Weber, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury poinformował, że z informacji gromadzonych przez Centralny Ośrodek Informacji Gospodarczej wynika, że według stanu na 10 stycznia 2023 r. w Polsce działają 1474 spółki, w których co najmniej jednym z udziałowców jest rosyjski podmiot gospodarczy lub osoba fizyczna będąca obywatelem Rosji.

– Spośród tej liczby, 97 podmiotów prowadzi działalność gospodarczą pod kodem PKD dotyczącym transportu drogowego towarów. Najwięcej zarejestrowanych w Polsce podmiotów gospodarczych, w których co najmniej jednym z udziałowców jest rosyjski podmiot lub osoba fizyczna będąca obywatelem Rosji, prowadzi działalność w zakresie transportu drogowego towarów – czytamy w odpowiedzi.

To nie wszystko. Weber poinformował, że według stanu na 10 stycznia 2023 r. w Polsce działało 4980 spółek, w których co najmniej jednym z udziałowców jest białoruski podmiot gospodarczy lub osoba mająca białoruskie obywatelstwo. Spośród tej liczby, 885 podmiotów prowadzi działalność związaną z transportem drogowym towarów.

Zdaniem Zimocha i Suchonia obecna sytuacja „będzie oznaczała upadek branży, która stanowi niezwykle ważny, polski produkt eksportowy i zatrudniając ok. 1 mln osób wypracowuje, według różnych szacunków, ok. 6% PKB”.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

UTLC ERA traci na wojnie

Intermodal i logistyka

UTLC ERA traci na wojnie

Roman Czubiński 26 sierpnia 2023

PERN zwiększa powierzchnię magazynową w Dębogórzu

Biznes i przemysł

PERN zwiększa powierzchnię magazynową w Dębogórzu

Mikołaj Kobryński 24 sierpnia 2023

Zobacz również:

Powinniśmy ograniczać, a nie dotować zużycie paliw

Polityka i prawo

Powinniśmy ograniczać, a nie dotować zużycie paliw

Bartłomiej Derski, WysokieNapiecie.pl 07 sierpnia 2022

Ustawa Sankcyjna- konsekwencje i zagrożenia

Polityka i prawo

Ustawa Sankcyjna- konsekwencje i zagrożenia

art. sponsorowany 17 czerwca 2022

Remont torów wcale nie wstrzymał ruchu pociągów z Rosji. Jeszcze.

Polityka i prawo

Pozostałe z wątku:

UTLC ERA traci na wojnie

Intermodal i logistyka

UTLC ERA traci na wojnie

Roman Czubiński 26 sierpnia 2023

PERN zwiększa powierzchnię magazynową w Dębogórzu

Biznes i przemysł

PERN zwiększa powierzchnię magazynową w Dębogórzu

Mikołaj Kobryński 24 sierpnia 2023

Zobacz również:

Powinniśmy ograniczać, a nie dotować zużycie paliw

Polityka i prawo

Powinniśmy ograniczać, a nie dotować zużycie paliw

Bartłomiej Derski, WysokieNapiecie.pl 07 sierpnia 2022

Ustawa Sankcyjna- konsekwencje i zagrożenia

Polityka i prawo

Ustawa Sankcyjna- konsekwencje i zagrożenia

art. sponsorowany 17 czerwca 2022

Remont torów wcale nie wstrzymał ruchu pociągów z Rosji. Jeszcze.

Polityka i prawo

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5