– Budowa Portu Centralnego to jeden z najbardziej ambitnych projektów wzmocnienia potencjału całego polskiego sektora morskiego – informuje portale „RynekInfrastruktury.pl” Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej. Projekt spotkał się z aprobatą szefa resortu Marka Gróbarczyka.
Zielone światło
– Minister Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej popiera projekt budowy Portu Centralnego w Gdańsku, który w istotny sposób wpisuje się w rozwój polskiej gospodarki morskiej. Jest to jeden z najbardziej ambitnych projektów wzmocnienia potencjału całego sektora morskiego Rzeczypospolitej Polskiej – informuje MGMiŻŚ.
Zrealizowanie inwestycji ma mieć wiele pozytywnych skutków dla funkcjonowania gdańskiego portu morskiego. – Port Centralny dedykowany będzie obsłudze największych jednostek pływających, które są zdolne wchodzić na akwen Morza Bałtyckiego, przy głębokowodnych, nowoczesnych nabrzeżach. Inwestycja pozytywnie wpłynie na zdolność przeładunkową portu morskiego w Gdańsku i pozwoli realnie myśleć o trwałym umocnieniu jego pozycji na Morzu Bałtyckim – komentuje resort.
Co z kosztami?
Projekt wygląda okazale, a co za tym idzie kosztownie. Z
arząd Morskiego Portu Gdańsk szacuje jego cenę na 6-9 mld zł. Jednak resort podkreśla, że inwestycja jest we wstępnej fazie i na razie nie wiele wiadomo. – Obecnie nie są znane dokładne koszty budowy Portu Centralnego. Koncepcja Portu Centralnego jest na etapie wstępnych analiz lokalizacyjnych oraz niezbędnych badań geotechnicznych, jak również analiz falowania – informuje MGMiŻŚ.
W związku z niskim zaawansowaniem prac nie wiadomo też za dużo o tym jak ten projekt miałby być finansowany. – Obecnie nie ma ostatecznych założeń i ustaleń w zakresie finansowania realizacji inwestycji – podaje ministerstwo.