Stosunek administracji drogowej do wykonawców zmienił się – jest większa otwartość na dialog – stwierdził pełnomocnik zarządu Polskiego Stowarzyszenia Wykonawców Nawierzchni Asfaltowych, Zbigniew Krupa, w rozmowie z Rzeczpospolitą. Wspomniał też o problemach z jakimi boryka się branża. Jego zdaniem nie zagrażają one jednak realizacji programu budowy dróg.
W programie
„Rzecz o biznesie” przedstawiciel wykonawców drogowych przypomniał, że dwa lata temu kilka organizacji branżowych przedstawiło opracowaną przez siebie
Białą księgę branży drogowej. Zwrócono w niej uwagę na najważniejsze problemy, które dotykają drogownictwo i zaproponowano możliwe rozwiązania.
– Ten dokument został z dużą otwartością przyjęty przez obecną ekipę rządzącą – stwierdził Zbigniew Krupa. Jego zdaniem stał się on podstawą do stworzenia platformy wymiany doświadczeń w postaci powołanej w maju 2016 r. Rady Ekspertów.
Jak zauważył przedstawiciel PSWNA, po stronie inwestora nastąpiła też zmiana podejścia do najniższej ceny w przetargach drogowych. Przykładem tego jest choćby rozstrzygnięty niedawno przetarg na drogę ekspresową S7 Pieński – Płońsk, gdzie jako najkorzystniejszą
wskazano ofertę znajdującą się na czwartym miejscu pod względem ceny.
W sumie w tym przetargu, w wyniku weryfikacji pod względem ceny rażąco niskiej odrzucone zostały cztery oferty, w tym jedna droższa zwycięskiej – inwestor uznał, że oferent nie udowodnił, że jest w stanie wybudować za zaproponowaną kwotę. Trzeba jednak zauważyć, że wybrana oferta była i tak o 160 mln zł niższa niż przewidywał budżet zamawiającego.
Obecnie wykonawcy drogowi borykają się z problemami w dowozach kruszyw na place budów. Według szacunków branży, zapotrzebowanie na transport kruszywa drogą kolejowa jest zaspokajane na poziomie ok. 40-5- proc. W transporcie samochodowych natomiast brakuje kierowców.
Niedawno
prośbę do ministra infrastruktury Andrzeja Adamczyka o osobiste zajęcie się tą sprawą wystosowała Ogólnopolska Izba Gospodarcza Drogownictwa. W resorcie został powołany specjalny zespół, który ma się zająć koordynacją transportu kruszyw. – Administracja nie mówi „to jest wasz problem”, tylko jest dialog – mówi Zbigniew Krupa.
W jego ocenie nie ma obecnie zagrożeń dla możliwości wykonania programu drogowego.
Źródło