Rynek Infrastruktury
W zeszłym miesiącu Jolanta Chełmińska wydała pozwolenia na budowę wszystkich odcinków autostrady A1 między Strykowem a Tuszynem, a ostatnia decyzja ZRID została wydana 4 stycznia. Łódzki oddział GDDKA chce na wiosnę rozpocząć prace na 40 km trasy.
Generalna Dyrekcja zakłada, że prace na autostradzie między Strykowem i Tuszynem zakończą się w 2014 roku. Z kolei dalszy fragment z Tuszyna do granicy z województwem śląskim nie posiada do tej pory zapewnionego finansowania, lecz przygotowywane są projekty techniczne.
Łódź czeka na odcinek autostrady A1 stryków – Tuszyn, który pozwoli wyprowadzić ruch tranzytowy poza granice miasta. Aktualnie ciężarówki z północy na południe jadą niemal przez środek miasta.
Pierwotnie planowano, że ta część A1 powstanie do połowy 2013 roku, jednak prace opóźniły się ze względu na konieczne zmiany w projekcie, o które wnioskowały samorządy i zarządcy dróg, które krzyżują się z autostradą. Teraz termin zakończenia inwestycji to połowa 2014 roku.
Wkrótce poznamy również firmy, które dokończą budowę autostrady A1 na odcinkach z Czerniewic do Brzezia i z Brzezi do Kowala w województwie kujawsko-pomorskim. Te fragmenty miały powstać w 2012 roku, jednak GDDKiA zerwała kontrakty z firmami, które miały problemy finansowe.
W przetargu na kontynuację budowy A1 z Torunia do Brzezia zgłosiły się konsorcja Salini Polska i Strabag. Pierwsze złożyło ofertę o wartości 450 mln zł, a drugie 500 mln zł. Z kolei budowę A1 z Brzezia do Kowala chciałyby kontynuować konsorcja Salini Polska i Budimeksu, które złożyły oferty o wartości odpowiednio 608 mln zł i 643 mln zł.