Wojewoda Łódzki wydawał zezwolenia na realizację inwestycji drogowych na rozbudowę autostrady A2 dla dwóch kolejnych odcinków. Oznacza to, że Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ma już komplet zezwoleń na modernizację A2 pomiędzy Warszawą i Łodzią.
Decyzje ZRID dla dwóch odcinków w województwie mazowieckim zostały wydane w kwietniu tego roku. Teraz GDDKiA ogłosi przetarg na wyłonienie wykonawców, co zaplanowano na przełom czerwca i lipca 2025 roku.
Rozpoczęcie rozbudowy planowane jest na pierwszą połowę przyszłego roku, a zakończenie na drugą połowę 2028 roku.
Więcej pasów w obie strony
Finalizacja rozbudowy sprawi, że A2 między Łodzią i Warszawą – na odcinku od węzła Łódź Północ do węzła Pruszków, będzie miała po trzy pasy w obu kierunkach, a od węzła Pruszków do węzła Konotopa po cztery.
W ramach robót związanych z poszerzeniem obu jezdni dodatkowe prace zostaną także przeprowadzone na wysokości węzła Łódź Północ, gdzie krzyżują się autostrady A1 i A2. W tym miejscu trasa nie wymaga, ponieważ obecnie istnieją tam po trzy pasy na każdej z jezdni, ale wymieniona zostanie nawierzchnia oraz oświetlenie drogi na energooszczędne.
Łączna długość przebudowy obejmie 92 km, z czego 89 km to budowa dodatkowych pasów, a pozostałe 3 km obejmują prace na wysokości węzła Łódź Północ.
„Zielona” autostrada
Ministerstwo Infrastruktury informuje, że po rozbudowie A2 będzie samowystarczalna energetycznie za sprawą wykorzystania instalacji OZE do zasilania infrastruktury drogowej i instalacji oświetleniowej. Zgodnie z założeniami, wszelkie urządzenia elektryczne związane z funkcjonowaniem drogi mają być zasilane z odnawialnych źródeł energii.
Wykonawca dokumentacji przeprowadził szczegółową analizę ekonomiczną uwzględniającą koszty budowy, eksploatację oraz utrzymanie, w tym także magazynów energii. W projekcie wskazane zostały optymalne miejsca posadowienia instalacji oraz dokładne określenie ich układu.
Wymagający remont
Jednocześnie rozbudowa A2 na odcinku Warszawa – Łódź będzie jedną z najbardziej skomplikowanych inwestycji drogowych w ostatnich latach. Wynika to z faktu, iż koniecznie będzie uwzględnienie szeregu czynników, które nie występują na innych budowach.
Prace budowlane będą prowadzone pod ruchem - wymusi to opracowanie i wdrożenie czasowej organizacji ruchu, która zapewni efektywny przejazd samochodów. Aby maksymalnie ograniczyć utrudnienia dla kierowców, przez cały czas trwania budowy dla każdego z kierunków dostępne będą po dwa pasy ruchu. Zaplanowano również wprowadzenie odcinkowego pomiaru prędkości dla bezpieczeństwa kierowców i pracowników podczas prac.
Autostrada A2 między Łodzią i Warszawą użytkowana jest od 13 lat i stała się jednym z najbardziej ruchliwych odcinków dróg w Polsce. Jej przepustowość zaczyna się wyczerpywać. Zgodnie z ostatnim Generalnym Pomiarem Ruchu liczba pojazdów poruszających się każdego dnia między Łodzią i Warszawą, zależnie od miejsca i pory, waha się od ponad 50 do blisko 100 tys. Prognozy wskazują, że ruch na tym odcinku będzie stale wzrastał. Rozbudowany odcinek autostrady A2 ma także ułatwić w przyszłości szybki i bezpieczny dojazd m.in. do Centralnego Portu Komunikacyjnego.