Partner serwisu
Drogi i autostrady

Bałdyga: Jest sposób na uniknięcie roszczeń wobec inwestora

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Data publikacji:
02-10-2013
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Infrastruktury

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
Bałdyga: Jest sposób na uniknięcie roszczeń wobec inwestora
fot. mushanga, sxc.hu
Firmy wykonawcze z branży budowlanej żądają często od inwestora zapłaty większych sum niż przewiduje kontrakt. Marcin Bałdyga, członek SIDiR i ekspert z zakresu prawnej obsługi inwestycji zna jedno z rozwiązań tego problemy. – Wielu roszczeń dałoby się uniknąć, gdyby na etapie układania warunków umowy zamawiający w bardziej przemyślany sposób dokonali podziału ryzyk między strony – uważa ekspert.

Zamawiający ucieka od odpowiedzialności

– Zasadą jest, że ryzyko powinna obsługiwać ta strona, która jest do tego lepiej przygotowana. Jeśli to zamawiający dostarcza przykładowo dokumentację projektową, a wykonawca zobowiązuje się na jej podstawie do wykonania robót budowlanych, wszelkie błędy i nieścisłości w dokumentacji projektowej w sposób oczywisty powinny obciążać zamawiającego i ten powinien zrekompensować wykonawcy wszelkie szkody, których dozna on w wyniku tychże błędów – tłumaczył Marcin Bałdyga podczas konferencji PZPB, SIDiR i Stowarzyszenia Inicjatywa dla Infrastruktury.

Coraz częściej zamawiający wykorzystują model „projektuj i buduj”. Wówczas to wykonawca zajmuje się przygotowaniem projektu i następnie na jego podstawie wykonuje prace budowlane. – Ten model jest lepszy i wygodny dla zamawiającego, który może przerzucić większość ryzyk na wykonawcę – zauważył ekspert.

Według Marcina Bałdygi pojawia się ograniczenie natury prawnej. – Prawo polskie wymaga, aby opis przedmiotu zamówienia został sporządzony w sposób jednoznaczny i wyczerpujący. Jeżeli opierać się na filozofii, która przyświeca zamawiającym, że za wszystkie błędy obciążany jest tylko wykonawca, to okazuje się, że jest dysonans pomiędzy wymogami artykułu nakazującego dokładne opisanie przez zamawiającego przedmiotu zamówienia, aby wszyscy wykonawcy zrozumieli to dokładnie w ten sam sposób i aby ich oferty były ze sobą porównywalne. Niestety, do tej kwestii można mieć spore zastrzeżenia – skomentował.

Zwykle podczas realizacji umów dotyczących prac projektowych lub robót budowlanych, dochodzi do wzrostu kosztów wykonania tych prac i robót, zwłaszcza, jeśli wziąć pod uwagę, że niektóre umowy mają charakter wieloletni. – Normą jest, że projekty infrastrukturalne są realizowane po kilka lat, w tym czasie może dochodzić do wahania cen, zmian uwarunkowań rynkowych – oznajmił ekspert.

Na etapie realizacji robót mogą pojawić się nieprzewidziane okoliczności. Wspomniane Warunki Kontraktowe FIDIC bardzo dobrze adresują te ryzyka stronom procesu inwestycyjnego. Niestety, jak zauważa członek SIDiR, w polskiej rzeczywistości dwaj najwięksi zamawiający, a ich śladem także mniejsi, coraz częściej dokonują takiego przesunięcia ryzyka, aby za wszystko odpowiedzialny był wykonawca.

Problemy nie do pokonania?

– W polskich uwarunkowaniach wynikających z ustawy Pzp postępowania przetargowe i umowa o zamówienie publiczne przypomina wzór zwany przez prawników umową adhezyjną. Polega to mniej więcej na tym, jakby chcieć zakupić bilet na przejazd autobusem. Można go kupić i zgodzić się na warunki oferowane przez przewoźnika, albo zrezygnować z zakupu. Podobnie w zamówieniach publicznych, pomimo prawa zadawania pytań i oczekiwania wyjaśnień od zamawiającego i tak te instytucje są nieco kulejące i w efekcie sprowadza się to do tego, że wykonawca może złożyć w danym postepowaniu przetargowym ofertę bądź z uczestnictwa w tym postępowaniu zrezygnować – porównywał Bałdyga.

Według eksperta, sposobem na zmniejszenie kłopotów powinno być „stosowanie rozsądnie przemyślanej matrycy ryzyk, które byłyby odpowiednio rozłożone pomiędzy stronami”. – Można do tego wykorzystać wzór WK FIDIC, który nawet w niewielkim stopniu zmieniony, po to, aby był dostosowany do wymogów powszechnie obowiązującego prawa w Polsce, może być stosowany niemalże wprost – oznajmił Marcin Bałdyga.

Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Chocian: Korolec musiał zawierać zgniłe kompromisy

Intermodal i logistyka

Chocian: Korolec musiał zawierać zgniłe kompromisy

Arek Kowalczyk 21 listopada 2013

Kontrolowany blackout? Czemu nie!

Intermodal i logistyka

Kontrolowany blackout? Czemu nie!

Arek Kowalczyk 29 listopada 2013

Nowi członkowie Stowarzyszenia Inicjatywa dla Infrastruktury

Drogi i autostrady

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Chocian: Korolec musiał zawierać zgniłe kompromisy

Intermodal i logistyka

Chocian: Korolec musiał zawierać zgniłe kompromisy

Arek Kowalczyk 21 listopada 2013

Kontrolowany blackout? Czemu nie!

Intermodal i logistyka

Kontrolowany blackout? Czemu nie!

Arek Kowalczyk 29 listopada 2013

Nowi członkowie Stowarzyszenia Inicjatywa dla Infrastruktury

Drogi i autostrady

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5