Ministerstwo Infrastruktury zatwierdziło program inwestycji dla budowy nowych dróg wzdłuż Zakopianki w Krzyszkowicach w Małopolsce. Teraz Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad może rozpocząć przygotowywanie dalszej dokumentacji do realizacji tego zadania.
Dodatkowe drogi będą służyły za dojazd do budowanego węzła Krzyszkowice na drodze krajowej nr 7.
Inwestycje dla bezpieczeństwa
GDDKiA wskazuje, że od kilku lat prowadzi działania, by zmienić Zakopiankę między Krakowem i Myślenicami. W tym celu powstają nowe węzły drogowe i kładki, co pozwala usunąć niebezpieczne skrzyżowania i przejścia dla pieszych.
Ważne jest również zamykanie zjazdów z DK7 na drogi lokalne, w związku z czym przygotowano projekt zamknięcia sześciu takich miejsc w samych Kryszkowicach. Ich miejsce zajmą wybudowany lub poszerzony około kilometr dodatkowych dróg lokalnych, a także trzy nowe mosty, które pozwolą mieszkańcom z okolicy na dojazd do nowego węzła w Krzyszkowicach.
Na prawo od jezdni zakopianki prowadzącej w kierunku Myślenic powstanie ok. 440 m nowej drogi lokalnej i mosty na Krzyszkowiance i Młynówce. GDDKiA również poszerzy do 5,5 m odcinek ok. 240 m drogi lokalnej. Po drugiej stronie DK7, wzdłuż jezdni na Kraków, zbudowane będzie ok. 120 m nowej drogi i poszerzone ok. 170 m już istniejącej. Generalna Dyrekcja przygotuje też most na Młynówce łączący te odcinki. Po zakończeniu inwestycji zostaną one przejęte jako drogi lokalne przez gminę Myślenice.
Dzięki temu zostaną zlikwidowane zjazdy na granicy Krzyszkowic i Jawornika. W zamian za to mieszkańcy przysiółka Bugaj będą mogli dojechać do węzła Krzyszkowice nową drogą lokalną. Podobne rozwiązanie zyskają mieszkańcy Psiar.
Od strony Krakowa, zamknięte będą też trzy zjazdy z Zakopianki w prawo przed węzłem Kryszkowice i jeden za nim. Nowa droga i most na Krzyszkowiance pozwolą na dojazd do węzła mieszkańcom osiedla Wojciakówka. Takie rozwiązanie pozwoli na oddzielenie ruchu lokalnego od tranzytowego i turystycznego, który porusza się zakopianką. Każdego dnia tą drogą przejeżdża średnio prawie 40 tysięcy samochodów. Wjazdy i zjazdy na zakopiankę będą możliwe w bezpiecznym miejscu, na nowym węźle Krzyszkowice.
Modernizacja Zakopianki
Prace prowadzone przez GDDKiA w Kryszkowicach m.in. z budową węzła i rozbudową dróg lokalnych to kolejny etap modernizacji Zakopianki. Jego celem jest zwiększenie przepustowości tej trasy i poprawa bezpieczeństwa, tak kierowców, jak i pieszych.
W 2024 roku oddano do użytku węzeł drogowy w Gaju i kładki w Mogilanach oraz Głogoczowie. Aktualnie budowane są kolejne dwa węzły – wspomniany w Krzyszkowicach oraz w Myślenicach (na skrzyżowaniu z ul. Sobieskiego). Rozbudowywany jest też układ drogowy w Libertowie.
Zakończenie wszystkich zadań pozwoli za kilka lat korzystać kierowcom z ośmiu bezkolizyjnych skrzyżowań na DK7. Pięć z nich to część realizowanego obecnie programu modernizacji, estakada w Myślenicach została oddana w 2009 roku, a dwa ostatnie – w Mogilanach i Głogoczowie - powstały w ubiegłym wieku.
Dodatkowo, na początku maja tego roku, GDDKiA złożyła wniosek o pozwolenie na budowę węzław Jaworniku. Przygotowywany jest też projekt gruntownych zmian na trasie w Głogoczowie.