Średni koszt budowy kilometra autostrady – według umów zawartych w tym roku – to 27,6 mln zł, drogi ekspresowej – 35,4 mln zł, a drogi klasy GP – 14,5 mln zł. Te ceny są najniższe od czterech lat. Jedynie w przypadku autostrad statystyczny kilometr był tańszy w 2019 r.
GDDKiA przeanalizowała ceny z kontraktów drogowych od roku 1019 i porównała je z cenami z tego roku – od stycznia do końca kwietnia zawartych zostało 16 umów i to ceny tych transakcji zostały wzięte pod uwagę (w sumie to 114 km autostrad, 92 km ekspresówek i 1 km dróg klasy GP).
W przypadku autostrad w tym roku podpisywane były umowy na 7 odcinków autostrad – 5 dotyczyło A2 a dwa A18. Dla porównania w ubiegłym roku GDDKiA zleciła dwa odcinki A2 i jeden dotyczący rozbudowy A18. Pod względem kosztów wyglądało to następująco: w 2020 roku koszt budowy 1 km autostrady A2 wynosił od 41,4 do 44,8 mln zł, w tym roku – według zawartych umów – od 29,3 do 41,2 mln zł za 1 km. – W przypadku przebudowy południowej jezdni i dostosowania obecnej DK-18 do parametrów autostrady koszt 1 km zmniejszył się z ok. 15,9 do 11,4 mln zł – informuje GDDKiA.
Na koszt kilometra każdej drogi wpływa oczywiście ukształtowanie terenu, warunki geologiczne, liczba obiektów inżynierskich i węzłów drogowych itp. Cenę średnią znacząco podwyższają także obiekty tunelowe.
W 2019 roku jednym z bardziej kosztownych kontraktów zawartych przez GDDKiA była budowa drogi S1 – obwodnicy Węgierskiej Górki, gdzie średnia cenę za 1 km wyniosła aż 161,7 mln zł. Dla porównania budowa obwodnicy Olesna w ciągu S11 to koszt 26,9 mln zł za kilometr.
W roku 2020 jednym z droższych kontraktów na ekspresówki była umowa dotycząca S19 od węzła Rzeszów Południe do Babicy z tunelem, sześcioma estakadami i wiaduktami gdzie uśredniony koszt kilometra wyniósł ponad 217 mln zł. Na przeciwległym krańcu jest np. S11 Zegrze Pomorskie – Kłanino kosztująca średnio 24,8 mln zł za 1 km.
W bieżącym roku najwyższy średni koszt budowy 1 km drogi ekspresowej dotyczy S6 Chwaszczyno – Żukowo, gdzie wynosi on blisko 44 mln zł. Natomiast na S7 Miechów – Szczepanowice to ok. 30,5 mln zł.
W przypadku dróg klasy GP średnia wartość 1 km to ok. 26,7 mln zł w 2020 roku, natomiast w tym roku ok. 14,6 mln zł. Średnią wartość za ubiegły rok podniosły dwie inwestycje, gdzie drogi klasy GP powstają jako dwujezdniowe – to obwodnica Oświęcimia na DK44 (ok. 51,7 mln za 1 km) oraz tzw. łącznik brzeski na DK-75 (1 km za ok. 32,8 mln zł.).