Spadki cen ropy, jakie miały miejsce w ostatnim czasie, wpływają nie tylko na obniżki na stacjach benzynowych, ale również na ceny asfaltu. Ten ropopochodny produkt podlega wpływom sytuacji, jaka ma miejsce na rynkach światowych. Szacuje się, że krótkoterminowo utrzyma się tendencja spadkowa cen asfaltu, a jego podaż w Europie może zostać ograniczona.
− Asfalt jest produktem ropopochodnym. Jego cena jest kształtowana przez sytuację na światowych rynkach produktów naftowych. Notowania ropy naftowej (wyrażone w dolarze w marcu spadły o ok. 50%) oraz kurs złotówki wobec dolara amerykańskiego (który się umocnił zmniejszając powyższy efekt) mają istotny wpływ na poziom cen asfaltu w Europie. Jednocześnie na kształt ceny asfaltu wpływa szereg niezależnych czynników makroekonomicznych (m.in. popyt oraz podaż) – mówi Rynkowi Infrastruktury Cezary Godziuk, prezes zarządu Lotos Asfalt.
W okresie po przerwie zimowej, kiedy nastąpi zintensyfikowanie prac na budowach, rósł będzie popyt na asfalt. Podaż może jednak się zmniejszyć.
− Na rynku asfaltów nie nastąpił drastyczny spadek cen i choć krótkoterminowo cena asfaltu może mieć tendencją spadkową, należy mieć na uwadze, że dopiero rozpoczyna się sezon budowlany. Z tego względu popyt powinien rosnąć (wsparty rządowymi programami), a podaż asfaltu w Europie może zostać ograniczona ze względu na spodziewane zmniejszenie przerobu ropy w rafineriach (związane zarówno ze zmniejszeniem zapotrzebowania na paliwa, jak również w konsekwencji planowanych remontów) – komentuje Cezary Godziuk.
Jak dodał prezes zarządu Lotos Asfalt, dużą niewiadomą jest też panująca epidemia i jej konsekwencje gospodarcze, zwłaszcza dla firm wykonawczych, jak i możliwości nieprzerwanej realizacji prac drogowych.
− Obecna sytuacja jest zupełnie nowa i prognozowanie trendów cenowych jest obarczone dużym ryzykiem błędu. Niedługo zacznie obowiązywać nowy, niższy cennik asfaltów. Niemniej bacznie przyglądamy się zawirowaniom na notowaniach ropy naftowej, które z kolei w ostatnich dniach zyskały na wartości – mówił.
Zdaniem prezesa zarządu Lotos Asfalt trudno przewidzieć w jakim stopniu ceny asfaltów przełożą się na ceny budowy dróg. Jest to jeden z czynników cenotwórczych składanych w przetargach przez firmy wykonawcze ofert, na które składają się również m.in. ceny kruszyw, cementu, stali, paliw i pozostałych materiałów, jak również wynagrodzeń.
− Należy też pamiętać, że nasi klienci w celu zabezpieczenia kosztów (po podpisaniu kontraktu z inwestorem) zawierają często z dużym wyprzedzeniem kontrakty na zakup asfaltów w stałych cenach – przypomina Cezary Godziuk.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.