Już ponad 25 milionów euro zainwestowano w budowę terminalu intermodalnego w Kownie. Do końca roku zostanie on zintegrowany z europejską siecią kolejową, stając się jednym z najważniejszych obiektów infrastrukturalnych na Litwie. Kluczowe jest jego położenie na skrzyżowaniu linii Rail Baltica z Nowym Jedwabnym Szlakiem z Chin.
Według dyrektora generalnego zarządcy infrastruktury LGI (Lietuvos Geležinkelių Infrastruktūra) Karolisa Sankowskisa, węzeł kolejowy w Kownie to jeden z najbardziej złożonych elementów projektu Rail Baltica i jedno z najważniejszych centrów logistycznych na Litwie. - Pociągi z Chin już teraz kursują przez Kowno do Europy Zachodniej kowieński terminal intermodalny jest wykorzystywany przez firmy logistyczne jako połączenie w przewozie towarów transportem kolejowym, drogowym, lotniczym i morskim - mówi.
Kowieński terminal intermodalny został zbudowany przy magistrali wschód-zachód z Wilna, którą kursują pociągi intermodalne z Chin w kierunku portów w Królewcu i Kłajpedzie lub ku granicy z Polską. To jedna z odnóg Nowego Jedwabnego Szlaku. Jednocześnie obok przebiega główna litewska autostrada Wilno – Kowno – Kłajpeda i Via Baltica, a lotnisko położone jest w odległości poniżej dwóch kilometrów; zorganizowana została też tzw. Wolna Strefa Ekonomiczna.
Nic dziwnego, że rozwijają się tu firmy logistyczne - Nie mamy wątpliwości, że po zakończeniu prac na węźle kolejowym w Kownie, kiedy kowieński terminal intermodalny zostanie połączony europejskim torem kolejowym z polskim, a przez niego również z zachodnioeuropejskimi sieciami kolejowymi, jego znaczenie wzrośnie jeszcze bardziej – uważa Sankowski.
Początek w Kownie
To był pierwszy etap wdrożenia projektu Rail Baltica na Litwie. W 2015 roku otwarta została linia kolejowa o europejskim rozstawie szyn 1435 mm od granicy polsko-litewskiej do dworca kolejowego w Kownie - kursują tędy regularne pociągi pasażerskie między Kownem a Białymstokiem. W tym roku ma się zakończyć kolejny ważny etap - połączenie normalnotorowe i pełna integracja terminalu intermodalnego w kowieńskiej stacji Pelamonas w dzielnicy o tej samej nazwie. Począwszy od 2021 roku stanie się on najdalszym punktem na wschodzie Europy, do którego będzie dobiegał tor kolejowy o szerokości 1435 mm. W ramach dalszej realizacji linii Rail Baltica, będzie ona przedłużana na północ, do Łotwy i Estonii.
Infrastruktura terminala w Kownie również jest wciąż rozwijana. Planuje się, że w sposób zdalny będzie tu możliwe bardzo szybkie wykonanie wszystkich procedur celnych oraz weterynaryjnych i fitosanitarnych. Nie tylko przeładunek kontenerów z wagonu o jednym standardzie na inny, ale także ponowne przeładowanie, załadowanie i rozładowanie samych kontenerów, załadowanie drewna i towarów sypkich oraz innych niestandardowych ładunków.
Przeładunki w terminalu w Kownie rosną nieprzerwanie od 2014 roku i w 2019 roku wyniosły 2500 TEU. Oczywiście, rozbudowa linii Rail Baltica przełoży się na dalsze wzrosty. Operacyjna wydajność kowieńskiego terminalu wynosi 50 tys. TEU / rok, a realizacja zaplanowanych prac ma ją podnieść do 104 tys. TEU / rok. Wartość planowanych inwestycji będzie znana po zakończeniu analiz.
Naczepy z Niemiec pojadą do Kowna
W połowie maja informowaliśmy, że testowy pociąg litewskiego przewoźnika LG Cargo, polskiego PKP Cargo oraz niemieckiego operatora intermodalnego CargoBeamer
przywiózł 22 naczepy samochodowe z Kaldenkirchen w Niemczech do terminalu Šeštokai. Jak udało nam się dowiedzieć, po przyłączeniu terminala w Kownie do europejskiego systemu kolejowego właśnie tu mają docierać transportowane w ramach tego projektu naczepy. W Kownie zostaną połączone z ciężarówkami, aby przejechały „ostatnią milę” do miejsca rozładunku.