Strabag wybuduje obwodnicę Chełma w ciągu drogi ekspresowej S12. Umowa z GDDKiA jest warta ok. 442 mln zł. Nowa trasa ma powstać do 2025 roku.
Obwodnica ma mieć ponad 13 km długości. Kontrakt zostanie zrealizowany w trybie zaprojektuj i wybuduj.
– Podpisana dzisiaj umowa jest już dwudziestą trzecią w tym roku. Dzięki temu do fazy realizacji przeszły 23 zadania o łącznej długości blisko 280 km i wartości prawie 8 mld złotych – powiedział cytowany w komunikacie Tomasz Żuchowski, p.o. Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad.
fot. GDDKiA
W ramach zadania powstanie dwujezdniowa droga z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku. Poza tym wybudowane zostaną cztery węzły drogowe oraz 16 obiektów inżynierskich, w tym dwa mosty w ciągu drogi ekspresowej. Zaplanowano także przejścia dla zwierząt, a także urządzenia ochrony środowiska i BRD.
Częścią inwestycji będą także drogi do obsługi ruchu lokalnego, a także Obwód Utrzymania Drogi Ekspresowej.
Trasa powstanie w nowym śladzie i ominie Chełm od północnej strony. Wjazd na obwodnicę od strony Piask będzie na węźle Chełm Zachód pomiędzy Stołpiem i Janowem. W miejscowości Horodyszcze będzie węzeł Chełm Północ. Dalej trasa przekroczy rzekę Uherkę, a za miejscowością Okszów powstanie węzeł drogowy Chełm Okszów.
Następnie droga przekroczy linię kolejową nr 81 relacji Chełm – Włodawa i zakończy się za węzłem Chełm Wschód, na połączeniu z obecną DK-12 w miejscowości Kolonia Antonin.
– W związku z zapewnieniem finansowania na całą drogę ekspresową S12 z Piask do Dorohuska, realizacja początkowego odcinka obwodnicy o długości ok. 3 km została włączona do odcinka wcześniejszego (Dorohucza – początek obwodnicy Chełma). Pozwoli to uniknąć zbędnych robót i kosztów związanych z koniecznością tymczasowego skomunikowania obecnej DK-12 z nową trasą – informuje GDDKiA.