We wtorek, 23 grudnia, z samego rana, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad udostępniła do ruchu drugi odcinek Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej w ciągu drogi ekspresowej S7. Kierowcy mogą teraz korzystać z odcinka Żukowo – węzeł Gdańsk Południe, a zarazem z całej obwodnicy.
Łącznie trasa OMT od węzła Gdańsk Południe do Chwaszczyna liczy teraz 32 kilometry.
Pierwszy odcinek, tj. Chwaszczyn – Żukowo, został udostępniony do ruchu już w czerwcu tego roku.
Fragment zrealizowany przez Mirubd z Kobylarnią został oddany do ruchu znacznie później niż zakładała początkowa umowa. Pierwotnym terminem finalizacji robót była połowa marca 2025 roku, jednak już w kwietniu 2024 roku wykonawca podpisał aneks z GDDKiA, a termin zakończenia przesunięto na wrzesień tego roku. Wpływ na to miały wówczas nadmiernie długie procedury administracyjne, przede wszystkim w związku z opóźnieniami w uzyskaniu zezwolenia na realizację inwestycji drogowej, ale też problemy z uzyskaniem zezwoleń środowiskowych i wywłaszczeniem gruntów pod inwestycje.
Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej łączy Południową Obwodnicę Gdańska i drogę ekspresową S6, przejmując ruch z mocno obciążonej istniejącej Obwodnicy Trójmiasta. Ponadto na przebudowanym węźle Gdańsk Południe można zjechać w kierunku autostrady A1, co zapewnia kierowcom skomunikowanie z centralną i południową częścią kraju. Powstająca razem z OMT obwodnica Żukowa wyprowadzi ruch tranzytowy z tego miasta. Rozpoczyna się w miejscowości Glincz od ronda na skrzyżowaniu z DK-20, przetnie S7 na węźle Żukowo i włączy się poprzez rondo w Lniskach do obecnej DK-7.