O drogę, która wyprowadzi tranzyt z centrum miejscowości Inowrocław walczył ok. 12 lat. Powstanie obwodnicy stało się faktem w 2013 roku, gdy została dodana do załącznika nr 56 do Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2011-2015. Władze miasta cieszą się z tak dużej inwestycji, która umożliwi rozwój miasta. Droga jest w budowie i ma być gotowa w 2017 roku.
Prace na obwodnicy
Obecnie kontynuowane są roboty zasadnicze związane z usuwaniem kolizji wodno-kanalizacyjnych, gazowych, energetycznych i telekomunikacyjnych. Trwa także odhumusowanie terenu pod inwestycję i budowa pierwszych nasypów pod drogi technologiczne. Mają one usprawnić wewnętrzny ruch budowlany i ograniczyć uciążliwość budowy dla okolicznych mieszkańców. – Na obecnym etapie budowy nie występują utrudnienia w ruchu. Mogą się one pojawić się na etapie budowy węzłów drogowych i obiektów, które znajdują się w ciągu dróg obecnie istniejących i przecinających trasę budowanej obwodnicy – mówi portalowi „RynekInfrastruktury.pl” w zastępstwie rzecznika prasowego Mateusz Stępień z Urzędu Miasta Inowrocławia.
Trwają już pierwsze prace na obiektach inżynierskich w ciągu budowanej obwodnicy. Na chwilę obecną zakończone zostało wykonanie robót palowych na dwóch obiektach w ciągu budowanej drogi. Jest to o tyle istotne, że jeden z nich został ujęty w jednym z kamieni milowych przewidzianych w umowie z wykonawcą. Na placu budowy napotkano skupiska obiektów archeologicznych związanych z osadnictwem kultury łużyckiej oraz groby i cmentarzyska szkieletowe z okresu rzymskiego. Z uwagi na to budowa jest prowadzona pod nadzorem przyrodniczo-środowiskowym i archeologicznym.
Wyświetl większą mapę
Długo oczekiwana inwestycja
Prezydent miasta nie kryje radości z realizowanego projektu. – O realizację tej drogowej, największej inwestycji w Inowrocławiu w ostatnim czasie, zabiegaliśmy przez długi czas. Możemy się tylko cieszyć, że w tym roku ruszyła budowa obwodnicy. Gdy już zostanie oddana do użytku, korzyści będą czerpać z niej zarówno mieszkańcy Inowrocławia, jak i kierowcy – mówi portalowi „RynekInfrastruktury.pl” Ryszard Brejza, prezydent Inowrocławia.
Miasto długo walczyło o tę inwestycję. – Dla Inowrocławia obwodnica jest bardzo wyczekiwaną drogą. Zabiegaliśmy o nią od 2002 roku – mówi w rozmowie z portalem „RynekInfrastruktury.pl” przewodniczący rady miejskiej Inowrocławia, Tomasz Marcinkowski. – Najważniejsze jest to, że dzięki trasie omijającej nasze miasto z centrum Inowrocławia zostanie wyprowadzony tranzyt. U nas ciężki ruch w kierunku Bydgoszczy czy Konina odbywa się przez samo serce miasta. Cierpią na tym mieszkańcy oraz infrastruktura. Szczególnie na ulicach Dworcowej i Staszica – dodaje.
Nowa droga da możliwości
Obwodnica to multum możliwości dla miasta. – Nowa trasa ominie Inowrocław od wschodu, ograniczy w ten sposób natężenie ruchu w mieście, znacznie poprawi więc komfort życia mieszkańców – mówi Ryszard Brejza. – To ważna informacja biorąc pod uwagę uzdrowiskowy charakter Inowrocławia. Staramy się robić wszystko, by dbać o środowisko. Inowrocław stanie się jeszcze bardziej atrakcyjnym miastem dla turystów. Miasto będzie jeszcze lepiej skomunikowane. Dzięki sprawniejszemu połączeniu z siecią dróg, otworzy się szansa na rozwój przemysłu i usług – dodaje.
– Obwodnica to także korzyści dla kierowców, w mieście będzie to szybszy dojazd do danego punktu, ponadto skróci się czas przejazdu kierowców na trasie Poznań – Toruń. Obwodnica, to także wielkie znaczenie z punktu widzenia tranzytowego. Szybciej będzie można dojechać z zachodu w kierunku północnym lub północno-wschodnim w kraju. Pozwoli na to właśnie obwodnica Inowrocławia – informuje Ryszard Brejza.
Obwodnica będzie gotowa w 2017 roku
Wykonawcą projektu jest konsorcjum firm Mirbud oraz Erbedim. Inwestycja jest warta ponad 359 mln zł. Gwarancja będzie wynosiła 10 lat. Na realizację zadania wykonawca ma 27 miesięcy od dnia podpisania umowy, co oznacza, że droga ma być gotowa w połowie 2017 roku.
Inwestycja polegać będzie na budowie prawie 19 km trasy posiadającej po dwa pasy w obu kierunkach. Projekt zakłada też budowę trzech węzłów drogowych, Latkowo, Jacewo i Tupadły. Dodatkowo powstanie kilkanaście obiektów inżynierskich a także przebudowana zostanie istniejąca sieć drogowa.
Zapraszamy na III Kongres Infrastruktury Polskiej, który odbędzie się 8 października 2015 roku w Łodzi. W tym roku wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi rola funduszy prywatnych w budownictwie infrastrukturalnym oraz kwestia relacji między członkami procesu inwestycyjnego.
Więcej informacji o Kongresie znajdziesz tutaj.