Partner serwisu
Drogi i autostrady

Kujawsko-pomorskie: Obwodnica Brześcia Kujawskiego w zawieszeniu

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Data publikacji:
17-12-2015
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RynekInfrastruktury.pl

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
Kujawsko-pomorskie: Obwodnica Brześcia Kujawskiego w zawieszeniu
fot. Djenan, flickr.com, CCA
Władze i mieszkańcy Brześcia Kujawskiego od lat walczą o budowę obwodnicy jednak na to, aby ich oczekiwania zostały spełnione na razie się nie zanosi. – Natężenie ruchu na odcinku Brześć Kujawski – Włocławek jest poniżej średniej krajowej, która wynosi obecnie 9888 pojazdów na dobę. Planujemy jednak powtórzenie tych badań – mówił podczas V posiedzenia sejmu wiceminister infrastruktury i budownictwa, Jerzy Szmit. Droga jest uwzględniona w kontrakcie regionalnym województwa kujawsko-pomorskiego jako zadanie strony rządowej, jednak bez wpisania jej do PBDK szanse na jej realizację są niewielkie.

Brak decyzji

Podczas środowego posiedzenia sejmu padło pytanie do wiceministra infrastruktury i budownictwa o realizację projektu przebudowy DK-62 na odcinku Włocławek – Brześć Kujawski z obwodnicą Brześcia Kujawskiego i Kruszwicy w województwie kujawsko-pomorskim. Temat poruszyli posłowie Joanna Borowiak, Łukasz Schreiber i Marek Matuszewski z Praw i Sprawiedliwości.

– Będziemy się starać aby budowa obwodnicy Brześcia Kujawskiego doszła do skutku. W odpowiedzi na nasze wczorajsze pytanie nie otrzymaliśmy co prawda odpowiedzi twierdzącej, ale także nie zostało powiedziane, że inwestycja nie ruszy z miejsca – mówi portalowi „RynekInfrastruktury.pl” Joanna Borowiak, posłanka Sejmu RP. – Kluczowym w tym przypadku może okazać się współfinansowanie z środków województwa – dodaje.

Za mało pojazdów

W odpowiedzi minister przedstawił obecne wyniki natężenia ruchu w tym miejscu. Pokazują one, że liczba pojazdów jakie przejeżdżają tą drogą każdego dnia jest poniżej średniej krajowej, która wynosi 9888 pojazdów na dobę. Badanie na drodze będącej odcinkiem doprowadzającym ruch do autostrady A1, ma być jednak powtórzone, a wyniki mogą być motywem do podjęcia odpowiednich kroków w stronę tej inwestycji.

Według posłów Prawa i Sprawiedliwości obwodnica powinna być już wcześniej uwzględniona w PBDK 2014-2023. – Wystarczy być użytkownikiem tej drogi aby wiedzieć, że obwodnica oraz przebudowa DK-62 jest konieczna. W tym miejscu ruch tranzytowym przechodzi przez środek zabytkowego miasta, a pojazdów jest tu bardzo dużo każdego dnia. Mam wątpliwości co do przeprowadzenia wcześniejszych badań – komentuje Joanna Borowiak.

Kontrakt regionalny może uwięzić inwestycję


Władze Brześcia Kujawskiego podjęły nawet działania w ramach tej inwestycji. Już w roku 2008 rozpoczęte zostały prace przygotowawcze do budowy obwodnicy, m.in. poprzez zlecenie opracowania studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego. Oddział generalnej dyrekcji uczestniczył w opiniowaniu dokumentów, jednak ze względu na błędy w dokumentacji, zmiany przepisów i uwarunkowań w 2012 roku umorzono postępowanie o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Następnie gmina Brześć Kujawski rozpoczęła ponownie kolejne prace nad opracowaniem studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego, które trwają do dzisiaj.

Budowa tej obwodnicy została zapisana też w kontrakcie regionalnym województwa kujawsko-pomorskiego jako zadanie strony rządowej. Współfinansowanie ze strony województwa mogłoby uratować inwestycję jednak w tym wpisie widnieje zastrzeżenie, że warunkiem jej realizacji jest wpisanie tego zadania do Programu Budowy Dróg Krajowych. Na to na razie szans nie ma. W obecnym PBDK na lata 2014-2023 nie została ona uwzględniona, a dodatkowo zdaniem ministerstwa na jego realizację i tak zabraknie pieniędzy.

Taki zapis w kontrakcie regionalnym to nie jednorazowy przypadek. Pojawia się on w wielu przypadkach inwestycji dotyczących budowy dróg. Oznacza to jedynie to, że inwestycja jest w planach, ale raczej dosyć odległych. W najlepszym wypadku może być ona uwzględniona przy opracowywaniu kolejnego Programu Budowy Dróg Krajowych.

Obwodnica jest konieczna

Obwodnicy na razie nie będzie. Jest jednak szansa na realizację mniejszej inwestycji drogowej dla Brześcia Kujawskiego. – Jest jednak szansa, aby w przyszłym roku zrealizowane zostało zadanie polegające na poprawie bezpieczeństwa ruchu drogowego w Brześciu Kujawskim w ciągu DK-62. Łączny koszt inwestycji został przewidziany na 3,055 mln zł – mówi Jerzy Szmit. – Ta inwestycja będzie polegała na przebudowie skrzyżowania DK-62 z DW-268. Zostanie m.in. wybudowany pas skrętu w lewo, wyspy spowalniające ruch, chodniki o łącznej długości 500 m. W tym roku na wykonanie tego zadania zostało wydanych już 100 tys. zł – dodaje.

W przypadku Brześcia Kujawskiego rozwiązania proponowane przez stronę rządową wydają się bezsensowne. Jest to zabytkowe miasteczko więc, tak jak twierdzą mieszkańcy, wyprowadzenie ruchu tranzytowego z miasta jest jedynym rozwiązaniem, a przebudowa skrzyżowań nic nie da. Złym kryterium jest tu także podawanie jedynie średniej krajowej ilości pojazdów przejeżdżających przez miasto. Zabytkowe uliczki miasta niszczeją nawet jeśli ruch jest na poziomie nieco niższym niż średnia krajowa.
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Jest wniosek o decyzję środowiskową dla kolejnego odcinka S11

Drogi i autostrady

Jest wniosek o decyzję środowiskową dla kolejnego odcinka S11

Mikołaj Kobryński 13 września 2023

GDDKiA wybrała wykonawcę S11 Bobolice – Szczecinek!

Drogi i autostrady

Świętokrzyskie: Zburzą 40 domów, aby zbudować obwodnicę?

Drogi i autostrady

Zobacz również:

Budimex ruszy z robotami na obwodnicy Sztabina

Drogi i autostrady

Budimex ruszy z robotami na obwodnicy Sztabina

ep. 12 września 2023

GDDKiA o przetargach w 2023 roku

Drogi i autostrady

GDDKiA o przetargach w 2023 roku

Mikołaj Kobryński 08 września 2023

Program drogowy droższy o 5 mld zł. Za sprawą jednej drogi

Drogi i autostrady

Pozostałe z wątku:

Jest wniosek o decyzję środowiskową dla kolejnego odcinka S11

Drogi i autostrady

Jest wniosek o decyzję środowiskową dla kolejnego odcinka S11

Mikołaj Kobryński 13 września 2023

GDDKiA wybrała wykonawcę S11 Bobolice – Szczecinek!

Drogi i autostrady

Świętokrzyskie: Zburzą 40 domów, aby zbudować obwodnicę?

Drogi i autostrady

Zobacz również:

Budimex ruszy z robotami na obwodnicy Sztabina

Drogi i autostrady

Budimex ruszy z robotami na obwodnicy Sztabina

ep. 12 września 2023

GDDKiA o przetargach w 2023 roku

Drogi i autostrady

GDDKiA o przetargach w 2023 roku

Mikołaj Kobryński 08 września 2023

Program drogowy droższy o 5 mld zł. Za sprawą jednej drogi

Drogi i autostrady

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5