Zarządcy ruchu będą mogli instalować wyświetlacze odmierzające czas do zmiany świateł – informuje Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Dzięki rozporządzeniu podpisanym przez MSWiA i Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa liczniki czasu będą legalne po 30 dniach od ich ogłoszenia rozporządzenia w dzienniku ustaw.
Nowe rozporządzenie– Wyświetlacze mogą być instalowane na drogach zarządzanych przez Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad, marszałka województwa, starostę lub prezydenta miasta na prawach powiatu – informuje MSWiA. Nowe rozporządzenie mówi także o warunkach technicznych umieszczania tych urządzeń oraz wprowadza wymagania techniczne i funkcjonalne.
Liczniki czasu będą mogły być instalowane na skrzyżowaniach z uwagi na dokument podpisany przez ministra spraw wewnętrznych i administracji Mariusza Błaszczaka oraz ministra infrastruktury i budownictwa Andrzeja Adamczyka. Przepisy wejdą w życie po 30 dniach od ich ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.
Trudny tematUrządzenia liczące sekundy do zmiany sygnały sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniu przez wielu kierowców zwiększają wygodę. Jednak niektóre badania stwierdziły, że sekundniki
mają negatywne skutki i są zagrożeniem życia na drodze. W każdym razie dyskusja na ten temat toczy się od dawna,
a prawo dotyczące liczników już się zmieniało.Obecnie w Polsce funkcjonuje 736 wyświetlaczy czasu. Są one zainstalowane na 176 skrzyżowaniach w 30 miejscowościach. Większość z nich jest przeznaczona dla kierujących pojazdami, ale sporadycznie występują także liczniki czasu przy sygnalizacji dla pieszych. W Szczecinie zainstalowano także licznik dla rowerzystów. Ponadto w Warszawie i Elblągu na pojedynczych skrzyżowaniach zainstalowano takie urządzenia na potrzeby tramwajów. Wszystkie istniejące liczniki współpracują z sygnalizacją stałoczasową.
Do tego czasu nie było w Polsce rozporządzenia, które pozwoliłoby na instalowanie urządzeń. Jak twierdzą jednak eksperci –
sekundniki wcale nie muszą być potrzebne. – W Polsce przybywa miast wykorzystujących rozwiązania ITS. W miastach, gdzie mamy sterowanie zależne od panującego ruchu, a więc tam gdzie są systemy sterowania ruchem, nie ma potrzeby montowania sekundników; ich instalowanie nie przyniesienie bowiem żadnego efektu – podkreśla Tomasz Borowski, prezes zarządu Stowarzyszenia Klub Inżynierii Ruchu.