Kończą się prace nad projektem budowlanym ul. Nowotargowej – przedłużenia istniejącej al. Rodziny Scheiblerów. Nowa trasa z północy na południe Łodzi powstanie dzięki budowie krótkiego odcinka pozwalającego ominąć skrzyżowanie Tuwima – Targowa, gruntownej przebudowie kilkuset metrów istniejącej ul. Targowej oraz przebiciu jej przez skrzyżowanie z Trasą W-Z. Odcinek drogi w nowym śladzie pozwoli odciążyć fragment starej ul. Targowej, na którym ruch zostanie uspokojony.
Cały odcinek od Tuwima do al. Piłsudskiego liczy ok. 600 metrów. – Na budowę planujemy przeznaczyć 18 mln zł. Środki te są zagwarantowane w budżecie miasta – mówi Marcin Dyguda z Zarządu Inwestycji Miejskich. W okresie wakacyjnym ZIM planuje złożyć wnioski o wydanie stosownych decyzji. Umowa z wykonawcą ma zostać podpisana jesienią. Prace zakończą się w roku 2019.
Łatwiej z północy na południe
Zadaniem Nowotargowej będzie obsłużenie ruchu między dworcem Łódź Fabryczna wraz z całym Nowym Centrum a al. Piłsudskiego. Na skrzyżowaniu z aleją będą zapewnione wszystkie relacje skrętne oraz możliwość przejazdu przez arterię na południe, zlikwidowana podczas budowy Trasy W-Z z Widzewa przez centrum na Retkinię w latach 70. ubiegłego wieku.
W cały projekt będzie również wkomponowana przebudowa istniejącej ul. Targowej między posesją nr 20 (mniej więcej w połowie odległości między ul. Nawrot a Tuwima) a dworcem i elektrociepłownią EC1 (ostatni odcinek trzeba będzie dopiero zaprojektować). Charakter ulicy ulegnie zmianie: ruch pozostanie jednokierunkowy, ale pojawią się na niej dodatkowe drzewa i meble miejskie oraz elementy uspokojenia ruchu. – Nie będzie to jednak typowy woonerf – zastrzega Dyguda.
Miały być 4 pasy, będą 2
Większość terenów przeznaczonych pod budowę drogi jest już własnością miasta. Pozostałe grunty zostaną przejęte na mocy decyzji ZRID. Wyburzenia zostały ograniczone do minimum: z powierzchni Ziemi zniknie tylko kamienica przy Tuwima 45 oraz nieużywane budynki magazynowe. Pozostanie natomiast wschodnia pierzeja Targowej, której wyburzenie planowano w poprzednim projekcie, gdy Nowotargowa miała mieć cztery pasy ruchu. Na skutek protestów organizacji pozarządowych oraz części radnych władze miasta postanowiły jednak zmniejszyć jej szerokość o połowę, zakładając, że Nowe Centrum Łodzi przynajmniej w najbliższych latach nie będzie generowało aż tak potężnego ruchu samochodowego.
Nowotargowa zostanie także wyposażona w infrastrukturę dla rowerzystów. Na odcinku od Tuwima do Nawrot będzie to wydzielona droga rowerowa, a dalej do Trasy W-Z – ciąg pieszo-rowerowy. Na obu krańcach nowy ciąg będzie łączył się z istniejącymi drogami rowerowymi.