Kontrowersyjna inwestycja drogowa w sąsiedztwie Nowego Centrum Łodzi po wielu zawirowaniach doczeka się w najbliższych latach finału. Zwężenie w nowym projekcie przekroju drogi pomogło uniknąć wyburzeń w tkance śródmiejskiej i uzyskać akceptację wcześniejszych przeciwników inwestycji. Zadaniem Nowotargowej będzie doprowadzanie do Nowego Centrum Łodzi i dworca Łódź Fabryczna ruchu z południa, a za pośrednictwem Trasy W-Z także z innych kierunków.
– Drugi projekt został już odebrany. Przygotowujemy dokumentację do ogłoszenia przetargu jeszcze w tym roku. Planujemy podpisać umowę w styczniu lub lutym przyszłego roku, a prace rozpocząć wiosną – informuje wicedyrektor Zarządu Inwestycji Miejskich Katarzyna Mikołajec. Zakres inwestycji obejmie budowę ul. Nowotargowej od skrzyżowania al. Scheiblerów (której przedłużeniem będzie nowa droga) z ul. Tuwima do ul. Targowej – włączenie w „starą” Targową nastąpi kilkadziesiąt metrów na północ od ul. Nawrot.
Szerzej tylko przy przecznicach
Dalej droga będzie biegła w śladzie istniejącej ul. Targowej aż do al. Piłsudskiego, której skrzyżowanie zostanie przebudowane w celu umożliwienia wszystkich relacji skrętnych. – O ile będzie możliwe bezpieczne prowadzenie ruchu, nie będzie wstrzymania ruchu tramwajów na al. Piłsudskiego. Podczas rozbudowy i modernizacji Trasy W-Z w latach 2013-2015 torowisko zostało przystosowane do przecięcia z aleją i nie będzie przebudowywane – deklaruje wicedyrektor ZIM.
Inwestycja budziła olbrzymie obiekcje wśród ruchów miejskich oraz części ekspertów, którzy kwestionowali bądź samą konieczność jej budowy, bądź zaplanowaną szerokość (4 pasy ruchu w układzie 2x2 lub 1x4). – Po serii spotkań wypracowaliśmy rozwiązanie kompromisowe. Przygotowany nowy projekt przewiduje budowę drogi o mniejszej szerokości, która nie podzieli kwartałów śródmiejskich tak mocno, jak planowana wcześniej droga dwujezdniowa. Zapewni ona jednocześnie możliwość dodatkowego skomunikowania dworca i całego Nowego Centrum Łodzi – mówi prezydent Łodzi Hanna Zdanowska. – Drogi buduje się na dziesięciolecia. NCŁ rozbudowuje się bardzo intensywnie, niedługo będą pracowały w nim tysiące osób, które będą musiały dojechać do pracy i z powrotem, więc usprawnienie dojazdu jest koniecznością – argumentuje prezydent. W istocie, przedstawiciele łódzkiego środowiska działaczy na rzecz zrównoważonego transportu przyjęli nowy projekt
znacznie lepiej, niż poprzedni.
Nowotargowa będzie drogą o zmiennym przekroju. Przez większą część przebiegu będzie ona miała jedną jezdnię z dwoma pasami ruchu. Poszerzenia będą miały miejsce tylko przy skrzyżowaniach – ZIM uzasadnia to chęcią rozładowania ewentualnych zatorów pod sygnalizatorami.
Woonerf i droga rowerowa z przerwą
Przy okazji fragment Tuwima między al. Scheiblerów a Targową doczeka się remontu. Przewidziano również przebudowę Targowej między odgałęzieniem nowej drogi a ul. Tuwima – na tym odcinku ulica stanie się podwórcem miejskim z pozostawionym ruchem jednokierunkowym na południe. – Inwestycja zostanie zrealizowana w ciągu 2 lat. Pozwoli to lepiej rozłożyć prace i nie utrudniać nadmiernie ruchu w okolicy – dodaje wicedyrektor ZIM. Długość nowego i przebudowanego odcinka wynosi 816 m. Środki zarezerwowane na ten cel w budżecie to ok. 30 mln zł.
Przy ulicy zostanie wybudowana także droga rowerowa, która jednak tuż przed połączeniem „starej” i „nowej” Targowej zamieni się w ciąg pieszo-rowerowy. – Wyodrębnienie drogi rowerowej nastąpi z powrotem tuż za skrzyżowaniem z Nawrot. Oba końce drogi będą połączone z istniejącą już infrastrukturą rowerową – zapowiada Mikołajec.