Kilka dni temu wojewoda łódzki wstrzymał decyzję o Zezwoleniu na Realizację Inwestycji Drogowej dotyczącą zachodniej obwodnicy Łodzi. – Na dniach otrzymamy oficjalną decyzję z Ministerstwa Finansów o przyznaniu dodatkowych funduszy na skup terenów, na których ma powstać droga. Wtedy wojewoda powinien wznowić postępowanie – mówi Iwona Renata Zatorska-Sytyk, dyrektor łódzkiego oddziału GDDKiA.
Decyzja o ZRID lada dzień
– Decyzja o ZRID została wstrzymana kiedy byliśmy na etapie planowania m. in. dokładnego planu finansowego. Wczoraj zapadła decyzja o budżecie, który przewiduje m. in. więcej pieniędzy na wykup gruntu pod budowę obwodnicy Łodzi w ciągu drogi ekspresowej S14. W 2016 roku na ten cel mamy wydać ok. 55 mln zł. Dzięki tej decyzji wniosek o ZRID powinien niedługo zostać odwieszony – mówi Iwona Renata Zatorska-Sytyk.
Inwestycja jest przygotowana w ramach budżetu państwa w taki sposób aby mogła być finansowana w części z Krajowego Funduszu Drogowego. Jeśli chodzi o grunty, które będzie trzeba wykupić to ich wyceną zajmie się rzeczoznawca powołany przez wojewodę. W ciągu planowanej obwodnicy leży 1310 nieruchomości, które będą wykupione przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad.
Jeśli chodzi o obwodnicę Łodzi to działek, które będą wykupione jest bardzo dużo. – Na trasie pierwszego odcinka tego fragmentu S14 leżą 652 nieruchomości, z czego 29 jest zabudowane, a w tym 21 jest mieszkalne. One zostaną przez nas wykupione. II odcinek będzie wymagał odkupienia od właścicieli 658 nieruchomości. W tej liczbie zawierają się 64 nieruchomości zabudowane, w tym 34 mieszkalne – mówi dyrektor łódzkiego oddziału GDDKiA.
Co z resztówkami
Na trasie zachodniej obwodnicy Łodzi leżą także działki, które nie są potrzebne Generalnej Dyrekcji w całości. – GDDKiA będzie szacować czy ten fragment nieruchomości, który zostanie po przejęciu przez nas jej części będzie nadawała się dalej do użytku czy nie. Czasami zdarza się tak, że właściciel wcale nie chce oddawać pozostałej części. W przypadku, kiedy uznamy, że ziemia pozostała po wykupieniu nie nadaje się do użytku będziemy wykupować jej całość – mówi Iwona Renata Zatorska-Sytyk.
Mieszkańcy terenów leżących przy planowanej drodze martwią się o dojazd do niej. W trudnej sytuacji może znaleźć się osiedle Lublinek. Jego mieszkańcy, bez dodatkowo wybudowanej drogi, po realizacji projektu obwodnicy mogą mieć spory problem z dojazdem do centrum Łodzi.
Zapraszamy na III Kongres Infrastruktury Polskiej, który odbędzie się 8 października 2015 roku w Łodzi. W tym roku wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi rola funduszy prywatnych w budownictwie infrastrukturalnym oraz kwestia relacji między członkami procesu inwestycyjnego.
Więcej informacji o Kongresie znajdziesz tutaj.