– Nową obwodnicę przejedziemy nawet w 10 minut – mówi portalowi „RynekInfrastruktury.pl” Maciej Zalewski, rzecznik prasowy oddziału GDDKiA w Łodzi. Prace na trasie, w ciągu drogi DK-74, omijającej Wieluń idą zgodnie z harmonogramem. Termin zakończenia budowy to połowa 2016 roku. Jednak ta droga nie wyprowadzi całego tranzytu z miasta.
Wszystko zgodnie z planem
Droga ma zostać oddana do ruchu w przewidywanym terminie. – Prace na budowie obwodnicy Wielunia przebiegają bez zakłóceń i zgodnie z harmonogramem. Zasadniczo trudno mówić o jakichś utrudnieniach – mówi Maciej Zalewski. – Ze względu na bardzo bogaty archeologicznie teren wciąż prowadzone są prace w tym zakresie. Przewidywany termin ich zakończenia to 21 sierpnia – dodaje.
Cała trasa ma mieć 13,24 km długości. W jej ciągu mają powstać trzy węzły, Biała, Raczyn i Jodłowiec. Wykonawcą projektu jest konsorcjum firm Strabag i Strabag Infrastruktura Południe. Inwestycja ma wartość 177,9 mln zł, a prace rozpoczęły się w grudniu ubiegłego roku i mają trwać 19 miesięcy od ich rozpoczęcia.
Wyświetl większą mapę
Obwodnica odkorkuje miasto
Głównym celem inwestycji jest przerzucenie ruchu z centrum na obwodnicę. – Jeśli chodzi o korzyści wynikające z wybudowania nowej trasy, to przede wszystkim będzie to poprawa komfortu życia i bezpieczeństwa mieszkańców Wielunia i terenów przyległych, a także zdecydowane skrócenie czasu podróży na trasie Piotrków Trybunalski – Wrocław – informuje portal „RynekInfrastruktury.pl” rzecznik łódzkiej GDDKiA. – Ominięcie tłocznego centrum miasta powinno dać oszczędność, zależnie od pory dnia, od piętnastu minut nawet do godziny. Pokonanie tego odcinka z maksymalną dozwoloną prędkością (100 km/h) powinno zająć około 10 minut – dodaje.
– Najważniejsze jest zmniejszenie ilości pojazdów przejeżdżających przez Wieluń. Przeniesienie ruchu na obwodnice ułatwi poruszanie się po naszym mieście – mówi wiceprzewodniczący rady miejskiej w Wieluniu, Franciszek Dydyna. – W niektórych miejscach prace budowlane powodują niewielkie utrudnienia ale wszyscy wiemy, że trzeba przeczekać czas budowy, żeby zyskać lepszą drogę – przyznaje Dydyna.
Wieluń liczy na kolejną obwodnicęObwodnica cieszy mieszkańców Wielunia ale nie rozwiązuje wszystkich problemów. – Droga nie wyprowadzi wprawdzie całego ruchu tranzytowego z centrum miasta jednak w znacznym stopniu poprawi sytuację i odciąży miasto w relacji wschód-zachód (ciąg obecnej drogi krajowej nr 74) – wyjaśnia w rozmowie z portalem „RynekInfrastruktury.pl” Maciej Preś, naczelnik wydziału inwestycji i rozwoju w urzędzie miasta w Wieluniu. – Problemem pozostaje brak rozwiązania komunikacyjnego na osi północ-południe czyli w ciągu DK-43 i DK-45 a także najbardziej obciążonej ruchem drogi wojewódzkiej 486. Problem tym większy iż zarówno droga krajowa nr 43, 45 jak i DW-486 biegną przez centrum miasta, a w ich ciągu w dużym zagęszczeniu znajdują się mocno obciążone ruchem skrzyżowania, najczęściej wyposażone w sygnalizację świetlną – dodaje.
Władze miasta próbują działać na własną rękę. – Nie liczymy że w budżecie centralnym szybko znajdą się pieniądze na kolejną obwodnicę Wielunia, dlatego we własnym zakresie projektujemy kręgosłup komunikacyjny w tej relacji, coś w rodzaju drogi średnicowej, łączącej poszczególne obszary miasta a mijającej centrum. Projektowana droga, prowadzona w terenie miejskim i posiadającym jak na Wieluń wysokie parametry będzie dużym obciążeniem finansowym na etapie realizacji. Koszt inwestycji wstępnie szacujemy na 50-60 mln złotych. Gminie trudno będzie udźwignąć to zadanie bez zewnętrznego dofinansowania – informuje Maciej Preś.
Projekt przewiduje budowę 20 obiektów inżynierskich. Należą do nich wiadukty, przejścia dla zwierząt, przejazdy gospodarcze i mosty. Dodatkowo wykonawca ma zadbać o urządzenia ochrony środowiska, zieleń, urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego, oświetlenie, przebudowę istniejącej infrastruktury technicznej oraz przełożenie miejscami koryta rzeki. Do tego ma zostać wykonane ok. 11 km dróg dojazdowych i serwisowych.
Zapraszamy na III Kongres Infrastruktury Polskiej, który odbędzie się 8 października 2015 roku w Łodzi. W tym roku wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi rola funduszy prywatnych w budownictwie infrastrukturalnym oraz kwestia relacji między członkami procesu inwestycyjnego.
Więcej informacji o Kongresie znajdziesz tutaj.