Umowa współpracy podpisana dziś, 20 sierpnia przez wicemarszałka Wojciecha Kozaka, członka Zarządu Województwa Małopolskiego Jacka Krupę, burmistrza Skawiny Pawła Kolasy oraz skarbnika gminy Teresy Wątor upewnia mieszkańców o realizacji obwodnicy Skawiny. Droga ma kosztować ok. 49 mln zł.
Przedmiotem umowy jest II etap budowy obwodnicy o długości ok. 4,5 km. Droga powstanie w ciągu DK-44, która obecnie przechodzi przez centrum miasta. Dodatkowo wzdłuż trasy powstanie ścieżka rowerowa.
Współpraca przyśpieszy realizację
Podpisana umowa mówi o współpracy między miastem, a województwem. Określa zasady pracy nad potrzebną dokumentacją, przy pozyskaniu wszystkich koniecznych decyzji i pozwoleń, nabyciu koniecznych nieruchomości wraz wypłatą odszkodowań, a także wykonaniu robót budowlanych. Inwestorem jest województwo małopolskie, wykonawca zostanie wyłoniony w przetargu.
Już wiadomo, że II etap inwestycji zostanie zrealizowany w systemie „zaprojektuj i buduj”, a jego zakończenie przewiduje się na 2017 rok. Szacowany koszt całej inwestycji, wraz z przygotowaniem potrzebnej dokumentacji i wykupem nieruchomości, to ok. 49 mln zł z czego ok. 33,5 mln zł ma pochodzić ze środków unijnych zabezpieczonych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego na lata 2014-2020.
Dwa fragmenty
II etap budowy obwodnicy Skawiny będzie realizowany w dwóch częściach. Jako pierwszy zostanie wybudowany odcinek od ul. Energetyków do skrzyżowania z DK-44 o długości ok. 2,2 km.
Drugi fragment zaczyna się za skrzyżowaniem z DK-44 obwodnica będzie kierować się na południowy zachód i przebiegać obok Skawińskiego Obszaru Gospodarczego, aż do skrzyżowania z DK-44 w formie ronda turbinowego.
Nowe możliwości
Obwodnica, tak jak w większości przypadków w kraju daje miejscowości nowe perspektywy. – Dokończenie obwodnicy Skawiny to nie tylko ulga dla mieszkańców, to także potężny impuls do rozwoju gospodarczego. Dzięki tej trasie tereny pod inwestycje w gminie będą jeszcze bardziej atrakcyjne, co z pewnością przełoży się na spore zainteresowanie biznesu – mówił w czwartek Jacek Krupa z Zarządu Województwa Małopolskiego.
Dzięki temu ruch tranzytowy na trasie Kraków – Oświęcim zostanie przeniesiony z centrum miasta na obrzeża Skawiny. Obecnie jest gotowa cała koncepcja trasy, uzyskano też ostateczną decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach. Gmina Skawina pozyskała też znaczną część terenu niezbędnego dla realizacji tego odcinka obwodnicy. Postępowanie przetargowe jest już w toku.
Zapraszamy na III Kongres Infrastruktury Polskiej, który odbędzie się 8 października 2015 roku w Łodzi. W tym roku wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi rola funduszy prywatnych w budownictwie infrastrukturalnym oraz kwestia relacji między członkami procesu inwestycyjnego.
Więcej informacji o Kongresie znajdziesz tutaj.