Poprowadzenie trasy przez gęsto zamieszkałą dzielnicę Sochaczewa to hałas przez całą dobę i inne uciążliwości dla mieszkańców. Kilkadziesiąt metrów od nasypu S50 znalazłby się budynek Akademii Ekonomiczno-Humanistycznej, w którym siedziby ma także kilka szkół i przedszkoli niepublicznych - alarmuje poseł Maciej Małecki w nawiązaniu do planowanej budowy Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej.
Droga S50 na całej długości ma mieć po trzy pasy ruchu w obydwu kierunkach, dwa pasy awaryjne oraz pas zieleni, a to oznacza, że pod drogę wykonawca potrzebuje pas ziemi o szerokości nawet 100 metrów.
Obecnie DK50 ma po jednym pasie w każdym kierunku. Konieczność zabezpieczenia terenu pod dodatkowe sześć pasów (wraz z awaryjnymi), pobocze, ekrany dźwiękochłonne i inną infrastrukturę związaną z utrzymaniem i eksploatacją drogi oznacza, że 50 domów może zostać przeznaczonych do wyburzenia i wysiedlenia. W tym wariancie pod nasypami znalazłyby się w całości ulice Głucha, Tartaczna, Północna, a także część Wyzwolenia, 15 Sierpnia, część ulicy Zamiejskiej, Bojowników i Zduńskiej w Sochaczewie.
- Poprowadzenie trasy przez gęsto zamieszkałą dzielnicę Sochaczewa to hałas przez całą dobę i inne uciążliwości dla mieszkańców. Kilkadziesiąt metrów od nasypu S50 znalazłby się budynek Akademii Ekonomiczno-Humanistycznej, w którym siedziby ma także kilka szkół i przedszkoli niepublicznych. Obok projektowanej trasy znajduje się też siedziba Sochaczewskiego Centrum Kultury, które wolny teren na tyłach swego gmachu planowało przebudować pod organizację wydarzeń plenerowych, co w tej sytuacji będzie niemożliwe. Poprowadzenie drogi w proponowanym śladzie oznaczałoby również ingerencję w teren zakładów Boryszew, jednego z największych pracodawców w regionie - zauważył poseł Maciej Małecki, który ocenił, że „realizacja tego planu będzie niekorzystna w skutkach dla mieszkańców Sochaczewa”.
Małecki dodał, że „od chwili rozpoczęcia prac koncepcyjnych i projektowych drogi ekspresowej S50 obiecywano, że wybrany zostanie wariant optymalny pod względem środowiskowym, ekonomicznym, a przede wszystkim społecznym”. - Projektanci mieli wskazać taki przebieg, który w najmniejszym stopniu dotknie mieszkańców i będzie powstawał w dialogu z ludźmi. Niestety, wariant który przesłaliście do Sochaczewa uderza właśnie w mieszkańców - skomentował poseł.
Resort odpowiada
Stanisław Bukowiec, sekretarz stanu w resorcie infrastruktury odpowiedział, że „spełnieniem postulatu społecznego jest koncepcja wariantu 4 opracowana przez biuro projektowe w związku z aneksem do umowy na opracowanie dokumentacji studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego zawartym pod koniec sierpnia 2024 r.”.
- Zgoda na opracowanie wariantu 4 jest nierozerwalnie związana z wykonaniem analiz tego wariantu o takim samym stopniu szczegółowości, jak pozostałych dotychczas opracowanych wariantów. Obejmuje to również inwentaryzację przyrodniczą, pomiary i prognozy ruchu. Wykonawca dokumentacji projektowej jest zobowiązany zgodnie z warunkami zawartej umowy do przeprowadzenia spotkań informacyjnych ze społeczeństwem. Obecnie przewidywany termin spotkań informacyjnych w gminach, przez które przebiegają proponowane warianty to II połowa bieżącego roku - odpowiada Bukowiec.
Bukowiec zapewnił, że „realizacja strategicznej w skali państwa, jak i regionu inwestycji - budowy Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej nie jest możliwa bez wzięcia pod uwagę głosu bezpośrednio zainteresowanych”.
Dodał, że biuro projektowe Trakt przekazało do Urzędu Miasta w Sochaczewie arkusze z zaznaczonym wstępnie wariantem nr 4 w celu uzyskania danych niezbędnych do sporządzenia analizy wariantu 4.
- Na aktualnym etapie prac przygotowawczych związanych z opracowaniem STEŚ żaden z przedstawionych dotychczas wariantów przebiegu OAW na odcinku od drogi krajowej nr 92 (bez węzła) do drogi ekspresowej S7 (z węzłem) nie jest preferowany ani rekomendowany do wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Dopiero wyniki analizy wielokryterialnej wykonanej w oparciu o kryteria społeczne, środowiskowe, techniczne oraz ekonomiczne pozwolą na rekomendację wariantu przebiegu drogi - puentuje urzędnik.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.